Nieuw: 2025 Triumph Speed Twin 1200 en Speed Twin 1200 RS!
Triumph Motorcycles heeft zonet een fikse update aangekondigd voor z’n Speed Twin 1200. De nieuwkomer – die vanaf december 2024 bij de dealers staat – krijgt onder meer een nieuwe look, volledig vernieuwde ophanging, meer vermogen én een pak rijhulpjes. En dat is niet alles, want ook een lekker sportieve RS-versie komt de Speed Twin-familie vervoegen…
Looks en kleuren
Op het eerste zicht lijken de uiterlijke verschillen ten opzichte van de afzwaaiende Speed Twin 1200 misschien beperkt. Maar vergis je niet: de nieuwigheden lopen van de tank(dop), over de zijpanelen en carterhelften, tot de compacte uitlaatdempers en de nieuwe koplamp toe. Daarenboven krijgen beide versies een nieuw eendelig zadel én nieuwe wielen in gegoten alu.
De Speed Twin 1200 is verkrijgbaar in drie kleuren: Crystal White, Carnival Red, en het meer klassieke Aluminium Silver met discreet ‘1200’-label en dubbele zwarte strepen. De Speed Twin 1200 RS is op zijn beurt verkrijgbaar in twee strakke kleurtjes: het felle Baja Orange of het subtiele Sapphire Black, beide met goudkleurige RS-stickers die de geanodiseerde veerelementen nog meer in de verf zetten.
Rijwielgedeelte
Een eerste nieuwigheid vinden we terug in de aangepaste geometrie: op de nieuwe Speed Twin 1200 staat het stuur hoger en verder naar voren geplaatst dan bij het vorige model. De 43mm Marzocchi-voorvork en de Marzocchi stereovering achteraan zijn geüpgraded, met onder meer externe reservoirs en instelbare veervoorspanning (achteraan). Nieuwe radiale remklauwen en dubbele 320 mm remschijven zorgen voor een uitstekende remkracht, samen met de standaard gemonteerde Metzeler Sportec M9RR-banden.
Ook op de RS treffen we een meer dynamische zit: de achterkant van de motor staat een tikkeltje omhoog, waardoor de zithoogte toeneemt. Het stuur blijft op dezelfde hoogte als bij de vorige generatie, maar schuift verder naar voren, terwijl de voetsteunen iets hoger en verder naar achteren staan. Op deze sportieve telg krijg je een volledig instelbare Marzocchi-vork en Öhlins-achtervering, terwijl de remmerij verzorgd wordt door dubbele Brembo Stylema-remklauwen en 320 mm remschijven, en er standaard Metzeler Racetec RR K3’s om de wielen liggen.
Prestaties
Zoals ook op de vorige generatie, ging Triumph het blok shoppen bij z’n Bonneville 1200. De staande twin 270° ontstekingsvolgorde en z’n lage inertie, weet er op de MY25-versie maar liefst 5 pk extra piekvermogen uit te puren. Daardoor presteert hij nu 105 pk bij 7.750 tpm en een maximaal koppel van 112 Nm bij amper 4.250 tpm.
Technologie
Onder de laag vintage schuilt een hypermoderne motor, waarbij je onder meer twee rijmodi krijgt (Road en Rain), maar ook Optimised Cornering ABS en tractiecontrole. Die zijn standaard op beide modellen. De Speed Twin 1200 RS krijgt daarenboven een extra Sport-rijmodus, die zowel de gasrespons aanscherpt als de instellingen van de tractiecontrole optimaliseert. Een primeur voor het Bonneville-platform, en uniek voor deze versie, is dat de Speed Twin 1200 RS wordt uitgerust met Triumph Shift Assist. Dat is een up/down quickshifter, die door z’n discrete plaatsing achter de versnellingspook niks afdoet van de klassieke styling van de motor.
Het nieuwe LCD/TFT-scherm is zorgvuldig ondergebracht in een klassieke ronde wijzerplaat en is voorzien van connectiviteit én turn-by-turn navigatie. Als klap op de vuurpijl hebben beide Speed Twins nu ook een handige USB-C-aansluiting aan boord.
Prijzen en beschikbaarheid
De Speed Twin 1200 is in België verkrijgbaar vanaf 15.295 euro (incl. btw), de Speed Twin 1200 RS vanaf 17.595 euro. In Nederland is dat respectievelijk vanaf 16.995 en 19.495 euro. De motoren staan vanaf december 2024 bij de dealers.