Onze Man op de World Ducati Week 2024: "beste 20 minuten van ons leven!"
Het was weer de tijd van het jaar voor de Ducatisti: World Ducati Week op Misano World Circuit Marco Simoncelli. Een driedaagse voor de liefhebbers van sportieve motoren uit Bologna, vol rijplezier, interessante lezingen en motorspektakel. Daar moesten we bij zijn. Lees hier het relaas van Onze Man.
Tekst: Jules Hermie
Nieuwe Panigale
WDW staat gewoonlijk garant voor 3 dagen vol nieuwigheden. Dit jaar kregen we op zijn zachtst gezegd een primeur van formaat. Het evenement begon met de exclusieve release van de nieuwe Panigale V4 en V4 S. Dit keer ging het niet om enkele kleine wijzigingen maar wel om een compleet nieuwe motorfiets. Deze supersport van de 7e generatie onderging een transformatie op alle vlakken. Onder andere het blok, het remsysteem, de ophanging, het frame, de achterbrug en de elektronica werden grondig vernieuwd. Meer details over de nieuwe Panigale, lees je hier!
Tijd van ons leven
Een rit met de 2025 Panigale zat er nog niet in maar we mochten wel met de huidige V4 op het circuit van Misano rijden. Een ervaring uit de duizenden. Het eerste wat opviel is het gemak waarmee je deze raket op wielen door de bocht gooit. Enerzijds speelt het gewicht een grote rol, je stuurt hem met gemak van links naar rechts. Het lage gewicht zorgt er ook voor dat de motor zich gemakkelijk laat corrigeren. Een grote troef als je het circuit nog niet zo goed kent. Twee zaken die zeker nog in ons voordeel speelden waren de lange 1e, 2e en 4e versnelling waardoor je relatief weinig moet schakelen. De andere factor is het enorme koppel dat ervoor zorgt dat je het ook redt als je in een te hoge versnelling de bocht aansnijdt. Het was voor ons de eerste keer op de Panigale en ook direct de eerste keer op Misano. Doch was het ongelooflijk hoeveel vertrouwen de superbike met 210 pk ons gaf. De korte sessie was zonder twijfel een kanshebber voor de top 3 beste 20 minuten van ons leven. Het was echter bloedheet, waardoor we het toch moeilijk kregen de laatste ronde. Des te meer respect voor de professionele piloten die gemakkelijk twee tot drie keer zoveel rondes rijden tijdens de MotoGP.
DRE Adventure Experience
Tijdens WDW kan je niet enkel op het circuit van Misano rijden, je kan ook de DRE Adventure Experience ervaren. Hier krijg je een korte rijopleiding van een uurtje. Ducati biedt je keuze uit de Multistrada V4 Rally, de Multistrada V4 S, de DesertX en de DesertX Rally om deze adventure-initiatie te volgen. Zeker het proberen waard voor zowel beginnende als ervaren motorrijders. Wie dit voorsmaakje weet te appreciëren kan terecht in het DRE opleidingscentrum voor een uniek tweedaags programma om de technieken van het off-road rijden beter onder de knie te krijgen. De eerste dag is gewijd aan gerichte technische oefeningen om de nodige vaardigheden te verwerven. De tweede dag daarentegen is er een spannende tour, waarbij je de geleerde technieken in de praktijk kan omzetten, begeleid door een team van ervaren instructeurs. Voor 2024 verhuist het opleidingscentrum naar een nieuwe en prestigieuze locatie in het centrum van Umbrië – het groene hart van Italië.
Ducati Monster: pure fun
Voor wie het allemaal niet zo ‘extreem’ hoeft te zijn, bestaat er ook nog de mogelijkheid zich in te schrijven voor een testrit met eender welke motorfiets uit het gamma. Een ervaren wegkapitein neemt je voor een route van anderhalf uur door het heuvellandschap van Rimini. Pure fun, vooral op de motor waar wij voor kozen: de Ducati Monster. Als er een tweewieler is die synoniem staat voor fun, dan is dat zonder twijfel deze hooligan. Het laatste model bleef technisch gezien ongewijzigd. De motorfiets wordt nog steeds aangedreven door het 937cc Testastretta 11-graden V-twin blok en levert een vermogen van 111 pk bij 9.250 tpm en 69 Nm koppel bij 6.500 tpm. De rijmodi zorgen voor een opvallend verschil in zowel motorkarakteristieken, als het ingrijpen van de tractiecontrole en het ABS. Wij startten in Touring, schakelden even over naar Sport maar niet voor lang. Door het ruwe asfalt en de opeenvolging van hellende haarspeldbochten, ben je beter af in Touring. Daar krijg je het maximale koppel bij een lager toerental en is de gasrespons minder agressief. Al bij al is de Monster een topconcept dat er na al die jaren nog steeds voor zorgt dat ons hart sneller begint te slaan.
