KTM introduceert volledig nieuwe 125 Enduro R en 390 Enduro R!
KTM verkeert al even in zwaar weer, maar trekt zich niet terug. Wel integendeel, het zet vol de aanval in. Na de 125 en 390 SCM R-broertjes, hebben de geplaagde Oostenrijkers zonet hun nieuwe 125 Enduro R én 390 Enduro R gepresenteerd!
De KTM 690 Enduro R krijgt er twee broertjes bij, die respectievelijk in aanmerking komen voor het A1- en A2-rijbewijs. De nieuwe enduro’s krijgen (uiteraard) lange veerwegen aangemeten, bollen op 21/18-inch spaakwielen, en pakken uit met een nieuw, minimalistisch TFT-dashboard. Daarenboven kan je als rijder het ABS volledig uitschakelen, wat uiteraard het offroaden enkel ten goede kan komen.
2025 KTM 125 Enduro R
De nieuwe 125 is uitgerust met hetzelfde blok als de 125 SMC R – een Euro5+-rijpe ééncilinder. Het maximumvermogen bedraagt 14,7 pk bij 10.000 tpm, terwijl het maximumkoppel 11,5 Nm bedraagt bij 7.750 tpm. De motor wordt gevoed door een Bosch brandstofinjectiesysteem ride-by-wire, terwijl het vermogen naar het wiel wordt overgebracht via een zesversnellingsbak met slipperassistkoppeling. Het blok huist in een stalen trellis hoofd- en subframe, met een niet-instelbare WP Apex open cartridge 43mm voorvork en een WP Apex Split Piston monoshock achteraan (230 mm V/A). Het rijklaargewicht bedraagt 152 kg.
Om de 125 af te remmen, rekent KTM op een enkele, axiaal gemonteerde ByBre tweezuigerremklauw en een 285mm remschijf vooraan en een enkelvoudige setup achteraan (240 mm). Tweekanaals ABS is standaard, al kan je het systeem ook uitschakelen. Tot slot krijgt de kleinste Enduro een TFT-kleurendashboard aangemeten, met Bluetooth-connectiviteit voor onder meer turn-by-turn navigatie, telefoongesprekken, muziek en meer.
2025 KTM 390 Enduro R
Net als bij de SMC R-broertjes, delen de twee nieuwe Enduro-modellen een pak onderdelen, zoals het frame, de ophanging en het kuipwerk. Al zijn er intern behoorlijk wat verschillen tussen beide machines. Om te beginnen het binnenwerk van de ophanging: de 390 heeft dezelfde WP Apex 43 mm open cartridge-voorvork als de 125, maar beschikt over instelbare in- en uitgaande demping (30 stappen) vooraan, en instelbare uitgaande demping (20 stappen) en veervoorspanning achteraan. De remmen zijn identiek, inclusief het uitschakelbare ABS.
Motorisch gaapt er – logischerwijs – ook een gat tussen beide machines. Zo produceert de 398,7 cc ééncilinder een potige 44 pk en 39 Nm. Al weegt de 390 rijklaar ook wel zeven kilo meer: hij klokt af op 159 kg. De 390 Enduro R biedt daarenboven twee rijmodi, Street en Off-road. De grote verschillen liggen ‘m in de gasrespons en de mate van tractiecontrole. Al kan je de TC ook volledig uitschakelen voor offroadrijden. Handig daarbij is de geheugenfunctie, die de laatst gebruikte modus vasthoudt wanneer je het contact uitschakelt.
Prijzen en beschikbaarheid
Momenteel weten we enkel dat de 125 Enduro R en 390 Enduro R er ‘in 2025’ zitten aan te komen, veel specifieker wordt het niet. Al zijn de prijzen wel al bekend: voor de 125-versie zal je 5.699 euro neertellen, de 390-versie moet 6.699 euro kosten. Als er een update is qua beschikbaarheid, dan leest u het bij ons!