Voge 525 ACX: de ultieme concurrent voor de Honda CL500?
Honda presenteerde op de afgelopen EICMA z’n knappe halveliterscrambler CL500 aan de wereld, maar is daarmee niet de enige. Ook Voge – dat ironisch genoeg steevast teruggrijpt naar Honda-blokken – mikt op eenzelfde doelpubliek. Het toont nu z’n 525 ACX, een scrambler op basis van de erg gesmaakte 500 AC. Mét wat extra longinhoud en vermogen.
De vloeistofgekoelde twee-in-lijn met DOHC groeit namelijk van 471 tot 494 cc, inclusief een toename tot 47,6 pk. Daarmee speelt de Voge 525 ACX perfect in de kaart van het A2-rijbewijs. Voorts stijgt ook het koppel na de operatie: van 42,5 Nm op de AC naar 44,5 Nm bij 7.000 tpm op de ACX. En uiteraard kan een hoge uitlaatdemper niet ontbreken op een rasechte scrambler. De Voge 525 ACX krijgt daarenboven twee rijmodi, ledverlichting rondom, een 7-inch dashboardje en een USB-laadpunt voor je smartphone.
Toegankelijkheid troef
Qua skelet blijft de 525 ACX grotendeels identiek aan de 500 AC. Zo worden het stalen buizenframe, de 41 mm UPSD-vork, de instelbare monoshock, én de Nissin-ankers overgenomen. Wel verschijnt vooraan een 19″-wiel in plaats van de 17″-versie op de AC en wijzigen de bandenmaten. De Voge 525 ACX dendert op een 19/17″-combinatie, met een 110/80-slof voor en 150/70 achteraan. Met een zadelhoogte van 820 mm en een rijklaargewicht van 185 kg is de Voge 525 ACX op papier alvast goed benaderbaar voor een breed amalgaam aan rijders.
Prijs en beschikbaarheid
Wanneer de Voge 525 ACX in België verkrijgbaar zal zijn, is nog niet duidelijk. En ook naar het prijskaartje hebben we voorlopig het raden. Maar als je weet dat de 500 AC hier momenteel 6.699 euro kost, zal de scramblerversie niet al te veel duurder zijn, gokken wij.