Lenovo Race of Champions
Wat centraal staat tijdens het evenement, is de Lenovo Race of Champions. Dit is een officiële competitie met de Ducati-kampioenen uit de verschillende wereldkampioenschappen. Voor eerst ook met Francesco Bagnaia, huidig MotoGP-wereldkampioen. Al de noemenswaardige teams – Ducati Lenovo, Prima Pramac, Gresini, Pertamina Enduro, Aruba.it, Go Eleven, Barni Spark, Motocorsa en PBM – zijn hier aanwezig en racen tegen elkaar op de nieuwe fabrieksmotor. Deze fabrieksmotor is technisch voor 99% hetzelfde als de standaard 2025 Panigale V4, op het uitlaatsysteem en het koelsysteem voor de remmen na. Enkel Pecco maakte al eens kort kennis met de nieuwe Panigale, voor de andere rijders was het de eerste keer op deze motor. Wij hebben daar alleszins weinig van gemerkt want het ging verdorie hard. F. Bagnaia stak er weer met kop en schouders bovenuit en eindigde als eerste, gevolgd door A. Iannone op twee en M. Marquez – dankzij een inhaalmanoeuvre in laatste bocht – op drie. Op de persconferentie achteraf bleek ook het enthousiasme van de piloten. Allen waren ze het er unaniem over eens dat de nieuwe Panigale V4 een gemak is om mee te rijden. Waar de 2024 Panigale V4 eerder een motorfiets was voor de pro, lijkt de 2025 versie amateurs ook in staat te stellen om dergelijke prestaties neer te zetten. Het Brembo remsysteem presteerde ook veel beter dan de voorgaande set-up. Geen problemen in de hitte zoals dat met de voorgaande set-up wel eens voor kwam.
Terug naar de basis
De nieuwe Panigale gaat terug naar de basis, de 916 en diens horizontale aerodynamica. In het kader van de première werd er een heuse tentoonstelling op poten gezet die de evolutie van deze legendarische motor perfect weergeeft. De pers werd door het verleden van de 916 gegidst door Livio Lodi, curator van het Ducati Museum. De collectie bestaat uit de meest historische 916 modellen, zo vonden we hier o.a. de 916 fabrieksmotoren waarmee Carl Fogarty aka Foggy in ‘94, ‘95 en ‘98 het wereldkampioenschap superbike won. Ook de motoren van Corser en Bayliss maakten uiteraard deel uit van de expositie. Een unieke kans voor de Ducati-lovers!
Overaanbod
WDW staat ook bekend om het overaanbod aan lezingen van verschillende partners. Eén van de lezingen die we niet wilden missen was die van Ryan Kluftinger, bekend van het Youtube-kanaal FortNine. De Canadees is van plan om in minder dan 19 dagen de wereld rond te rijden en zo het voorgaande record in het Guinness Book of Records, op naam van Kevin Sanders, te verbreken. Kluftinger vertrekt in september vanuit Vancouver richting Miami. Dat heeft zo z’n redenen. Hij wil namelijk voor de hitte in Miami arriveren en voor de sneeuw terug uit Alaska weg zijn. Daarna stapt hij het vliegtuig op richting Lissabon, waar hij gebruikmaakt van z’n jetlag en de weg verder zet naar Istanbul. Eenmaal daar aangekomen gaan ze terug het vliegtuig op richting India en gaan ze proberen om via Bangladesh en Myanmar naar Maleisië te rijden. Nadien volgen nog twee etappes, een stuk door Australië en een stuk door Alaska. Het belooft een enorme uitdaging te worden. Voor deze gewaagde onderneming contacteerde Kluftinger alle grote motormerken maar enkel Ducati had genoeg lef om dit avontuur te ondersteunen. De pakezel voor deze wereldreis is de Multistrada V4 Rally die uitermate geschikt is omwille van de 30 liter benzinetank en de geavanceerde veiligheidssystemen. In januari zullen ze nogmaals terugkeren voor bijkomend filmwerk, want in 2026 wordt er een documentaire verwacht. Can’t wait!
Conclusie
De uitbundige sfeer op dit motorevenement is te vergelijken met die van een groot Italiaans volksfeest. Ducati liet ons proeven van het beste dat ze te bieden hebben: hun vlaggenschip – de Panigale – en alle andere motoren die behoren tot het gamma, de piloten, de rijke historie en natuurlijk het gevoel deel uit te maken van een grote familie. Het is duidelijk dat Ducati – mede door de successen die ze boeken in de motorsport – in de lift zit, want dit jaar kwam er weer een recordaantal bezoekers langs. 94.000 mensen uit 86 verschillende landen. Op zijn minst indrukwekkende cijfers te noemen.