Yamaha Track Days op Mettet: R6, R7 én R1 GYTR!

“Hey Jill! Zin om de Yamaha Track Days bij te wonen op circuit Mettet?” Er zijn ergere dingen te doen op Hemelvaartsdag. Dus vol enthousiasme vertrok ik op 26 mei om 6h ‘s morgens richting Mettet om de R7, R6 én de R1 aan de tand te voelen.

R7 en R7 GYTR

Ik arriveerde net voor de briefing en kreeg een warm onthaal van de Yamaha-crew, die me tevens een woordje uitleg gaf hoe de dag er voor mij zou gaan uitzien. Elf Yamaha motoren pronken op een rijtje en mannen als Tom Edwards (World Supersport wildcard-piloot) stonden in voor de mechanische assistentie en technisch aanspreekpunt. Ik werd ingepland in de rode groep (de snelste) en kon in de eerste sessie van start met de R7, onmiddellijk gevolgd door de R7 GYTR. Ik was vooral nieuwsgierig naar het verschil tussen beide motoren, maar de GYTR kreeg – eerlijkheidshalve – mijn extra aandacht wegens de uitstervende Supersport-klasse. Is dit dan de toekomst? 

We schrijven 9u. Een eerste sessie en met 74pk in de snelle groep. Toch benieuwd wat dit zou geven. Wat me onmiddellijk opviel was de wendbaarheid en het speelgehalte van deze standaardmotor. Ook het koppel onderin maakt de R7 vergevingsgezinder en minder agressief dan een supersport. Enkel op het rechte stuk miste ik wat extra vermogen, in het bijzonder toen de superbikes me voorbijvlamden. Maar de R7 deed het allesbehalve slecht op een klein circuit als Mettet. Toch zou ik deze standaardversie eerder als straatmotor aanschaffen en voor de R7 GYTR opteren als circuitmotor.

Het verschil was onmiddellijk merkbaar bij uitrijden pitstraat. Ik remde me bijna overkop. Stalen remleidingen leveren echt een wereld van verschil, zo blijkt. Deze versie voelde zo vertrouwd en race-klaar: aangepaste clip-ons en voetsteunen, quickshifter, aangepaste vering, Akrapovic uitlaatsysteem, race-knoppen op het stuur en ga zo maar door. De R7 GYTR is exclusief gebouwd voor circuitgebruik en geeft onmiddellijk vertrouwen in de eerste bocht. Opmerkzaam hoe vlot je de eerste bochtencombinatie uitkomt in vergelijking met de zwaardere Superbikes. Een ideale motor voor beginnende circuitrijders die een hoge bochtensnelheid onder de knie willen krijgen. En vernam ik dat ook een R7 kampioenschap op de agenda staat voor de komende jaren? Wordt vervolgd!

R1 GYTR

Dan de R1 GYTR, wat een beest! De mechaniekers stelden als eerste proefrit mapping C in, gedoseerd qua gasrespons en meer ingrijpende elektronica (wheeliecontrol, tractiecontrol,…). De superbike die 200 pk oplevert met meer dan 200 kilogram, voelde toch zeer vertrouwd en verrassend wendbaar. In vergelijking met de Supersport versie qua zithouding iets hoger, maar niet onnatuurlijk. Hij zit als gegoten. Meerwaarde bij de R1 GYTR is de quickshifter met blipper, waarbij je zowel op- als afschakelt zonder koppelingshendel. Nog een klein, niet onbelangrijk detail, bij de raceversie van de R1 werd het ABS uitgeschakeld. Die ABS is waarschijnlijk een handig hebbedingetje voor straatgebruik, maar onnodig en gevaarlijk op circuit, vind ik. Deze kan verrassend snel ingrijpen blijkbaar. Hier ook terug de verstelbare voetsteunen, clip-ons, raceknoppen en verschillende instelbare mappings. 

R6 GYTR

Ook de R6 GYTR stond op het lijstje, een typische supersport motor die jankt bij optimaal toerental en standaard quickshifter heeft. Ook hier terug de verstelbare clip-ons en een korte tandwielcombinatie, ideaal voor een kort circuit als Mettet. Nog een leuke meerwaarde is de verstelbare remhendel die links aan het stuur kan aangepast worden, ideaal om tijdens het rijden extra aanpassingen te doen indien gewenst. Leuke Supersport en de enige nieuwe in zijn klasse, Yamaha weet wat belangrijk is zeg ik! 

Zelf ook zin in een Yamaha Experience ervaring? Inschrijven kan nog voor 30/6-1/7 op het circuit van Spa-Francorchamps! Bij interesse, kan je je eveneens inschrijven voor een ROAD Demo Ride Tour waar 14 verschillende Yamaha motoren beschikbaar voor een rondrit van 45 minuten. Of een offroad-ervaring met een Yamaha Ténéré 700cc onder begeleiding van AdventureRide.nl, super ervaring onder goede begeleiding!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.