Vier minuten vragenvuur na de test 2023 KTM 890 Adventure
Niet de verwachte zon in Portugal voor de eerste test van de 2023 KTM 890 adventure, maar wel gietende regen, mist en een graad of acht. Terwijl Onze Man het water nog uit zijn laarzen aan’t gieten was, belden we hem al op voor zijn eerste indrukken.

MotorNieuws: Vertel op!
Thierry Sarasyn: Dit was een test onder extreme omstandigheden. Er was wel wat regen aangekondigd, maar het viel echt met bàkken uit de lucht. En koud jong, met moeite acht graden. In de bergen kregen we er nog wat dichte mist bovenop, net op het moment waarop we het moeilijkste off road stuk onder de wielen geschoven kregen. In deze test kwam het dus aan op veelzijdigheid, kracht, sportief potentieel en finesse. Maar genoeg over mezelf, ik vermoed dat je belde voor de testindrukken van de nieuwe KTM?
MotorNieuws: (geeuwt) Dat was inderdaad de bedoeling, ja…
Sarasyn: Hij is op een aantal belangrijke vlakken vernieuwd. Ophanging, TFT scherm, aangepaste rij-modi, andere bouw, een geslaagde restyling, andere ruit, ander zadel en niet te vergeten de demo modus. Dat heb ik nog nooit op een motorfiets gezien, bij auto’s vind je het wel vaker. Het komt erop neer dat je alle optionele elektronische extra’s gedurende 1500 km automatisch en zonder meerkost meekrijgt. Zo kun je ze uitproberen en beslissen wat het best bij je past en wat voor jou nuttig is. Na 1500 km valt de 890 Adventure terug op de – trouwens zeer uitgebreide – standaard elektronica. Ik vind dat een goed systeem en het toont toch weer dat ze bij KTM blijven innoveren.

MotorNieuws: Wat zou jij er absoluut bij willen?
Sarasyn: (zonder nadenken) De quickshifter+ ! Werkte feilloos op ons testmodel en het geeft zowel op de openbare weg als off road voordelen. Man, ‘t was echt wel extreem vandaag. Vooral door de kou en de regen. Als je deze route rijdt op een droge zonnige dag is het puur genieten. Zowel van de motor als van de omgeving. Anderzijds heeft de KTM zich onder deze omstandigheden van zijn beste kant moeten tonen. Hij passeerde deze test met verve. De grote troef is zijn gebruiksgemak. Je doet dingen met deze motor die vooraf moeilijk leken, maar uiteindelijk erg vlot verlopen. De 890 Adventure biedt een zeldzame combinatie van gebruiksvriendelijkheid en potentieel. Dat legt de lat heel hoog.

MotorNieuws: Geen kleine kantjes?
Sarasyn: In elk geval geen nadelen die groot genoeg zijn om in eenn algemene indruk als deze opgenomen te worden. Ik ga er wel dieper op in tijdens de test die morgen hier verschijnt en nog uitgebreider in de volgende editie van Moto73 zal staan. Maar voor ik dat doe, ga ik een paar uur soppen in een heet bad.
MotorNieuws: ’t is je gegund!

