Watertanden: Kawasaki KLX300 SM 2023
Watertanden. Daar zal het (voorlopig?) helaas bij blijven. Kawasaki presenteerde zopas z’n vernieuwde KLX300 SM, een klein kleine supermotard met nieuwe kleurtjes voor 2023. Maar die is enkel voor de Amerikaanse markt voorzien, aangezien het Euro5-label ontbreekt op z’n rapport…

Hij deelt z’n stalen buizenframe, alu achterbrug en blok alvast met zusje: de KLX300R enduro. Het krachthonk in kwestie is overigens een vloeistofgekoelde 292cc ééncilinder die er 33 pk en 28,5 Nm uit weet te puren.
De verschillen zitten ‘m in de wielen. De 21/18-duimscombo wordt ingeruild voor 17″-wielen (110/70 en 130/70). Ophangingsgewijs gaat Kawa voor een dikke 43mm UPSD-vork met instelbare ingaande demping. Achteraan steekt een monoshock waar je de uitgaande demping en veervoorspanning van kan aanpassen.

Zo’n mono blinkt doorgaans uit qua gewicht, wat op deze KLX300 SM niet anders is. Het opgegeven drooggewicht bedraagt amper 137 kg. Om de nieuwe kleurstellingen onder je bips te parkeren, beschik je het best over lange stelten (zadelhoogte: 858 mm) én een Amerikaans paspoort… De KLX is helaas niet EU5-gehomologeerd voor Europa. Jammer, want deze knul zou met z’n prijskaartje van omgerekend 6.000 euro een geweldig alternatief vormen voor de Versys X-300.