Nieuw: BMW R 12 S, als eerbetoon aan R 90 S
Met de R 12 S voegt BMW een nieuwe parel toe aan zijn Heritage lijn. De café racer op basis van de R 12 nineT is een duidelijk eerbetoon aan de legendarische R 90 S. Deze motor maakte in 1973 indruk met zijn 67 pk en een topsnelheid van 200 km/u. Toen een sportieve mijlpaal voor het merk.
Iconische status van R 90 S
Hans A. Muth, de toenmalige hoofdontwerper van BMW, heeft destijds de sportieve ambities prachtig weten te vertalen in het ontwerp van de R 90 S. Deze motor was de eerste in zijn soort met een aerodynamische stuurkuip en een opvallende ‘90’ in het embleem. Kenmerken die ervoor zorgden dat hij snel populair werd. Succes in het racen droeg ook bij aan de iconische status van de R 90 S. Neem de klasseoverwinning op de Production TT op het Isle of Man in 1976 door Hans-Otto Butenuth en Helmut Dähne. In datzelfde jaar won Steve McLaughlin de prestigieuze 200 Miles of Daytona, terwijl zijn teamgenoot Reg Pridmore als eerste AMA Superbike-kampioen de geschiedenis inging. Hierdoor is de R 90 S tot op de dag van vandaag een zeer gewilde motorfiets.
R 12 S is knap eerbetoon
De BMW R 12 S brengt de geest van de R 90 S naar het heden. Gebaseerd op de R 12 nineT is het een sportieve retro motorfiets die een knap eerbetoon vormt aan de R 90 S. Belangrijke ontwerpelementen zijn de stuurkuip met een getinte voorruit, het zadel met contrasterend stiksel en de Lava Orange metallic kleur. Een duidelijke knipoog naar het Daytona Orange van de R 90 S uit 1975. Verder zijn er nog details zoals de rood ingelegde ‘S’ op de zijpanelen en de geborstelde, helder gelakte aluminium oppervlakken van de tank en het zadel.
Uitrusting
De R 12 S komt met een rijke standaarduitrusting, waaronder de Option 719 Wheel Classic II, Billet-pakketten Shadow en Shadow II, Headlight Pro, Shift Assistant Pro, spaakvelgen en glanzend, natuurlijk geanodiseerd aluminium. De zwarte stuur- en voorvorkbuizen en het Billet-pakket geven een luxe uitstraling. Een Comfortpakket is ook standaard, met handige functies zoals Hill Start Control, verwarmde handvatten en Cruise Control. Voor extra veiligheid bij nachtelijke ritten zorgt de adaptieve bochtenverlichting Headlight Pro voor een betere zichtbaarheid.
Prijs en beschikbaarheid
Je dient 23.292 euro neer te leggen bij de BMW-dealer voor zo’n knappe R 12 S, maar je moet wel nog wachten met ermee te rijden tot het begin van volgend motorseizoen. Gelukkig zijn er nog de gelikte foto’s om bij weg te dromen…