QJMotor lanceert nieuwe 550 sportmotor
QJMotor heeft zopas de eerste foto’s en informatie vrijgegeven van een nieuw gekuipt model, dat de strijd moet aangaan met een nieuwkomer van CFMoto, en Honda’s segmenttopper. Zelfs als u er een vleugje Ducati in zou herkennen, dan is het u bij dezen vergeven.
Esthetisch is QJMotor 550 immers een beter gepolijst en potentieel exportvriendelijker model dan de 600RR. De nieuwkomer doet nog steeds denken aan Ducati’s Panigale, van de dubbele koplampen en aerodynamische winglets, tot het strakker vormgegeven kuipwerk en de kont. Let ook op de erg knappe wielen en de subtiele uitlaatdemper die vanonder het blok komt piepen. Punten voor (al dan niet afgekeken) stijl!
57 pk, 54 Nm
De motor is de ‘550’ (goed voor 554cc) die QJMotor inmiddels in z’n SRT550 street-enduro en SRV550 naked lepelt. Maar het is tevens de krachtbron die voorzien is voor MV Agusta’s Lucky Explorer 5.5. Daarbij behoudt de paralleltwin z’n gekende lay-out, maar krijgt een andere boring en slag aangemeten dan het blok in de TRK502. Die groeien immers respectievelijk van 69 x 66,8 mm voor de 499cc-motor tot 70,5 x 71 mm voor de nieuwe 554cc. En met de inhoud zwellen ook bijbehorend vermogen én koppel aan van 47,6 pk naar 57 pk en van 51 naar 54 Nm. Niet verkeerd, voor dit segment.
Het chassis is op zijn beurt gebaseerd op een nieuw stalen frame, aangevuld met een enkelzijdige swingarm en een centrale schokdemper. De UPSD-voorvork heeft QJ bij KYB geshopt, voor de ankers gingen de Chinezen te rade bij Brembo.
En wat met de concurrentie?
Wel, die moeten het cijfermatig alvast met minder zien te rooien. Zo staat de CFMoto 450SR in de catalogus met 50pk onder de gordel, terwijl Honda’s CBR500R er ‘amper’ 48 pk weet uit te persen. Geduchte tegenstander dus, deze QJ.