Is de BMW R20 op komst?
Opvallend nieuwtje in de wandelgangen van de motorwereld: BMW Motorrad zou meteen na de onthulling van z’n R20 Concept – in mei van dit jaar – een reeks patentaanvragen ingediend hebben voor de naam ‘R20’. Een zet die doet vermoeden dat we niet al te lang op een productiemodel zullen moeten wachten.
Niet enkel in Duitsland
Hoewel de allereerste patentaanvraag in het thuisland werd doorgevoerd – in de week waarin de R20 Concept werd getoond – heeft BMW nu ook aanvragen lopen in andere landen. Waaronder ook de VS. Die aanvraag werd aanvankelijk verborgen gehouden en pas gepubliceerd nadat de handelsmerkrechten waren toegekend.
Quod R18?
Enerzijds mogen we ons opmaken voor de komst van een R20-productiemodel. Maar de registratie van de 20 zou er ook op kunnen wijzen dat BMW een capaciteitsverhouding overweegt voor z’n huidige R18-gamma. Beide maxi-boxers in de catalogus houden, zou immers voor dubbele productielijnen en een potentiële ‘broedermoord’ kunnen zorgen.
Productierijp?
Laat ons wel wezen: om van BMW’s R20-concept een straatlegale versie te boetseren zijn geen mirakels nodig. De basis van het motorblok is immers al een tijdje in roulatie, en het opboren van 1.803 naar 2.000cc is niet onoverkomelijk. Ook het stalen buizenframe de Öhlins-setup, de ledkoplamp met ringvormige DRL van het conceptmodel kunnen prima voor een productiemodel. De toevoeging van een achterspatbord – hopelijk niet met verlengde, veel te grote nummerplaathouder – is onontbeerlijk voor de Europese markt, en ook de prachtige swingarm met geïntegreerde cardanas lijkt ons misschien nog ten prooi te vallen aan de massaproductie.
Wanneer?
Hoe snel er daadwerkelijk een R20 van de band rolt? Dat is moeilijk in te schatten. Eerder kwam BMW amper een jaar na de conceptvoorstelling al met een productiemodel op de proppen – denk bijvoorbeeld aan de CE 04. In andere gevallen was het nog jaren wachten geblazen. Al hebben we – gezien de patentaanvragen in de VS een vermoeden dat we ons stilaan voor de komst mogen opmaken…