Vier minuten vragenvuur: Benelli Leoncino 800

Op EICMA kondigde Benelli al de komst aan van z’n twee-eiige tweeling Leoncino 800 en Leoncino 800 Trail. Een duo grote broers voor de Leoncino 500’s, op de doorontwikkelde basis van de 752 S. Wij trokken naar thuisdorp Pesaro voor een testrit in het – eh – hol van de Leeuwen.

MotorNieuws: Poëet. Zijn de Leoncino’s een beetje in de smaak gevallen?

Jelle Verstaen: “Jazeker! Al moet ik voorlopig in het enkelvoud spreken – Leoncino. Vandaag kregen we immers enkel de standaardversie onder de billen, morgen staat een half dagje offroaden op het programma. Nu ja, wat heet: we gaan een stukje wegen verkennen die niet zouden misstaan tijdens de Strade Bianche. Net voldoende om de extra veerwegen, de ruimere grondspeling en het 19 inch voorwiel aan het werk te zien.”

MN: Maar vandaag stond enkel asfalt op het menu?

Jelle: “Zo is het. Een testrit van ruwweg 100 kilometer tussen Pesaro en Tavullia – de thuisbasis van Valentino Rossi – waarbij het asfalt vaak te wensen overliet, maar de bochten elkaar in een rotvaart opvolgden. Ideaal om te merken hoe zowel het blok, het frame en de ophanging als de remmen op dergelijke ‘Belgische’ omstandigheden reageerden.”

MN: En?

Jelle: “Het blok is me bijgebleven als een erg potente, trefzeker en soepel schakelende unit. Mooi krachtig onderin, vervolgens een quasi lineaire opbouw en vanaf 6.500 toeren zit er nog een onverwacht eindschot verborgen. Afgezien van een weinig verfijnde gasrespons onderin echt een pareltje om hard mee door te jassen. De aanvankelijk zachte bite van de remmen zou je bij dergelijke snelheden doen twijfelen, maar da’s nergens voor nodig: de radiale vierzuigers van Benelli-makelij wisten me met gemak te overtuigen van hun kunnen. De ophanging is een enigszins ander verhaal.”

MN: Verklaar je nader, Verstaen!

Jelle: “Wel, de voorrijder pookte de boel flink op van bij de start, waarbij de vering en demping al snel tegen hun limieten aanliepen en aan het deinen gingen – middels wat geschroef achteraan (veervoorspanning en uitgaande demping) bleef een voldoende comfortabel en speels karakter overeind. Maar niet van het kaliber waarmee je strakke rondjes op Zolder of Mettet neerzet. Nu ja, da’s ook niet de insteek van dit soort motor, natuurlijk. Laat ons vooral het speelse element onthouden. En de soundtrack, die ook!”

MN: De leeuw maakt z’n naam waar, dus?

Jelle: “Meer dan dat. Ondanks de uit de kluiten gewassen katalysator onder ‘t blok, is het geluid uit de korte demper echt een streling voor ‘t oor. Een ruwe, volle brul, die sinds Euro5 niet vanzelfsprekend is. Maar da’s niet het enige positieve punt: ook het TFT’tje, de zithouding, de algemene afwerking en de looks verdienen wat mij betreft een open doekje. Onwaarschijnlijk welke stappen Benelli onder impuls van QJ heeft gezet, de afgelopen jaren. Wie zich nog de slordige lasnaden, de loshangende kabeltjes en goedkoop ogende knoppenwinkel van de eerste generatie TRK 502’s herinnert, zal grote ogen trekken als hij of zij de Leoncino 800 van dichtbij monstert. Ik wik en weeg m’n woorden, maar een premium-gevoel is niet veraf. Niet verkeerd voor een vanafprijs van 8.399 euro.”

MN: Kortom, een vergelijkingstest met enkele concurrenten dringt zich op. Waar had je in dat opzicht aan gedacht? 

Jelle: “Klopt. In eerste instantie had ik in de richting van de CF Moto 700 CL-X gedacht, of de Ducati Scrambler Icon. Maar misschien is Yamaha’s XSR 700 nog de motor die ‘t dichtst in de buurt komt qua prijs en uitrusting. Moeten we binnenkort maar eens gaan regelen.”

MN:  Doen we. Geniet daar nog van de Leoncino 800 Trail!

Jelle: “Grazie mille!”

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.