Op zoek naar de beste TET-motor ter wereld, deel 2: Moto Morini X-Cape

Een jaar lang gaan Moto73 en MotorNieuws op zoek naar de beste TET-Motor Ter Wereld. De Trans Euro Trail is een netwerk van offroadwegen dat over een afstand van ruim 51.000 km door Europa slingert. Al deze routes liggen vast in GPX-bestanden. Dit is geen endurocompetitie, maar een zoektocht naar offroadwaardige adventuremotoren die het best geschikt zijn om delen van dit Europese offroadnetwerk te rijden. De tweede motor die zich TET-waardig mag tonen, is de Moto Morini X-Cape 

Rustiger dan verwacht

Op het stuk dat flirt met de grens tussen het Waalse Henegouwen en West-Vlaanderen, kondigt de Trans Euro Trail organisatie veel verharde wegen aan, maar daarmee bedoelen ze niet noodzakelijk asfalt. We reden vaak op harde gravelbanen en kwamen verrassend weinig wandelaars tegen. Nu, Henegouwen is niet echt het toeristisch centrum van de wereld, dus je riskeert er hoe dan ook weinig drukte.

Op een grijze zondagmorgen was het in de omgeving van Spiere Helkijn erg rustig. De Morini verstoorde die rust nauwelijks. De twee-in-een uitlaat produceert een erg beschaafd geluid en het vlotte karakter van het blok noopt je niet tot het opzoeken van hoge toerentallen. De staande twin is allesbehalve een pk-bom, maar de souplesse onderin is er wel. En dat is goed. Je rijdt de Morini eerder op koppel dan op pk’s. Met 59 paarden in de stal heeft de X-Cape een eerder bescheiden vermogen. Daar staat tegenover dat je off road aan een kleine 60 pk altijd meer dan genoeg hebt. Het mocht hier en daar wat meer geweest zijn, maar het vermogen van de Morini volstaat voor dit soort werk.

Geen puncher

Dat soepele vermogen onderin werd door de drie testrijders als hét grote pluspunt gezien. De Morini is een motor dankzij zijn souplesse vlot overal doorheen geraakt. Het is bovenal een gemakkelijke motor. En omdat alles zo vlot gaat, bekruipt je al snel de zin om harder te gaan pushen. Dat is niet altijd een goed idee. Om sportief uit de hoek te komen, heeft de X-Cape iets meer vermogen nodig, een strakkere ophanging en minder gewicht. Met zijn 232 rijklare kilo’s is hij amper 13 kg lichter dan de Harley-Davidson Pan America 1200 die we als eerste in dit TET-avontuur testten. En hij weet 28 kg meer dan bijvoorbeeld de Yamaha Ténéré 700, toch een belangrijke rivaal. Dat is geen verwijt, maar een vaststelling en die leidt tot de conclusie dat je de X-Cape vooral moet gebruiken waarvoor de Italo-Chineze hem bouwden: veelzijdig gebruik tegen een betaalbare prijs. Als dat de twee criteria zijn, is de X-Cape gewoon onklopbaar. 

Hij is heerlijk op de weg en hij kan moeiteloos offroadpaden aan. De snelheid waarmee je die laatste aanvat, is de factor waar de beperkingen naar boven komen. Morini noemt dit niet voor niks een “Adventourer”. Je kunt voor minder dan 8.000 moeilijk méér motor kopen. De Moto Morini is veelzijdig én comfortabel. Hij is gemakkelijk en betaalbaar. 

Adventourer

Nu zonder de prijs al te veel de hoogte in te jagen, kun je van dat gewicht niet veel afhalen. De ophanging harder instellen kan wel. En dat scheelt toch een slok op de borrel. Aan de veerweg kun je anderzijds weinig veranderen en die was op sommige hobbelige stukken wel net iets te beperkt. Zeker als je op het gas gaat, mogen er geen onverwachte diepe kuilen komen, want die verteert de X-Cape net zo moeiljk als een pasgeborene een Big Mac. Een Adventourer, weet je nog?  

