Vers van de Intermot-pers: 2023 Honda CB750 Hornet!
De originele Honda CB600F Hornet uit 1998 groeide om vele redenen uit tot een enorm populaire motor in Europa. De compacte viercilinder naked oogde geweldig, was een geweldige machine in de stad, maar hij had tevens het vermogen en de wendbaarheid aan boord om buiten de stadswallen op zoek te gaan naar het betere bochtenwerk. Na meerdere updates, upgrades en generaties dook de naam ‘Hornet’ even in een lange winterslaap. Maar hij is helemaal terug: wij konden op Intermot de geheel nieuwe Honda CB750 Hornet bewonderen.
Motor
Het gloednieuwe motorblok van de Hornet is zoals verwacht geen vier- maar een compactere tweecilinder: een 755cc-paralleltwin met 92 pk aan piekvermogen en 75 Nm koppel. Met een rijklaargewicht van 190 kg pronkt de nieuwkomer met een erg knappe vermogen-gewichtsverhouding van 0,49 pk per kg. Goed nieuws evenwel voor jongere rijders en opstappers: er komt ook een A2-versie van de CB750 Hornet!
De van de CRF-afgeleide Unicam-cilinderkop met acht kleppen kan rekenen op neerwaartse luchtinlaten en een Vortex Flow Duct om een optimale verbranding te garanderen. Een 270°-krukas zorgt op zijn beurt voor het nodige gevoel en karakter; de primaire aandrijving dubbelt als balansas, terwijl een assist-/slipperkoppeling wordt gecombineerd met een zesbak. Ook aan elektronische rijhulpjes geen gebrek: dankzij het Throttle By Wire (TBW) heeft de Hornet 3 rijmodi (plus USER-modus) veil, is er Honda Selectable Torque Control (HSTC, instelbaar in 3 niveaus), en Wheelie Control (motorvermogen instelbaar op 3 niveaus en afstelling van de motorrem).
Die rijhulpjes kan je bijregelen middels een nagelnieuw 5-inch TFT-kleurenscherm, dat via Honda Smartphone Voice Control-systeem zowel aan je Android- als iOS-smartphone gelinkt kan worden. Alle verlichting is led; de richtingaanwijzers zijn zelfdovend en zijn voorzien van een noodstopsysteem (ESS).
Rijwielgedeelte
Om het potentieel van de nieuwe motor volledig te kunnen benutten, is hij ondergebracht in een geheel nieuw en licht stalen diamantframe. Voor optimale wendbaarheid en feedback van de rijder is de vering van topkwaliteit: een Showa 41 mm SFF-BPTM USD-voorvork (130 mm veerweg) regeert vooraan, terwijl en Pro-Link-achterschokbreker (150 mm veerweg) achteraan de dienst uitmaakt. Dubbele radiaal gemonteerde Nissin-remklauwen met vier zuigers moeten vooraan voor de nodige remkracht zorgen, terwijl de banden de juiste maat hebben voor perfecte grip en wendbaarheid – een 120 vooraan en een 160 achteraan.
Kleurstellingen en prijs
Het is nog even wachten op de beschikbaarheid, maar we kunnen wel al meegeven dat de CB750 Hornet in vier opvallende kleurstellingen bij de dealer zal staan:
- Pearl Glare White met Metallic Red Flame frame en rood geanodiseerde vorkpoten
- Graphite Black met Metallic Red Flame frame en rood geanodiseerde vorkpoten
- Matte Iridium Gray Metallic
- Mat Goldfinch Yellow
De vanafprijs is vastgelegd op 7.799 euro in België (incl. BTW en rijklaar maken) en 8.999 euro in Nederland (incl. BTW, BPM en rijklaar maken). Reserveren kan al via deze link!