Officieel bevestigd: Yamaha R9 komt eraan!
We hebben er al vaker over bericht, maar nu lijkt het er ook echt van te komen: volgens welingelichte bronnen heeft Yamaha z’n R9 nagenoeg af, staat de lancering binnenkort op de planning én wil het merk uit Iwata er volgend jaar ook mee gaan racen in de WorldSSP. Dat blijkt uit een interview dat de Britse concullega’s van MCN hadden met Kervin Bos, de teambaas van Yamaha Ten Kate Racing.
Einde aan het wachten?
Eigenlijk mag het gerust een wonder heten dat Yamaha nog steeds geen gekuipte versie van z’n MT-09 in de markt heeft gezet. Het blok en rijwielgedeelte van de MT-09 SP vormen immers een meer dan gedegen basis, en zowel de MT-125, de MT-03, de MT-07 als de MT-10 hebben een racebroertje in de catalogus én de naam ‘R9′ werd al in 2021 geregistreerd. Toen Yamaha eind vorig jaar aankondigde groot nieuws te hebben, hadden we er ons spaargeld op durven verwedden dat het zover was – gelukkig hebben we dat niet gedaan. Want in navolging van het DB40-concept dat op Goodwood werd getoond, presenteerde Yamaha toen z’n halfgekuipte XSR900 GP. Ook een knappe en welgekomen verschijning, dat wel. Maar op de R9 blijft het wachten.
Vergevorderd stadium van ontwikkeling
Maar toen het WSBK-circus onlangs op Portimao neerstreek, stak een nieuw, hardnekkig gerucht de kop op. Het Yamaha WorldSSP-team zou volgend jaar – seizoen 2025 – niet langer met de viercilinder R6 aan de start komen, wél met een mysterieuze variant met een CP3 890cc triple in het vooronder… MCN was op dat moment aanwezig en wist Kervin Bos, de teammanager van Yamaha Ten Kate Racing, te strikken voor een gesprek. Hij bevestigde in een kort interview dat de R9 volgend jaar inderdaad in de WorldSSP zal worden gebruikt, en dat de racemotor intussen in een vergevorderd stadium van ontwikkeling is.
En dat is het nieuws waarop we met z’n allen zaten te wachten: want om een motor te mogen inzetten in die competitie, moet er ook een versie voor jan en alleman in de markt gezet worden. Bronnen in Japan beweren dat de R9 al klaar is en staat te wachten op z’n lancering – die al op de Europese herfstbeurzen zou kunnen plaatsvinden. Bos verklaart dat er verder heel weinig informatie beschikbaar is, omdat “Yamaha keihard aan het werk is om ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk een soort productiemodel klaar is – misschien volgend jaar, of het jaar daarna.” Alles lijkt in de richting van 2025 te wijzen. Maar het is nu wel duidelijk: de R9 komt er, en wel binnenkort!