Vier minuten vragenvuur na de eerste test van de Harley-Davidson Low Rider ST

Een doorregende stoelendans. Daar leek het een beetje op, als we onze man in Spanje mogen geloven. Een voormiddagje bollen op de Harley-Davidson Nightster, lunchen en doorkarren met de eveneens nieuwe Low Rider ST. Wij trekken ‘m even aan z’n doorweekte mouw.

MOTORNIEUWS: Zo, strakke planning daar in Girona!

Jelle Verstaen: “Vertel mij wat, chef! De Nightster staat nog na te dampen of daar is de volgende nieuwigheid uit Milwaukee al.”

MN: Ik hoorde ’t, ja. Maar waarin verschilt die Low Rider ST eigenlijk met de Low Rider S, die we al kennen?

Jelle: “De basis is in ieder geval identiek. Dus krijgt ook de ST in 2022 standaard de 117ci Milwaukee-Eight in het frame gelepeld, de controls staan mooi centraal gemonteerd, er zijn harde zijkoffers toegevoegd en ook de ruime kopkuip springt meteen in het oog. Ook de tellerpartij is niet langer midden op de tank gemonteerd, maar staat waar hij hoort te staan. Da’s een absoluut pluspunt tijdens het rijden.”

MN: Ziet er goed uit. Maar rijdt ’t ook een beetje?

Jelle: “‘Een beetje’, is niet de woordkeuze die bij deze krachtpatser past. De twee dikke zuigers stampen er in deze configuratie immers maar liefst 105 pk uit, maar – nog veel belangrijker – persen er ook 168 Nm uit. Bij een schamele 3.500 tpm. Zonder tractiecontrole. Op natte wegen. Da’s pure waanzin. Al dient gezegd dat de wegen stilaan aan ’t opdrogen waren onder impuls van de fikse zeebries, waardoor we onze rechterpols niet meteen helemaal in bedwang moesten houden. Er is flink doorgereden op deze ketel.”

MN: Op zulke smalle bergwegen is ’t toch een behoorlijk karwei om die 300-en-nog-wat kilo’s om de hoek te loodsen?

Jelle: “Daar spreek ik je graag in tegen. Akkoord, je voelt dat je met 327 rijklaarkilo’s aan de start staat, maar het gemak waarmee je deze knoert door de bocht mikt is opvallend. Even flink in de vierzuigers knijpen, die brede hefboom van een stuur een duwtje geven en het gevaarte kantelt perfect stabiel richting apex. Waarna je het dikke handvat een twist geeft en het heerlijk volle blok je onder luid gedonder richting de volgende knik in de weg lanceert. Wat een blok. Waanzinnig.”

MN: Valt er ook iets te klagen, of is het een en al hosanna?

Jelle: “Qua comfort aan boord, rijgedrag en beleving alvast niet. De kleine kantjes zitten ‘m wat mij betreft in de vrij kleine zijkoffers. Daar past naast je regenpak eigenlijk enkel een broodtrommel in – plaats voor een helm is er niet. En nog eentje dat vooral betrekking zal hebben op kleinere rijders: de grote diameter van de handvatten, in combinatie met de niet-regelbare hendels aan ’t stuur, zorgde al snel voor verkrampte knuistjes. Maar dat is het zo wel een beetje.”

MN: Mooi zo. Wat moet de ST kosten?

Jelle: Mm, da’s inderdaad wel een dingetje. Bij ons betaal je een best stevige 22.395 euro voor de Low Rider ST, wat met bpm aandikt tot maar liefst 26.395 euro bij onze noorderburen. Voor die centen krijg je veel motor, maar dat budget tovert de gemiddelde motorrijder niet zonder twijfel uit z’n spaarsok.”

MN: Ga die sokken van jou maar op de chauffage leggen, Verstaen!

Jelle: “Komt goed, chef. Thanks!”

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.