Schuldeisers KTM keuren reorganisatieplan goed: doorstart mogelijk
Vandaag hebben de schuldeisers van KTM ingestemd met het reorganisatieplan, wat een cruciale stap is voor de toekomst van de Oostenrijkse motorfabrikant. Volgens het plan ontvangen schuldeisers op 23 mei 30 procent van hun vorderingen in contanten. Dit akkoord maakt de weg vrij voor een herstructurering en mogelijke doorstart van het bedrijf.
Goedkeuring reorganisatieplan
De stemming vond plaats bij de regionale rechtbank in Ried im Innkreis. Schuldeisers of hun vertegenwoordigers werden opgeroepen om hun vorderingen kenbaar te maken, waarna de rechter de stemmen telde. Voor goedkeuring was zowel een meerderheid van de schuldeisers als van het totaalbedrag aan vorderingen vereist. De totale schuldenlast van KTM bedraagt ongeveer 2,25 miljard euro, waarvan ruim 2 miljard is erkend. Om aan de verplichtingen uit het plan te voldoen, moet KTM circa 600 miljoen euro ophalen. Daarnaast is nog eens 150 miljoen euro nodig om de productie in Mattighofen opnieuw op te starten en de bedrijfsvoering veilig te stellen.
Strategische investeerders
Hoewel de namen van investeerders geheim blijven, bevestigde curator Peter Vogl dat er strategische partijen zijn die interesse tonen in KTM. Er zouden nog zeven serieuze kandidaten overblijven van de oorspronkelijke 23, waaronder mogelijk KTM’s Indiase partner Bajaj. Dit bedrijf zou bereid zijn 150 miljoen euro te investeren. Er circuleren ook geruchten over een mogelijke betrokkenheid van BMW.
Faillissement dreigt bij afwijzing
Als het reorganisatieplan niet zou zijn goedgekeurd, zou een faillissement en waarschijnlijk liquidatie het gevolg zijn. Volgens curator Vogl zou dit resulteren in een opsplitsingspercentage van slechts 14,9 procent, wat betekent dat schuldeisers een aanzienlijk kleiner deel van hun vorderingen terugzien. Vooral de banken, waaraan KTM circa 1,7 miljard euro verschuldigd is, hebben tot het laatste moment geprobeerd een hogere terugbetalingsratio te bedingen.
Juridische gevolgen voor KTM-leiding
Naast de financiële uitdagingen, loopt de KTM-directie onder leiding van Stefan Pierer mogelijk tegen juridische problemen aan. Er zijn aanwijzingen dat de insolventieaanvraag te laat is ingediend, wat kan leiden tot onderzoek naar een mogelijk uitstel van insolventie. KTM heeft de afgelopen maanden meerdere ontslagrondes doorgevoerd, maar telt nog steeds ongeveer 4.400 werknemers, waarvan bijna 2.000 bij KTM AG. Ook Pierer Industrie, het overkoepelende concern boven KTM, ondergaat een herstructureringsprocedure om financiële stabiliteit te herstellen. Met de goedkeuring van het reorganisatieplan lijkt er licht aan het einde van de tunnel voor KTM. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de wederopbouw en het veiligstellen van de toekomst van het merk.