Primeurtest 2024 Kawasaki Z 500 SE

Bruce Willis mag dan in Pulp Fiction wel nadrukkelijk gezegd hebben “Zed’s dead”, maar Kawasaki’s Z is dat allesbehalve. Hij is springlevend. De iconische typenaam voor naakte Kawa’s, krijgt er zelfs een nieuw model bij: de Kawasaki Z 500 SE. En die zou op korte termijn wel eens kunnen uitgroeien tot een vooraanstaand lid van de familie.

Enkel SE-versie

Newsflash: In de Benelux wordt enkel de SE-versie van de Z 500 ingevoerd. Dat wil dus zeggen dat er een TFT-dashboard is, tweedelige bodemkuip, andere kleuren, een USB-poort en LED-knipperlichten. Zaken die de motor helemaal ‘af’ maken en hem op het niveau stellen dat je normaal van zwaardere motoren verwacht.

Deze paralleltwin van de nieuwe Z was ooit de basis voor Kawa’s 400’s, maar het kreeg in zijn nieuwe uitvoering een langere slag en dus meer koppel. Met een mapping die afwijkt van die van zijn evenknie die de dienst uitmaakt in de nieuwe Eliminator, heeft het blok van de Z 500 SE een wat hoogtoeriger karakter. En dat komt zijn sportieve potentieel ten goede.

Daarbij komt een nieuwgevonden koppelberg die die met de aangepaste mapping vooral in het middengebied terug te vinden is. Het resultaat is opvallend. Het blok krijgt een veel breder bruikbaar gebied. Waardoor de Z 500 SE anders rijdt dan je zou verwachten.

Keuze

Op je doorsnee lichte A2 is precies schakelen de sleutel tot vlot rijden. Die stelling houdt ook hier stand, maar het steekt iets minder nauw. Je hebt te allen tijde immers de keuze uit minstens twee versnellingen. Bijvoorbeeld tussen 50 en 85 km per uur kun je net zo goed in derde als in vierde rijden. Laat dat bovendien net een snelheid zijn waaraan je vaak rijdt op secundaire wegen. Het edele samenspel tussen gas, koppeling en versnellingen blijft één van de leukste vaardigheden om te beheersen op een motor.

Je doet met de Z niet alleen wat je wilt, maar ook waar en wanneer je dat wilt.
- -

Keuze

Met een rijklaar gewicht van pakweg 170 kg, is de Kawasaki Z 500 SE één van de lichtste naakte A2’s op de markt. Dat betekent ook dat de aanwezige Nm’s en pk’s vlotter tot hun recht komen. En dat je met een ultra licht pakket op weg bent. Dat laat zich voelen op een aantal vlakken. In de eerste plaats bij het sturen. Dankzij het relatief brede stuur, heb je een goede hefboomwerking en duw je de Kawasaki gemakkelijker in de bocht dan een hoerenloper in een bordeel.

Je moet niet veel meer doen dan naar een bocht kijken om er al in te duiken. Het opvallende is, dat je instuurt met een soort ‘er-kan-mij-niks-gebeuren’ gevoel. Ga je te snel de bocht in, knikt die bocht dicht of ligt er iets op de weg, je wéét gewoon dat je het kunt oplossen. Bijremmen, de rijlijn veranderen, verder insturen… het lukt allemaal omdat dit ding zo licht en wendbaar is. Je doet met de Z niet alleen wat je wilt, maar ook waar en wanneer je dat wilt. En daar is geen extra elektronica voor nodig.

Dankzij het relatief brede stuur, heb je een goede hefboomwerking en duw je de Kawasaki gemakkelijker in de bocht dan een hoerenloper in een bordeel.
- -

Ruim

ABS is er natuurlijk, maar geen tractiecontrole, bochten ABS of, godbetert, wheeliecontrole. Nu, op de heerlijke slingerwegen in de bergen rond Alicante, hebben we het ABS niet één keer voelen ingrijpen. De assist/slipperkoppeling laat zich in de eerste plaats voelen via het eerste deel van zijn benaming: het bedienen van het koppelingshendel doe je met één vinger. De slipper-functie zorgde er een paar keer voor dat bij fel afschakelen het achterwiel niet blokkeerde. Het gekke van de zaak is dat we eigenlijk wel hadden gewild dat het achterwiel nu en dan een stapje opzij zette. Dat gevoel van controle, weet je nog. En met een gierende achterband naar een bocht gaan…ach, het  heeft wel iets.

