Primeurtest 2024 Kawasaki Z 500 SE
Bruce Willis mag dan in Pulp Fiction wel nadrukkelijk gezegd hebben “Zed’s dead”, maar Kawasaki’s Z is dat allesbehalve. Hij is springlevend. De iconische typenaam voor naakte Kawa’s, krijgt er zelfs een nieuw model bij: de Kawasaki Z 500 SE. En die zou op korte termijn wel eens kunnen uitgroeien tot een vooraanstaand lid van de familie.
Enkel SE-versie
Newsflash: In de Benelux wordt enkel de SE-versie van de Z 500 ingevoerd. Dat wil dus zeggen dat er een TFT-dashboard is, tweedelige bodemkuip, andere kleuren, een USB-poort en LED-knipperlichten. Zaken die de motor helemaal ‘af’ maken en hem op het niveau stellen dat je normaal van zwaardere motoren verwacht.
Deze paralleltwin van de nieuwe Z was ooit de basis voor Kawa’s 400’s, maar het kreeg in zijn nieuwe uitvoering een langere slag en dus meer koppel. Met een mapping die afwijkt van die van zijn evenknie die de dienst uitmaakt in de nieuwe Eliminator, heeft het blok van de Z 500 SE een wat hoogtoeriger karakter. En dat komt zijn sportieve potentieel ten goede.
Daarbij komt een nieuwgevonden koppelberg die die met de aangepaste mapping vooral in het middengebied terug te vinden is. Het resultaat is opvallend. Het blok krijgt een veel breder bruikbaar gebied. Waardoor de Z 500 SE anders rijdt dan je zou verwachten.
Keuze
Op je doorsnee lichte A2 is precies schakelen de sleutel tot vlot rijden. Die stelling houdt ook hier stand, maar het steekt iets minder nauw. Je hebt te allen tijde immers de keuze uit minstens twee versnellingen. Bijvoorbeeld tussen 50 en 85 km per uur kun je net zo goed in derde als in vierde rijden. Laat dat bovendien net een snelheid zijn waaraan je vaak rijdt op secundaire wegen. Het edele samenspel tussen gas, koppeling en versnellingen blijft één van de leukste vaardigheden om te beheersen op een motor.
Keuze
Met een rijklaar gewicht van pakweg 170 kg, is de Kawasaki Z 500 SE één van de lichtste naakte A2’s op de markt. Dat betekent ook dat de aanwezige Nm’s en pk’s vlotter tot hun recht komen. En dat je met een ultra licht pakket op weg bent. Dat laat zich voelen op een aantal vlakken. In de eerste plaats bij het sturen. Dankzij het relatief brede stuur, heb je een goede hefboomwerking en duw je de Kawasaki gemakkelijker in de bocht dan een hoerenloper in een bordeel.
Je moet niet veel meer doen dan naar een bocht kijken om er al in te duiken. Het opvallende is, dat je instuurt met een soort ‘er-kan-mij-niks-gebeuren’ gevoel. Ga je te snel de bocht in, knikt die bocht dicht of ligt er iets op de weg, je wéét gewoon dat je het kunt oplossen. Bijremmen, de rijlijn veranderen, verder insturen… het lukt allemaal omdat dit ding zo licht en wendbaar is. Je doet met de Z niet alleen wat je wilt, maar ook waar en wanneer je dat wilt. En daar is geen extra elektronica voor nodig.
Ruim
ABS is er natuurlijk, maar geen tractiecontrole, bochten ABS of, godbetert, wheeliecontrole. Nu, op de heerlijke slingerwegen in de bergen rond Alicante, hebben we het ABS niet één keer voelen ingrijpen. De assist/slipperkoppeling laat zich in de eerste plaats voelen via het eerste deel van zijn benaming: het bedienen van het koppelingshendel doe je met één vinger. De slipper-functie zorgde er een paar keer voor dat bij fel afschakelen het achterwiel niet blokkeerde. Het gekke van de zaak is dat we eigenlijk wel hadden gewild dat het achterwiel nu en dan een stapje opzij zette. Dat gevoel van controle, weet je nog. En met een gierende achterband naar een bocht gaan…ach, het heeft wel iets.
