Norton V4 Café Racer prototype: 187,6 pk!
Norton Motorcycles haalt de banden met ’t verleden aan door terug te grijpen naar het caféracer-segment. Zo introduceert het merk nu een prototype met de naam V4 Cafe Racer – V4CR voor de vrienden. Dat prototype combineert waanzinnig knappe caféracer-looks met een flinke stal superbikepaarden.
Gestripte V4SV
De Norton V4 Cafe Racer wordt ontwikkeld en gebouwd in Engeland, en is in wezen een iets compactere, uitgeklede V4SV. Zo is het subframe een stuk korter en rest enkel de bellypan onder het blok nog van het V4SV-kuipwerk. In die zin past hij perfect in de caféracer-filosofie. Die motoren werden vaak gestript om zo licht en snel mogelijk te zijn. Terwijl de motorblokken in de meeste nieuwe motoren verborgen liggen onder plastic kapjes en aerodynamisch verantwoorde vleugelpartijen, doen de ontwerpers van Norton aanzienlijke moeite om de mechanische onderdelen in de etalage te plaatsen. De klassiek ogende, ronde koplamp, de strakke nacelle en het lage stuur maken de look helemaal af.
187,6 pk
Zoals de naam al aangeeft, zal de V4 Cafe Racer aangedreven worden door een watergekoelde 1.200cc V4, die z’n genen deelt met het blok van Nortons V4SV-superbike. Hij puurt maar liefst 185 bhp – ofwel 187,6 pk – uit z’n V4. Dat klinkt niet enkel waanzinnig potent voor een ‘caféracer’, maar dankzij een flink dieet zou hij ook bloedjesnel te sturen zijn. Zo zijn de tank en het resterende kuipwerk zijn gemaakt van carbon, en zijn zowel het frame als de swingarm vervaardigd uit billet aluminium.
(Voorlopig) prototype
Norton is voorlopig karig met details rond de elektronica en rijhulpjes waarmee de V4CR uitgerust zal worden. Hoewel het merk benadrukt dat de motor nog een prototype is, windt het weinig doekjes om z’n intenties om het model binnenkort in productie te nemen. We weten inmiddels dat de V4CR, wanneer hij in de verkoop gaat, in twee kleurstellingen zal worden aangeboden (Carbon en Manx Silver). Op prijzen en beschikbaarheid is het evenwel nog wachten geblazen.