Andere troeven

En ook aan de rechterkant van het stuur volstaat één vinger om de remhendel te bedienen. Eenvoudig maar functioneel. En zo kun je ook de ophanging omschrijven. De voorvork is niet instelbaar, achteraan kun je de veervoorspanning van de monoshock wel regelen. Eén keer de juiste stand zoeken die past bij je gewicht en je moet er nooit meer naar omkijken.

Tenzij de je een passagier meeneemt. Die zal het moeten doen met een niet al te breed zadel, maar wel een zithouding die naar de normen van een naakte 500 ruim bemeten is. Hetzelfde geldt trouwens voor de zithouding van de rijder. Met onze 1m80 zaten we comfortabel, ook qua afmetingen en geometrie zit het snor op de nieuwste Z. Dit versterkt de indruk dat dit een motor is die niet alleen het jonge volkje met een A2 kan bekoren. Afmetingen, prijs, prestaties en wendbaarheid zijn troeven die ook houders van een A-rijbewijs kunnen aanspreken. Voor wie het toch wat meer mag zijn, is er een uitgebreide lijst aan accessoires voorzien.

Essentie extensie

Mocht vermelding dat de Z buiten ABS geen elektronische hulpmiddelen aan boord heeft, je laten besluiten dat de Z 500 een hip ogende motor is die moderne technologie ontbeert: think again. Kawasaki schonk veel aandacht aan gebruiksgemak en dat komt vaak via hoogwaardige onderdelen. Zo is er op deze SE-uitvoering een kleuren TFT-scherm, waaraan ook Bluetooth connectiviteit gekoppeld is. Via Kawa’s Rideology app staat je smartphone in verbinding met de motor. LED-verlichting, LED-knipperlichten, USB-poort…het is allemaal aanwezig en het zou de achteloze voorbijganger laten vermoeden dat het hier om een duurdere en zwaardere motor gaat.

Niet dus en het toont dat de Kawasaki Z 500 SE ook op dit vlak erg volwassen uit de hoek komt. Of hij daarmee zo volwassen is dat er in eigen stal concurrentie komt met de Z 650 is een vraag die niet eens hoeft gesteld te worden. Omdat ze van een foute veronderstelling uitgaat. De Z 500 SE staat immers in de eerste plaats voor een mooie uitbreiding in het Z gamma, met eigen kwaliteiten. De keuze is dus gewoon (nog) een stuk ruimer geworden. Dit is een extensie in het gamma met een focus op prijs, kwaliteit en, jawel, de essentie van motorrijden.

 

Conclusie

En dat laatste is nu net waar het om draait: rijden met de Z 500 een erg pure vorm van motorrijden. De controle komt van de rijder, niet van hulpmiddelen. En draai of keer het zoals je wilt, dat is nog altijd de essentie van motorrijden. Zélf in controle zijn, genieten van je rijvaardigheid, je techniek bijschaven, af en toe verbaasd zijn dat je overeind gebleven ben en afstappen met een glimlach. Nu ik eraan terugdenk: dat is de exacte samenvatting van onze testrit met de Kawasaki Z 500 SE.

Foto’s: Ula Sera en Felix Romero

 

Technische gegevens 2024 Kawasaki Z 500 SE

MOTOR

Type: Vloeistofgekoelde twee-in-lijn

Cilinderinhoud: 541 cc

Boring x slag: 70 x 58,6 mm

Compressieverh.: 11,3:1

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 45,4 pk (33,4 kW) @ 9000 tpm

Maximaal koppel: 42,6 Nm @ 5650 tpm

ELEKTRONICA

Motor: geen

Rijwielgedeelte: Tweekanaals ABS

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen trellisframe

Vering voor: Showa UPSD

Stelmogelijkheden: niet instelbaar

Vering achter: Monoshock op Uni Track link

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: 120/130 mm

Rem voor: enkele 310 schijf met tweezuigerklauw

Rem achter: enkele 220 mm schijf met enkelzuigerklauw

Banden v/a: 110/70-17, 150/60-17 (tubeless)

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 172 kg

Tankinhoud: 14 l

Wielbasis: 1.375 mm

Zithoogte: 785 mm

Balhoofdhoek: 25,3°

Naloop: 92 mm

PRIJS

België: vanaf 6.549 euro

Nederland: 7.049

Pluspunten

Motorkarakter

Afwerking

Gewicht

Minpunten

Tja…

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.