Superveloce 1000 Serie Oro: MV Agusta's op 500 stuks gelimiteerde meesterwerk
Met z’n Superveloce 1000 Serie Oro presenteert MV Agusta eindelijk het hyperexclusief pareltje dat al op EICMA vorig jaar vanonder het doek kwam piepen. Hij lijkt misschien op de 800cc driecilinder, maar is op elk vlak de overtreffende trap…
Winglets
De lijn die we al kenden van de ‘kleine’ Superveloce springt meteen in het oog: van de ronde koplamp, tot het ravissante lijnenspel. De nieuwkomer krijgt daarenboven een flinke set winglets aangemeten voor een grotere stabiliteit op hoge snelheid. Om een betere warmteafvoer te garanderen, is het onderste kuipwerk bijgewerkt en is er een laterale aerodynamische opening ontwikkeld.
Carbon bij de vleet
Aan carbon geen gebrek, op de nieuwe Superveloce 1000 Serie Oro: er zijn maar liefst 41 onderdelen in koolstofvezel vervaardigd – een gedeelte geperst en enkele gelamineerd. Niet alleen het kuipwerk, maar ook stukken zoals de dashboardsteun en de kettingkast. Mocht u een zweem F4 herkennen, dan is dat allerminst toeval: van de stervormige velgen tot de vierdubbele titanium Akra-uitlaatdemper die speciaal is getuned voor de perfecte soundtrack. Het oor wil ook wat, nietwaar?
Details
Maar ook de resterende componenten hoeven niet onder te doen op vlak van kwaliteit: van het leren en alcantara zadel tot de leren tankriem en een karrenvracht titanium. Op een plaatje staat het serienummer van het model: deze knul wordt immers slechts in een gelimiteerde oplage van 500 stuks gebouwd. Slik.
208 pk
De litergrote viercilinder heeft 16 radiale titanium kleppen en drijfstangen, acht injectoren en MVICS 2.1 (Motor & Vehicle Integrated Control System). Vermogen is er alvast in overvloed: 208 pk (153 kW) bij 13.000 tpm en 116,5 Nm koppel bij 11.000 tpm, met de mogelijkheid om op te rekken tot 14.000 tpm.
Alle elektronica die je nodig hebt
De elektronica is perfect toegesneden op al dat geweld: van het ride-by-wire, over de instelbare tractiecontrole (8 niveaus), wheeliecontrole, launchcontrole, vier rijmodi (Rain, Sport, Race en Custom), waarvan er één aanpasbaar is, en MV EAS 4.0 (Electronically Assisted Shift Up&Down) quickshifter. Er is ook een anti-diefstalsysteem met satelliet en een Mobisat-module die kan worden beheerd via de Greenbox app.
Verfijnd chassis
Het rijwielgedeelte is opgebouwd rond een stalen buizenframe met aluminium platen waarin de enkelzijdige achterbrug scharniert; de scharnierhoogte is verstelbaar. De vering is het elektronisch gestuurde neusje van de zalm van Öhlins. Onder de voorzijde steekt een 43 mm Ø UPSD-vork met TIN-coating en 120 mm veerweg; de stuurdemper en de achterdemper zijn ook elektronisch verstelbaar en worden aangestuurd door een Öhlins monoshock met 120 mm veerweg.
MotoGP-remmen
Voor de remmen heeft MV uiteraard bij Brembo geshopt. Vooraan maken twee schijven van 320 mm Ø met radiale Stylema-vierzuigerremklauwen de dienst uit, achteraan bijt een tweezuigerremklauw in de 220mm-schijf. Het ABS heeft twee interventieniveaus. In de Sport-modus werkt het op beide wielen, waarbij het kan rekenen op de IMU en RLM (Rear wheel Lift-up Mitigation) actief; in de Race-modus grijpt het aan de voorkant minder ingrijpend in en is het aan de achterkant gedeactiveerd.
Extraatjes
De Superveloce 1000 Serie Oro rolt de band af met een bijbehorende kit die bestaat uit een certificaat van echtheid en herkomst, een speciale motorhoes, een passagierszadel van leer en alcantara, voetsteunen en steunen voor de passagier, carbon hielprotectoren, CNC-gefeesde rem- en koppelingshendels en hoogteverstelling voor de achterbrug.