Morini heeft ook in die vertrouwde gebruiksvriendelijke stijl een handig systeem ontwikkeld om over te schakelen tussen de road en de offroad setting en daarbij is het ook nog eens mogelijk om het ABS en de tractiecontrole uit te schakelen. Dat is belangrijk op twee niveau’s. Eén: dat het überhaupt mogelijk is om de elektronische sturing van de wielspin en het remmen uit te schakelen en ten tweede omdat het zo gemakkelijk is om dat te doen. Dat verdient een pluim. 

Compromis

Met de Pirelli Scorpion Rally STR banden was het op modderige stukken echt wel uitkijken, maar dat is op geen enkel vlak de fout van de Morini noch van Pirelli. Een setje noppenbanden er op en het maakt een wereld van verschil. Het siert de X-Cape dat hij zich zelfs met deze banden overal goed doorsloeg. Precies omdat hij zo makkelijk te controleren is. Die helling waar een trialist op aan het oefenen was, hebben we wijselijk links laten liggen. 

Op de (vele) stukken openbare weg die we tegenkwamen, valt het des te meer op dat je een al bij al bescheiden zadelhoogte hebt. Daardoor zit je een beetje ‘in’ de motor en is de windbescherming goed. Offroad ondervind je weinig hinder van het windscherm, dus is de conclusie dat Morini ook hier een goed compromis gevonden heeft. 

Fun

Als we de Moto Morini X-Cape gewoon zouden testen – wat we trouwens al deden – zou het eindresultaat nog positiever zijn dan in deze TET test. Omdat zijn kwaliteiten op de weg dan ook nog meer doorwegen en de sportieve toest minder nadrukkelijk in aanmerking genomen wordt. Als pure TET motor zou de X-Cape lichter en sterker mogen zijn. En voor sommigen ook nog wat beter afgeveerd. Desondanks hebben we ons goed geamuseerd, zelfs zonder specifieke noppenbanden. Want in dit winterweer toch ook een verschil had gemaakt. De Morini scoort vooral omwille van zijn prijs en zijn gebruiksvriendelijkheid.

Dat wil ook zeggen dat je je altijd goed thuisvoelt op deze motor. Zowel staand in de pittige offroad stukken als zittend bochtige asfaltwegen. De Moto Morini is meer een middenklasse adventure dan een pure TET motor. Dit is meer een wegmotor met offroad capaciteiten dan een offroad waarmee je ook op het asfalt kunt. En dat is waar de meeste mensen naar op zoek zijn.  Hij scoort desondanks goed in deze TET Challenge en als je de prijs mee in overweging neemt, scoort hij uitstekend. We hebben hope fun gehad en weten dat de motor in de dagelijks gebruik – waar het TET deel minder doorweegt – een nog hogere score zal krijgen. Mooi werk van Morini. En zeggen dat ze met de Seiemmezzo Scrambler nog een alternatief hebben. 2023 zou wel eens een goed Morini jaar kunnen worden. 

Foto’s: Gunther Kindermann

Score Jelle VerstaenScore Thierry Sarasyn Score Nicky Kenis
Prestaties        14/20
Ophanging      14/20
Afwerking       16/20
Gebruiksgemak          17/20
TET gehalte     14/20
Prestaties        14/20
Ophanging      15/20
Afwerking       16/20
Gebruiksgemak          17/20
TET gehalte     14/20
Prestaties        13/20
Ophanging      13/20
Afwerking       16/20
Gebruiksgemak          14/20
TET gehalte     13/20
Totaal:            75/100Totaal:            76/100Totaal:            69/100

TET-Fiche: Moto Morini X-Cape 650

Motor: Vloeistofgekoelde 649cc  staande twin

Max. Vermogen: 59 pk @ 8.750 tpm

Max. koppel: 56 Nm @ 7.000 tpm

Zadelhoogte: 845 / 820 mm

Veerweg v/a: 160 / 135 mm

Gewicht (rijklaar): 232 kg

Vanafprijs: 7.799 euro BE / 8.599 euro NL

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.