Terugblik: BMW International GS Trophy 2024
De International GS Trophy 2024 zit er op en Onze Man reed mee om vanop de eerste rij verslag uit te brengen. Gastland Namibië was een fantastisch decor voor wat omschreven wordt als de zwaarste editie ooit. Het weerhield het Benelux team er niet van om een sterke prestatie neer te zetten. De winnaars waren niet verrassend, maar wel verdiend.
Het was met de GS Trophy 2024 een beetje zoals met een aantal grote voetbaltornooien. De competitie is lang en hard, er zijn vele kanshebbers en uiteindelijk winnen de Duitsers. Althans bij de mannen. Een internationaal Tsjechisch-Pools duo won verrassend het vrouwenklassement. Team Benelux (hieronder) presteerde goed onder moeilijke omstandigheden.
Glansrol
Voor het Benelux-team was er een glansrol weggelegd in deze GS Trophy. Gestart met een dames- en een herenteam, waren na drie dagen al twee rijders buiten strijd. Misschien is het voor een komende editie handig om Dame Fortuna in te schrijven in het team der Lage Landen want niet alleen waren er twee Beneluxers buiten strijd, het ging ook nog om eentje uit elk team. Game over voor de mannen én de vrouwen, zo leek het wel.
Gemengd team
Omdat de GS Trophy net zo goed baadt in een sfeer van vriendschap als in competitiegeest, werd er uiteindelijk beslist om Nadine van de Scheur – de enige resterende Benelux vrouw in de Trophy – de plaats te laten innemen van Jeffrey Kiestra – die zijn sleutelbeen brak op dag drie. Zo misten de Beneluxers wel een aantal proeven op de dagen van de kwetsuur, maar bleven ze met een uniek gemengd team in competitie. Meer nog, Nadine van de Scheur stond meer dan haar mannetje en had een essentieel aandeel in het succes van het team. Arnaud Allard en Stephan Sleeckx waren van dag één rotsen in de Benelux branding en bleven sterk tot en met de slotproef.
Opvallend
Dit was uiteindelijk een ploeg die met een Nederlandse vrouw, een Waalse man en een Vlaamse man zeer representatief was voor de Benelux. De elfde plek in de eindstand is meteen ook de beste rangschikking ooit voor een Benelux-team. Ha ja, want er deed nog nooit eerder een Benelux-team mee.
Ander opvallend verhaal, is dat van Karen Weckx, die zich op dag twee kwetste aan de kruisbanden. Ze slaagde er echter in om na twee rustdagen de wedstrijd hervatten, zij het buiten competitie. Desalniettemin een mooie opsteker voor de gedreven Weckx, die het na haar blessure zwaarder had met het feit dat ze niet meer kon rijden dan met de kwetsuur zelf. Eind goed al dus. Dat Jeffrey Kiestra na zijn sleutelbeenbreuk niet meer terugkeerde op de motor, is nogal wiedes.
Balans
Rest de vraag hoe we terugblikken op deze GS Trophy in het unieke Namibië. #itsnotarace maakte van bij het begin duidelijk dat het daar net boven de Steenbokskeerkring niet op pure snelheid zou aankomen. Maar een competitie was het wél en uiteindelijk wordt de winnaar aangeduid na een 15-tal verschillende challenges verdeeld over 6 wedstrijddagen. De specials bepalen uiteindelijk de winnaar, maar die proeven zijn nogal euh…uiteenlopend.
In Namibië was de verhouding tussen de loodzware verbindingsritten en de specials een tikkeltje uit balans. De verbindingsritten zelf waren vaak van een zeer hoge moeilijkheidsgraad en eisten wat slachtoffers. Verbindingsritten die iets meer haalbaar zijn en zwaardere klassementsproeven zou een te overwegen optie kunnen zijn.
Verbroedering
Al is dit een persoonlijke visie van Onze Man in Namibië. Niemand van de deelnemers nam immers aanstoot aan de hierboven besproken balans. Het is dus géén fabeltje dat de GS Trophy in de eerste plaats in het teken staat van vriendschap, avontuur en ervaring. En jawel, er wordt iedere avond reikhalzend uitgekeken naar de tussenstand, maar de verbroedering tussen de teams is nog opvallender.
Fair Play
Getuige daarvan: strikt volgens het reglement, was het onmogelijk om het Belgisch-Nederlandse team opnieuw samen te stellen met de overgebleven rijders uit het mannen- en vrouwenteam. Maar geen enkele andere ploeg die daar ook maar het minste bezwaar tegen maakte. Sportiviteit en fairplay is hier gewoon de norm. Teams die een langere traditie hebben in dit event, brengen cadeaus mee voor de tegenstrevers. Onze man had na zes dagen een Mexicaans T-shirt, een Indische bandana, een Chinese bladwijzer en Zuid-Koreaanse snoepjes in zijn bagage zitten. Voorlopig is er geen rapport over een Namibische ziekte…
Hard
Hoe sportief het er ook aan toeging, het betekende niet dat het voor de deelnemers allemaal van een leien dakje liep. De GS Trophy 2024 was een harde noot om te kraken. Elke ‘competitor’ deed zijn stinkende best, maar moest diep in de reserves tasten om zo goed mogelijk te presteren in deze competitie. De dagen waren lang en zwaar, de nachten kort en weinig verkwikkend. In zo’n tent hoor je het als een Chinees 100 meter verderop hoest en je slaapt pas als de laatste man of vrouw stopt met praten. Je wordt wakker als de eerste Koreaan luid geeuwend opstaat en naast zijn tentje plast. Dat is meestal rond 5 uur ’s morgens. Dan moet de tent afgebroken worden, alles wordt ingeladen in de vrachtwagens en om 7.30u start de eerste groep. Vermoeidheid is wel degelijk een factor.
Iedereen helpt iedereen
Desondanks zie je onderweg dat letterlijk elk team een gevallen rijder of rijdster van een andere ploeg helpt. Ook de Marshalls doen dat. De GS Trophy is veeleer een samenkomst van gelijkgestemde avontuurlijke BMW-rijders dan een competitie. Het is een culturele mix zoals je die zelden ziet. Een challenge waarin er net zo goed samengewerkt wordt als tegen elkaar gestreden.
Beleving
Voor de GS incrowd is de ervaring belangrijker dan het resultaat. En uiteindelijk is ‘ervaring’ iets wat BMW bij standaard bij zijn GS levert. Niet als één van de vele accessoires, maar als een extra voor iedereen die de spirit van de motor weet te vatten en zijn GS ziet als méér dan een leuk vervoersmiddel. Er bestaat geen plek waarin die meerwaarde duidelijker wordt dan in de Trophy die de naam van ’s werelds meest populaire motorfiets draagt. Mooi dat we dat aan den lijve konden ondervinden.
Foto’s: Thierry Sarasyn/MotoMedia, BMW Motorrad