Recordjaar voor Belgische motorverkoop
Goed nieuws om het jaar mee te starten: 2024 is een recordjaar voor de motorverkoop in België geweest. Met een stijging van bijna 3.000 motoren méér verkocht dan in ’23, overschreed de motorverkoop ook voor het eerst de kaap van 28.000 stuks. Let wel: dat zijn ingeschreven motorfietsen, reken daar de MX motoren bij en onmogelijk gewaande kaap van 30.000, is niet eens zo ver af.
Beetje duiding
Enige duiding bij deze cijfers is zo welkom als een Dafalgan op nieuwjaarsdag. Zoals in november ook al het geval was, zag de markt voor gemotoriseerde tweewielers zijn maandelijkse inschrijvingen ook in december sterk stijgen. Hou u vast: +181,0%, of 1.734 inschrijvingen in december 2024 vergeleken met 617 in december 2023. Aangezien december een passend slot wist te breien aan een jaar dat een maand eerder al het record in regenval had gebroken, moest hier een andere reden voor de vinden zijn dan uitzonderlijk mooi weer. Wel, de stijging was grotendeels te danken aan de invoering van de Euro 5+ norm voor nieuwe motorfietsen op 1 januari 2025. Hierdoor werden motorverkoop én de inschrijvingen (want daar gaat hier om) van de resterende voorraad Euro 5-motorfietsen versneld. Best mogelijk dus dat de rekening daarvoor zal betaald worden in januari. Wellicht zal daar een daling te noteren zijn en normaliseert de verkoop zich tegen het voorjaar.
Record
Hoe dan ook: in 2024 zal de markt voor nieuwe gemotoriseerde tweewielers in België 28.330 inschrijvingen tellen, tegenover 25.359 in 2023 – wat ook al een meer dan degelijk jaar was. Deze groei van +11,7% betekent volgens Febiac meteen ook een record voor de markt van gemotoriseerde tweewielers. Het is immers de eerste keer in 15 jaar tijd dat de kaap van 28.000 inschrijvingen wordt overschreden. Of dat ook daarvoor nooit gebeurde, meldt de federatie niet.
Top 10
Honda is voor het tweede opeenvolgende jaar het best verkopende motormerk in België. In december was BRP het beste verkopende motormerk, met een stijging van 16.000 procent. Die Euro5+ norm, weet je wel…In de top-10 van ’24 zitten er merken die slagen met grote onderscheiding. Yamaha, Kawasaki, Harley-Davidson, BRP (zie december) en Ducati stegen met meer dan 10 procent.
Opmerkelijk
In de reeks opmerkelijk maar waar noteren we ook dat CFMoto als 12de nu echt bij de top-10 aanleunt, dat KTM ondanks de problemen bij de moederfabriek nog steeds zevende staat, dat Zero Motorcycles (38ste) als elektrisch merk nu meer verkoopt dan een icoon als MV Agusta (43) en dat er méér dan een handvol merken in de top-40 staan waarvan we zelfs hier ter redactie nog nooit van gehoord hebben. Dat laatste is vooral te danken aan 125 cc’s en die zitten in deze rangschikking wel degelijk vervat. Iets wat er voor top-10 merken als BMW, Kawasaki, Triumph, Harley-Davidson en Ducati geen meerwaarde geeft in hun verkoopcijfers.
Natste jaar ooit
’t Zijn maar enkele bedenkingen die niets veranderen aan het feit dat de motormarkt het in het natste jaar ooit erg goed deed. Dat laat het beste verhopen voor 2025 dat haast niet anders kan dan zonniger worden dan het voorbije jaar. Al lijkt de stelling dat het weer van grote invloed is op de verkoopcijfers, bij deze van de tafel geveegd. Op naar een hopelijk spetterend nieuw motorjaar!
Bron: Febiac