Andere troeven
En ook aan de rechterkant van het stuur volstaat één vinger om de remhendel te bedienen. Eenvoudig maar functioneel. En zo kun je ook de ophanging omschrijven. De voorvork is niet instelbaar, achteraan kun je de veervoorspanning van de monoshock wel regelen. Eén keer de juiste stand zoeken die past bij je gewicht en je moet er nooit meer naar omkijken.
Tenzij de je een passagier meeneemt. Die zal het moeten doen met een niet al te breed zadel, maar wel een zithouding die naar de normen van een naakte 500 ruim bemeten is. Hetzelfde geldt trouwens voor de zithouding van de rijder. Met onze 1m80 zaten we comfortabel, ook qua afmetingen en geometrie zit het snor op de nieuwste Z. Dit versterkt de indruk dat dit een motor is die niet alleen het jonge volkje met een A2 kan bekoren. Afmetingen, prijs, prestaties en wendbaarheid zijn troeven die ook houders van een A-rijbewijs kunnen aanspreken. Voor wie het toch wat meer mag zijn, is er een uitgebreide lijst aan accessoires voorzien.
Essentie extensie
Mocht vermelding dat de Z buiten ABS geen elektronische hulpmiddelen aan boord heeft, je laten besluiten dat de Z 500 een hip ogende motor is die moderne technologie ontbeert: think again. Kawasaki schonk veel aandacht aan gebruiksgemak en dat komt vaak via hoogwaardige onderdelen. Zo is er op deze SE-uitvoering een kleuren TFT-scherm, waaraan ook Bluetooth connectiviteit gekoppeld is. Via Kawa’s Rideology app staat je smartphone in verbinding met de motor. LED-verlichting, LED-knipperlichten, USB-poort…het is allemaal aanwezig en het zou de achteloze voorbijganger laten vermoeden dat het hier om een duurdere en zwaardere motor gaat.
Niet dus en het toont dat de Kawasaki Z 500 SE ook op dit vlak erg volwassen uit de hoek komt. Of hij daarmee zo volwassen is dat er in eigen stal concurrentie komt met de Z 650 is een vraag die niet eens hoeft gesteld te worden. Omdat ze van een foute veronderstelling uitgaat. De Z 500 SE staat immers in de eerste plaats voor een mooie uitbreiding in het Z gamma, met eigen kwaliteiten. De keuze is dus gewoon (nog) een stuk ruimer geworden. Dit is een extensie in het gamma met een focus op prijs, kwaliteit en, jawel, de essentie van motorrijden.
Conclusie
En dat laatste is nu net waar het om draait: rijden met de Z 500 een erg pure vorm van motorrijden. De controle komt van de rijder, niet van hulpmiddelen. En draai of keer het zoals je wilt, dat is nog altijd de essentie van motorrijden. Zélf in controle zijn, genieten van je rijvaardigheid, je techniek bijschaven, af en toe verbaasd zijn dat je overeind gebleven ben en afstappen met een glimlach. Nu ik eraan terugdenk: dat is de exacte samenvatting van onze testrit met de Kawasaki Z 500 SE.
Foto’s: Ula Sera en Felix Romero
Technische gegevens 2024 Kawasaki Z 500 SE
MOTOR
Type: Vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud: 541 cc
Boring x slag: 70 x 58,6 mm
Compressieverh.: 11,3:1
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 45,4 pk (33,4 kW) @ 9000 tpm
Maximaal koppel: 42,6 Nm @ 5650 tpm
ELEKTRONICA
Motor: geen
Rijwielgedeelte: Tweekanaals ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen trellisframe
Vering voor: Showa UPSD
Stelmogelijkheden: niet instelbaar
Vering achter: Monoshock op Uni Track link
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 120/130 mm
Rem voor: enkele 310 schijf met tweezuigerklauw
Rem achter: enkele 220 mm schijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 110/70-17, 150/60-17 (tubeless)
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 172 kg
Tankinhoud: 14 l
Wielbasis: 1.375 mm
Zithoogte: 785 mm
Balhoofdhoek: 25,3°
Naloop: 92 mm
PRIJS
België: vanaf 6.549 euro
Nederland: 7.049
Pluspunten
Motorkarakter
Afwerking
Gewicht
Minpunten
Tja…