Nieuw: Honda MY25 CRF250R en CRF450R
Honda heeft – halfweg 2024 – alvast de MY25-modellen van z’n CRF250R en CRF450R vrijgegeven. Beide machines krijgen ook een RWE-versie, die uitpakt met een pak hoogwaardige specs om ‘m naar een nog hoger niveau te tillen. Alle info? Die lees je hieronder!
MY25 CRF450R(WE)
Verbeterde stabiliteit en controle – onder de ruigste omstandigheden – waren de doelstellingen voor de MY25 CRF450R. Het aluminium twin-spar frame is 70% nieuw, met een compleet herziene stijfheidsbalans, naast nieuwe subframebevestigingspunten, boven- en onderkroonplaat, stuurpen, voorwielas/-klem en Pro-Link verhouding.
De Showa-ophanging is volledig vernieuwd en is gericht op consistente demping en veerreactie van de onderste tot de bovenste slag. Zowel de 49mm voorvork als de achterschokdemper hebben nieuwe instellingen; de schokdemper is nu ook veel gemakkelijker te verwijderen. HRC leverde de blauwdruk voor de nieuwe remklauw van de voorrem; deze heeft een nieuwe afwerking plus nieuwe zuigers en afdichtingsgroeven om warmteafgifte tijdens de race te voorkomen.
Voor een betere gascontrole, een directere aandrijving en meer vermogen tot voorbij de piek maakt de vierkleps Unicam-motor gebruik van een rechtere luchtstroomweg aan de inlaatzijde, een verlengde uitlaatpijp en herziene PGM-FI-instellingen. De uitlaatdemper voldoet aan de nieuwe FIM-geluidsvoorschriften. Knap vormgegeven zijkappen, radiatorkappen en graphics van de CRF-familie kenmerken de MY25 CRF450R, samen met een Honda-vleugel op het voorspatbord.
Er is ook een nieuwe CRF450RWE beschikbaar, die voorzien is van een aangepast inlaatverdeelstuk en een volledige Yoshimura R&D-uitlaat, gecombineerd met een TwinAir-filter. Verder krijgt de RWE unieke ECU-instellingen een Hinson koppelingskorf en -deksel, een hydraulische koppeling, MX33-Dunlops, een Showa achterschokdemper en bijbehorende voorvork, die van een Kashima-coating is voorzien. Het Metallic Red cilinderkopdeksel, geanodiseerde aluminium vorkdoppen en compressieverstelling voor de achterschokdempers zijn enkele knappe details. De strakke graphics – en de Throttle Jockey zadelhoes – zijn de kers op de taart voor de CRF450RWE.
MY25 CRF250R(WE)
De insteek van de CRF250R was identiek aan z’n grote broer. Ook op deze versie is het alu twin-spar frame dus grotendeels vernieuwd. Maar ook de Showa-ophanging werd grondig herwerkt (met specifieke 250-instellingen) en is gericht op consistente demping en veerreactie van de onderste tot de bovenste slag. Zowel de 49 mm voorvork als de achterschokdemper hebben nieuwe instellingen; de schokdemper is nu ook veel gemakkelijker te verwijderen. HRC leverde de blauwdruk voor de nieuwe remklauw van de voorrem. Deze heeft een nieuwe afwerking plus nieuwe zuigers en afdichtingsgroeven om warmteafgifte tijdens de race te voorkomen.
De DOHC 4V-motor heeft een rechtere luchtstroom aan de inlaatzijde, een rechtere uitlaatpijp en herziene PGM-FI-instellingen voor een betere gascontrole, een betere aandrijving en meer vermogen voorbij de piek. De uitlaatdemper voldoet aan de nieuwe FIM-geluidsvoorschriften. Tot slot krijgt ook de 250 een uiterlijke make-over en een RWE-versie (zie hierboven).