Nieuwe V2 voor Ducati Monster en DesertX vanaf 2026

Geheel onverwacht kunnen we het nieuwtje niet noemen, maar een mijlpaal is het beslist wel: uit recent ingediende homologatiedocumenten blijkt dat Ducati voor MY26 zowel z’n Monster als DesertX wil uitrusten met de nieuwe 890cc V2-motor. Daarmee zou een einde komen aan het tijdperk van de 937cc Testastretta 11°, die jarenlang dienstdeed in meerdere Ducati-modellen.

Geen desmo

De nieuwe V2 is een 90° V-twin met een klassieke klepbediening in plaats van het bekende desmodromische systeem. Dankzij deze overstap verlengt Ducati de onderhoudsintervallen aanzienlijk: klepspeling hoeft pas om de 30.000 kilometer gecontroleerd te worden. Bovendien is het blok 6 kg lichter dan de Testastretta en beschikt het over variabele kleptiming op de inlaatkleppen.

Wie zoekt, die VIN-dt

Technische details uit de VIN-codering bevestigen de motorruil: bij de DesertX is het zevende teken van het VIN-nummer een “A”, verwijzend naar de nieuwe motor met aangepaste offroad-gearing. Voor de Monster en Monster+ is het zesde teken een “U”, identiek aan de aanduiding voor andere V2-modellen zoals de Panigale en Multistrada. De motor is ook op deze telgen een dragend element. Zowel Monster als DesertX maken gebruik van een aluminium monocoqueframe waarin de motor is vastgeschroefd. Dit ontwerp fungeert eveneens als luchtfilterhuis. De DesertX behoudt echter een eigen chassisconfiguratie om zijn terreinvaardigheden te behouden, terwijl de Monster overstapt op dezelfde architectuur als de bestaande V2-wegmodellen.

Quod Hypermotard?

Opvallend is dat de Hypermotard 950 geen deel uitmaakt van deze update. De ‘Hyper’ blijft vooralsnog voorbollen met een Testastretta in het frame, maar zijn toekomst is onzeker nu die motor niet langer aan de emissienormen lijkt te voldoen. Ducati lijkt zich voorlopig te richten op het ééncilindermodel, de Hypermotard 698 Mono.

Met deze wijziging lijkt Ducati een nieuw tijdperk in te luiden voor het merk, waarin prestaties, onderhoudsgemak en platformdelerij duidelijk een steeds prominentere rol vervullen.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.