Vias: letselongevallen met motoren in de lift tijdens eerste helft 2022, maar minder dodelijke slachtoffers
Na twee coronajaren met opvallend minder letselongevallen op motoren, stijgen de cijfers helaas opnieuw richting de waarden uit 2019. Enkel qua dodelijke slachtoffers bij motorongevallen valt een kleine daling te noteren. Dat blijkt uit de nieuwe Verkeersveiligheid Barometer van het Vias Institute – het voormalige Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid.
Zo zwollen tijdens de eerste zes maanden van 2022 zowel het aantal geregistreerde letselongevallen aan (+16,6 % ofwel +186 ongevallen), het totaal aantal slachtoffers (+17% of +193) én het aantal gewonden bij dergelijke ongevallen (+17,4% of +194) ten opzichte van een jaar eerder. In Vlaanderen is de sombere evolutie het felst merkbaar: daar groeit het aantal letselongevallen met 21,9%. Daarbij wordt het op de voet gevolgd door Brussel (+17,3 %), terwijl de stijging in het Waals Gewest een stuk lager (9,4 %) is, maar allerminst te verwaarlozen valt.
Silver lining
De zilveren rand om de donderwolk is dat het aantal doden ter plaatse nergens is gestegen over de eerste helft van het jaar. In het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest valt een status quo (+0 ) te noteren, in het Waals Gewest viel er één dode ter plaatse minder te betreuren. Een minimaal verschil, maar desalniettemin een positieve evolutie – ook ten opzichte van het totaal aantal dodelijke slachtoffers op Belgische wegen. Dat cijfer is volgens Vias immers opnieuw even hoog als voor corona. In de eerste helft van dit jaar kwamen in totaal 231 mensen om het leven in het verkeer, dat is 39 procent meer dan begin vorig jaar…