Norton lanceert zijn 'One of One'-customprogramma met ode aan hun legendarische White Charger
Ducati was niet het enige merk dat met een primeur naar de London Bike Shed MotoShow kwam afgezakt. Ook de Britten van Norton Motorcycles kwamen met een interessante nieuwigheid: het merk heeft er zijn unieke ‘One of One’-customprogramma gelanceerd. Dat deed het door een V4 SV om te toveren tot een knappe ode aan zijn legendarische ‘White Charger’ RCW588 met wankelmotor, die in 1992 de Senior TT op het Eiland Man won.
De Senior TT uit 1992 staat in de herinneringen van veel TT-liefhebbers als een van de meest indrukwekkende aller tijden te boek. Tijdens die TT stuurde de legendarische, in 2003 overleden Steve Hislop z’n schreeuwerige wankelmotor richting het hoogste schavotje. Een waanzinnige prestatie, waarmee de Schot eerste achtervolger Carl Fogarty wist af te houden, en zo naar z’n negende TT-winst kachelde.
Geslaagde ode
Anno 2024 – deze week exact 32 jaar na die wedstrijd – brengt Norton Motorcycles een passende ode aan Hislop, middels een V4 SV die in de kleuren en details van de RCW588 is gehesen. Die valt qua motorconfiguratie in de verste verte niet meer te vergelijken – de V4 SV is een 1.200cc V4 met dik 185 pk onder de kappen, terwijl de RCW588 152 pk uit z’n 588cc toverde. Maar de ode is, ondanks het ontbreken van nagenoeg elke merksticker, een plaatje geworden. Wel volledig herkenbaar is het ’triskalion’-logo van het Eiland Man, en het racenummer 19 op de duoseatcover.
Wie de RCW588 in actie wil zien en horen, kan hieronder een video terugvinden van de IOM TT van 1991 – niet met Hislop, wel met Robert Dunlop, in de toenmalige John Player-kleur. Draai die versterker helemaal open, en geniet!
One of One
Maar goed, met bovenstaande hommage wil Norton vooral even de aandacht vestigen op zijn ‘One of One’-programma. Daarmee kunnen klanten die een Commando 961, V4 CR of V4 SV kopen hun nieuwe bolide laten aanpassen qua kleur, bekleding en accessoires. Van het eerste ontwerp tot de afwerking moet je rekenen op vier tot zes maanden, volgens Norton.
Het merk geeft nog mee dan het slechts een paar motoren per jaar onder handen zal nemen – dus snel wezen is de boodschap. Interesse? Dan volstaat een mailtje naar bespoke@nortonmotorcycles.com om het hele proces in gang te zetten.