Kymco pakt uit met concurrent voor X-ADV én een productierijpe RevoNEX
Kymco viert z’n 60ste verjaardag, en wil dat niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Tijdens een presentatie in Taiwan toonde het merk alvast twee innovatieve én verrassend productierijpe concepten. Die zal het naar alle waarschijnlijkheid op EICMA 2024 officieel presenteren: de CV-R5 en de RevoNEX!
CV-R5
De parallellen met Honda’s X-ADV zijn meteen duidelijk: een maxi-scooter die offroad uit de voeten moet kunnen. Dat lijkt ook de designbrief van Kymco’s CV-R5 geweest te zijn. Al doet de kopkuip eerder denken aan de Husqvarna Norden 901, nu we ’t bedenken. De allroadinsteek komt tot uiting via de lange veerwegen, de hooggeplaatste uitlaat en de banden die duidelijk op gemengd gebruik zijn toegesneden. Het scherpe kontje geeft ‘m nog net een sportieve toets mee.
Gedegen uitrusting
De CV-R5 kan op het eerste zicht uitpakken met een meer dan gedegen basisuitrusting: we spotten onder meer dubbele remschijven voor (met ABS), een motorwaardige UPSD-vork, een lekker breed stuur (zoals je ze wel vaker op een allroad aantreft), en volledige ledverlichting. Ook over de details onder de opvallende gele pels krijgen we al wat info. In het frame huist een volledig nieuw 427cc-blok dat 40,2 Nm zou genereren bij 5.000 tpm – over het vermogen wordt momenteel met geen woord gerept. Kymco belooft ook een hoogwaardig rijwielgedeelte, met een dubbelzijdige PTM-swingarm en kettingaandrijving.
RevoNEX
De naam RevoNEX is allesbehalve nieuw bij Kymco, de uitwerking is dat wel. Voor de 60ste verjaardag krijgt de RevoNEX immers een grondige make-over. De overwegend futuristische insteek van de vorige concepten blijft achterwege, en Kymco trekt volop de caféracer-kaart. We ontwaren ook meer dan één theelepel MV Agusta Superveloce. Van het (transparante!) kopkuipje met ronde koplamp tot opvallend gestileerde achterlicht: knap werk. Een relatief vintage ogende jas, waarin hypermoderne techniek is ondergebracht.
Opvallend detail
Veel details over de elektromotor krijgen we niet, al geeft Kymco wel al een opvallend detail weg. Het blok zal voorzien worden van een soort schakelsimulator, waardoor de rijervaring zo dicht mogelijk moet aansluiten bij een conventionele ICE-motor. Daarvoor krijgt de RevoNEX zowel een koppelingshendel als een echt schakelpedaal, en heeft Kymco een systeem ontwikkeld dat de volledige actie nabootst van het schakelen. Van het ‘vrijloop’-gevoel bij het ontkoppelen, over de klik en de transitie bij het schakelen zelf, tot de reactie van de motor als je de toeren opnieuw opbouwt. Zijn we héél benieuwd naar. Over enkele maanden komen we vermoedelijk meer te weten.