Vier minuten vragenvuur na de test van de 2022 Triumph Tiger Sport 660

Triumph mikt hoog met de 2022 Tiger Sport 660. Het moet een betaalbare een veelzijdige middenklasse hoogpoter worden met een aantal troeven ten opzichte van modellen die momenteel die klasse bezetten. Nu, elk voordeel heb se nadeel, dus gingen we de Triumph Tiger Sport 660 gewoon testen. In de Algarve.

Er zijn geen zekerheden meer in tijden van Corona. Normaal belt de redactie de testrijder op voor een interview onmiddellijk na de testrit. Nu was het Onze Man zélf die het initiatief nam om te telefoneren. Een teken van enthousiasme? Of zat er meer achter?

MotorNieuws: Nu al aan de lijn, was de testrit zo kort?

Thierry Sarasyn: Nee, het tempo lag gewoon verschroeiend hoog. Dat krijg je als een Isle of Man TT rijder als Joe Akroyd de voorrijder is. Ik had trouwens niet gedacht dat de Tiger Sport 660 zo sportief uit de hoek zou komen. Of beter gezegd: dat het sportief potentieel zo hoog zou zijn. Ik ben er zeker van dat de doorsnee koper nooit zo hard zal rijden met deze motor. Hij heeft een sportief tintje, maar het is geen motor waarmee je limieten moet opzoeken. Nu we het toch gedaan hebben, kunnen we stellen dat die grenzen vrij ver liggen.

MotorNieuws: Leg uit…

Sarasyn: Wel, de Tiger Sport 660 moet vooral uitblinken door zijn veelzijdigheid, gekoppeld aan een sterke prijs. Wel die veelzijdigheid is en de prijs is goed. 9.195 euro in België, 10.290 in Nederland. De Triumph is wat duurder dan zijn concurrenten, maar het is een driecilinder. Er is geen één op één vergelijk mogelijk. Ik wist dat er met 81 pk wel sportief potentieel was, maar dat het zo hard zou gaan tijdens de test, had ik niet gedacht. Maar het was absolute fun! Nu we hebben ook rustige momenten gekend en dan zie je dat de Tiger Sport 660 gewoon erg toegankelijk is. Je voelt je direct thuis op de motor. En dat is wellicht de reden waarom je er zo vlot sportief durft mee te rijden.

MotorNieuws: Het blok kennen we van de Trident. Is het anders in deze motor?

Sarasyn: Op papier niet, maar hier voelt het om één of andere reden net iets gemakkelijker aan. Je kunt onder de meest omstandigheden kiezen uit drie versnellingen. Het blok is bijzonder soepel en aan een kleine 3.000 opm pikt het flink op. Triumph moest hier niet al te veel aanpassen, de kleinste driecilinder uit Hinckley is een gekende topper.

MotorNieuws: Wat hebben ze dan wel voor nieuws bedacht?

Sarasyn: Zowat al de rest. Ophanging, elektronica, uitrusting… Het valt trouwens op dat de Tiger een goede basisuitrusting heeft. En vooral: die is zeer intuïtief te bedienen. Tractiecontrole uitschakelen, een rij-modus kiezen, de ruit in de hoogte verstellen… het gaat allemaal als een fluitje van een cent. En eerlijk gezegd: je mag dat wel verwachten van een motor die erg toegankelijk moet zijn. Maar daarbovenop is er ook nog een verrassende fun factor. Dit is echt een heel prettige motor om mee te rijden. Ik vind dat voor elke motor een belangrijk gegeven: rijplezier krijgen. De Tiger Sport 660 biedt dat.

MotorNieuws: Het klinkt bijna alsof er geen minpunten zijn. Is dat zo?

Sarasyn: Wie een hond wil slaan, vindt altijd een stok. Maar ik vond geen echte fouten aan de Tiger Sport 660. Ik hoorde hier en daar commentaren over trillingen, maar heb er zelf geen last van gehad. Misschien omdat ik notoir ongevoelig ben. Ik moest me wel aanpassen aan het insturen. De middenklasse Tiger stuur bijzonder scherp in. Het lijkt wel alsof de wielbasis extreem kort is, maar dat is ie niet. De motor wordt ook niet onstabiel aan hoge snelheden. Ik noem het een karaktertrek, geen minpunt.

MotorNieuws: Any famous last words?

Sarasyn: Een heleboel. Je leest ze morgen in de uitgebreide test.

Foto’s: Thierry Sarasyn, Joe Akroyd en Triumph

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.