Spaanse customgarage UFO bouwt vijf nagelnieuwe R80 G/S’en
Wie z’n pappenheimers kent, weet dat de oer-GS door enkele BMW-ingenieurs gebouwd werd om deel te nemen aan enduroraces. Anno 2022 wilden vijf vrienden terug naar die roots grijpen en gingen bij het Spaanse UFO Garage te rade om enkele exacte replica’s van de RG / S te bouwen van de exemplaren waarmee in 1979 de International Six Days of Enduro (ISDE) werden gereden. Het resultaat is verbluffend.
Efraon Triana – de bezieler van UFO Garage startte met een onderzoek naar de BMW R 80 G/S van die tijd, maar probeerde ook zoveel mogelijk hedendaagse techniek in zijn ontwerp te verwerken. Als basis koos hij voor de R100RS (voor zowel motor als chassis). Die motor was eenvoudigweg simpeler te vinden in Spanje, én kan betere cijfers voorleggen dan de R80: ruwweg 70 pk.
Het blok zelf werd behandeld met Cerakote, een afwerking die oogt als natuurlijk aluminium maar een stuk gemakkelijker schoon te maken is en minder gevoelig is aan corrosie. Om de capaciteit van de oliecarter te vergroten, zijn een spacer onder de pan en vervolgens een aluminium motorbescherming toegevoegd.
Ook de originele tank ging op de schop. Het exemplaar op de UFO-machine is klein (8 l), maar een tweede zijtank bevat nog eens vijf liter. Een lederen handschoenenkastje is de kers op de – eh – tank, en is voorzien van zowel een 12V-aansluiting, als een USB-poort om je mobieltje op te laden. Het elektrische systeem is opnieuw bedraad met de Motogadget-componenten. Op de valbeugels zit een tweede schijnwerper gemonteerd, die de koplamp moet bijstaan in het donker.
Ook het frame is versterkt naar meer hedendaagse normen, en Triana bouwde ook het achterste subframe volledig in 20mm-buizen, naar het originele bouwplan van weleer. De voorvork komt dan weer van een Yamaha XT overgewaaid.
De witte kleur van de tank, met Motorsport -graphics en het lichtblauwe frame zijn een duidelijke verwijzing naar de BMW van destijds. De vijf eigenaren wilden tot slot dat de kentekenplaten werden aangepast met de nummers van de motoren die deelnamen aan de ISDE. Een geweldige realisatie, als u ’t ons vraagt!
Foto’s: Pere Nubiola / Pere Nubiola / Zum Sternenfeld