TRAXIO: “Effect van de technische motorkeuring op de tweedehands motormarkt is enorm”
De verplichte motorkeuring zorgde de afgelopen maanden niet enkel voor stress bij bepaalde motorrijders, ze had ook een uniek maar niet geheel onlogisch effect op de tweedehands motormarkt. Zo steeg het aantal inschrijvingen van tweedehandsmotoren in november 2022 al met +29,7%. Indrukwekkend, ware het niet dat dat cijfer in december 2022 nog opliep tot maar liefst +117,7%. Goed voor een waanzinnige 7.235 stuks in de laatste maand voor de jaarwisseling. Indrukwekkende cijfers.
‘Boom’ door technische motorkeuring
De bijzondere eindspurt bij de tweedehandsmotoren is volgens mobiliteitsfederatie Traxio toe te schrijven aan de technische controle die tweedehandse motorfietsen sinds 1 januari 2023 verplicht moeten ondergaan. De invoering van deze keuring heeft er enerzijds toe geleid dat heel wat motorfietsen nog snel voor het einde van het jaar werden doorverkocht, en anderzijds ook dat niet-ingeschreven motorfietsen door hun eigenaars vooralsnog snel-snel werden geïmmatriculeerd: op die manier vermeden ze niet alleen een verplichte keuring maar zijn de nodige documenten meteen ook in orde zonder al te veel extra gedoe.
Te verwachten valt dat er in de eerstkomende maanden van 2023 vermoedelijk minder tweedehandsmotoren zullen worden ingeschreven in België, en mogelijks ook dat er meer motoren naar het buitenland (voornamelijk Nederland) zullen versast worden.
Spectaculair Wallonië
Als we in detail kijken naar de occasies van december, dan zien we dat de stijging zich vooral manifesteert bij de motoren van meer dan 125cc. In Brussel nemen de +1.000cc een hoge vlucht (+189%) maar blijven de absolute aantallen beperkt. In Wallonië is het resultaat echter ronduit spectaculair in alle klassen (behalve -125cc) met stijgingen tussen +229% en +330% (zie details hieronder). Het lijkt er dus op dat vooral in Wallonië nog volop is ingezet op verkoop of inschrijving zonder keuring.
Disproportioneel Ducati
Bij de Top10-merken werden in december disproportioneel veel tweedehandse Ducati’s (+208%, waarvan +139% in Vlaanderen, +400% in Wallonië en zelfs +1200% in Brussel) en Harley-Davidsons (+166%) heringeschreven. Ook de Japanse merken, BMW en Triumph scoren hoog. Wanneer we merken en cilinderinhouden met elkaar kruisen, dan is het interessant om te zien dat Honda in alle occasieklassen van minder dan 1.000cc op nummer 1 staat, gevolgd door Yamaha. In het zwaarste segment nemen BMW en Harley-Davidson de leiding met sprekende cijfers : samen zijn ze goed voor 55,2% van het hele segment.
Japan boven
Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken. Honda leidt de dans tot 750cc, terwijl BMW in de zwaardere klassen de plak zwaait. Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorig jaar en ze vertegenwoordigen samen 56,7 % van de totale markt: Honda (17,6 %) was opnieuw marktleider, terwijl Yamaha (13,3 % met bonus +2,1 %), BMW (11,1 % met -0,1% verlies) naar plaats drie verwees. Suzuki (7,6 %) ziet Kawasaki (7,1 %) flink naderen. Beste leerling in de klas was scooterfabrikant SYM die zijn marktaandeel met 6,6 % zag groeien versus 2021.