Kymco pakt uit met concurrent voor X-ADV én een productierijpe RevoNEX

Kymco viert z’n 60ste verjaardag, en wil dat niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Tijdens een presentatie in Taiwan toonde het merk alvast twee innovatieve én verrassend productierijpe concepten. Die zal het naar alle waarschijnlijkheid op EICMA 2024 officieel presenteren: de CV-R5 en de RevoNEX!

CV-R5

De parallellen met Honda’s X-ADV zijn meteen duidelijk: een maxi-scooter die offroad uit de voeten moet kunnen. Dat lijkt ook de designbrief van Kymco’s CV-R5 geweest te zijn. Al doet de kopkuip eerder denken aan de Husqvarna Norden 901, nu we ’t bedenken. De allroadinsteek komt tot uiting via de lange veerwegen, de hooggeplaatste uitlaat en de banden die duidelijk op gemengd gebruik zijn toegesneden. Het scherpe kontje geeft ‘m nog net een sportieve toets mee.

Gedegen uitrusting

De CV-R5 kan op het eerste zicht uitpakken met een meer dan gedegen basisuitrusting: we spotten onder meer dubbele remschijven voor (met ABS), een motorwaardige UPSD-vork, een lekker breed stuur (zoals je ze wel vaker op een allroad aantreft), en volledige ledverlichting. Ook over de details onder de opvallende gele pels krijgen we al wat info. In het frame huist een volledig nieuw 427cc-blok dat 40,2 Nm zou genereren bij 5.000 tpm – over het vermogen wordt momenteel met geen woord gerept. Kymco belooft ook een hoogwaardig rijwielgedeelte, met een dubbelzijdige PTM-swingarm en kettingaandrijving.

RevoNEX

De naam RevoNEX is allesbehalve nieuw bij Kymco, de uitwerking is dat wel. Voor de 60ste verjaardag krijgt de RevoNEX immers een grondige make-over. De overwegend futuristische insteek van de vorige concepten blijft achterwege, en Kymco trekt volop de caféracer-kaart. We ontwaren ook meer dan één theelepel MV Agusta Superveloce. Van het (transparante!) kopkuipje met ronde koplamp tot opvallend gestileerde achterlicht: knap werk. Een relatief vintage ogende jas, waarin hypermoderne techniek is ondergebracht.

Opvallend detail

Veel details over de elektromotor krijgen we niet, al geeft Kymco wel al een opvallend detail weg. Het blok zal voorzien worden van een soort schakelsimulator, waardoor de rijervaring zo dicht mogelijk moet aansluiten bij een conventionele ICE-motor. Daarvoor krijgt de RevoNEX zowel een koppelingshendel als een echt schakelpedaal, en heeft Kymco een systeem ontwikkeld dat de volledige actie nabootst van het schakelen. Van het ‘vrijloop’-gevoel bij het ontkoppelen, over de klik en de transitie bij het schakelen zelf, tot de reactie van de motor als je de toeren opnieuw opbouwt. Zijn we héél benieuwd naar. Over enkele maanden komen we vermoedelijk meer te weten.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.