Kawasaki Corleo: rijden we binnenkort op een waterstofaangedreven robotpaard?
Voor wie na het lezen van bovenstaande kop in de war is: 1 april ligt exact een week achter ons. Kawasaki heeft op de Osaka-Kansai Expo – zeg maar de Wereldexpo 2025 – wel degelijk een vierpotige, door waterstof aangedreven AI-robot voorgesteld waarop je kan rijden. De Kawasaki Corleo is een concept, laat ons wel wezen. Maar minstens even opmerkelijk als interessant.
Bewegingsinstinct
Nee, we schrikken er eigenlijk niet van dat Kawasaki zich aan zo’n concept waagt. De Japanners hebben immers sinds jaar en dag een patent op ‘speciallekes‘: van pionierswerk op vlak van hybride motoren, over indrukwekkende drones voor pakketlevering, tot de waanzin van een H2R. Gewoon om te laten zien dat het kan. Robotica? Sure, waarom ook niet. Kawasaki Heavy Industries Group baseert zich voor de Corleo naar eigen zeggen op het ‘Instinct to Move’, het feit dat mensen zo geprogrammeerd zijn om zich gelukkig te voelen als ze bewegen. Het merk wil mensen opnieuw naar de natuur voeren, bergen laten kunnen beklimmen, genieten van de gezonde lucht en spectaculaire uitzichten kunnen bewonderen. Marketinggewijs klopt ’t plaatje al.
Robotpaard
Met z’n Corleo zet Kawasaki een concept neer van een soort ‘robotpaard’, dat kan bogen op brandstofcellen (op waterstof) voor de aandrijving, terwijl een AI-module constant de omgeving analyseert. Dat om onder alle omstandigheden evenwicht te garanderen in alle richtingen. Geheel nieuw is het idee niet: het Amerikaanse bedrijf Boston Dynamics experimenteert al jaren met dit soort robots in oorlogsoperaties – wie het vorig seizoen van De Mol heeft gekeken, zag hun Spot al aan het werk.Maar goed, terug naar Corleo. Die is voorzien van een soort swingarm voor de achterpoten, een gedegen ophanging om meer over ruw terrein te manoeuvreren en ‘hoeven’ die zijn voorzien van een griplaag. De waterstof wordt opgeslagen in capsules in de achterpoten en elektriciteit wordt opgewekt door een waterstofmotor die in de voorpoten is geplaatst. Corleo is daarenboven uitgerust met een dashboard dat het waterstofniveau, de positie van het zwaartepunt en andere informatie weergeeft. Navigatie verloopt via een systeem dat instructies op het wegdek projecteert om de te volgen route aan te geven. Netjes.
Niet vóór 2050
Als we u met onze ‘binnenkort’ in de titel hadden misleid, onze excuses. Voorlopig is de Kawasaki Corleo immers overduidelijk nog in de conceptfase, en het merk zelf zegt dat hij ‘niet eerder dan 2050’ in de verkoop kan gaan. Je hoeft dus nog niet meteen beginnen sparen…