QJMotor haalt moker boven op EICMA: zeven (!) nieuwkomers voor 2025
Op dagen waarop nagenoeg elk motormerk met nieuwigheden komt aandraven – zoals de EICMA-persdag – moet je uit een heel ander vaatje tappen om opgemerkt te worden. Dat heeft QJMotor prima begrepen: de Chinese motorbouwer gooit in één klap maar liefst zeven (!) nieuwe modellen op de markt. Wij vertellen je wat we daarover konden lospeuteren.
SRK 125 R
Al wat ook maar een vleugje sportiviteit ademt, krijgt bij QJMotor de stempel ‘SRK’ op de – al dan niet gekuipte – bast. Bij de kuipwerkbrigade verwelkomen de Chinezen voor komend modeljaar drie nieuwkomers. De instapper SRK 125 R krijgt een vierkleps mono aangemeten (goed voor 15 pk en 12,1 Nm), een zadelhoogte van 785mm, ledverlichting rondom, een TFT-dashboard, USB(A/C)-oplaadpunten én een rijklaargewicht van amper 153 kg.
SRK 600 RS
In de middenklasse komt de SRK 600 RS naast de SRK 800 RR te staan, die we eerder konden testrijden. De nieuwkomer doet het evenwel met een 554cc achtkleps tweecilinder in het vooronder, die 56 pk en 54 Nm veil heeft. Voorts pronkt de 600 RS met Brembo-remmen, een instelbare Marzocchi-voorvork, ledverlichting, een TFT-scherm en de nodige USB-oplaadpunten. Op de weegschaal lezen we een rijklaargewicht van 194 kg af.
SRK 921 RR
De SRK 921 RR zalft (op papier) dan weer de grootste bedenking die we bij de 800 RR hadden: uit de extra cc’s van z’n vier-in-lijn weet deze nieuwe gammatopper immers 163 pk en 90 Nm te puren. De Marzocchi-ophanging is zowel voor- als achteraan instelbaar, en de gesmaakte looks van de 800 treffen we ook op deze telg. Pirelli-rubber en radiale Brembo’s maken het plaatje af – zij het met een (fiks) rijklaargewicht van 223 kg.
SRK 900
Ducati heeft pas z’n nieuwe Streetfighter V2 voorgesteld, of hij mag z’n vuisten al tapen voor een knokpartij met de nieuwe QJMotor SRK 900. Die doet ’t met strakke looks, een staande twin met 95 pk en 90 Nm, Brembo-remmen, Marzocchi-ophanging én de nodige technologie aan boord. Helaas ook met wat spek om de lenden: de SRK 900 klokt af op een – voor dit segment – vrij potig rijklaargewicht van 220 kg. In de tank past wel 17,8 liter, en de 900 heeft zowel een TFT-scherm, als ledverlichting in de standaarduitrusting.
SRT 600/700/900 SX Touring
Als klap op de vuurpijl presenteerde QJMotor in Milaan ook drie versies van z’n SRT SX Touring – in zowel een 600-, een 700- àls een 900-variant. Ondanks de uiterlijke verschillen, komt de drieling met een pak overeenkomstige troeven op de markt: van de standaard driedelige alu kofferset, over de Marzocchi-ophanging, Brembo-remmen, Metzeler-banden, tot de keuze voor een staande twin. Daarover gesproken. Het drietal weet respectievelijk 56pk/54Nm, 70pk/70Nm en 95pk/90Nm uit de overeenkomstige 554, 698 en 904cc te puren. U kent het riedeltje intussen haast vanbuiten: ledverlichting, een TFT-scherm en USB(A/C)-laadpunten zijn standaard. In de tanks passen van klein naar groot 20,5, 19,5 en 24 liter. Zonder benzine, maar met alle vloeistoffen, projecteren de SRT’s respectievelijk 220, 243 en 263 kg op de weegschaal.