Test Bridgestone Battlax T33 Sport/touring

Er doen de wildste verhalen de ronde. Smartphones zouden gebouwd zijn om niet langer dan een paar jaar mee te gaan, elektro toestellen werken na een bepaalde tijd niet meer en je auto begeeft het net na de garantietermijn. Fabrikanten zouden dit doen met als enige doel: méér te verkopen. Mocht er al een vermoeden zijn dat banden een beperkte levensduur meekrijgen – omdat ze dan sneller moeten vervangen worden, maakt Bridgestone daar met de T33 in één klap komaf mee.

Méér

De Bridgestone Battlax T33 is de opvolger van de populaire T32. Een band die overladen werd met lof. Edoch, na een onderzoek bij klanten, kwam aan het licht dat die naast goede prestaties, ook graag een langere levensduur wilden. Nu, abnormaal is dat niet, vraag aan tien mensen of ze méér willen en elf zeggen ja. Maar toch.. tot nog toe, was het altijd het één of het ander. Een sportieve band kon minder kilometers aan dan een touring band – die op zijn beurt dan weer wat minder grip bood. Het beste van twee werelden combineren, bleek een onmogelijke opdracht. Wat je won op één vlak, boette je in op een ander. Daar komt nu verandering in. Bridgestone slaagde er in om de prestaties van de T32 nog licht te verbeteren, maar voegt vooral een stijging van de levensduur met 47 procent toe. Pakweg de helft meer dus. Eenvoudig uitgelegd: als je vroeger 5.000 km met een T32 reed, kun je er met de T33 bijna 7500 mee doen. Deed je er 10.000, dan ligt de grens met de T33 in de buurt van de 15.000.

“Vraag aan tien mensen of ze méér willen en elf zeggen ja.”

 

Lang leve(n)

Om die woorden kracht bij de zetten, liet Bridgestone ook een neutraal testteam 10.000 km afleggen met een set T33’s. Verschillende rijders, verschillende rijstijlen, verschillende bestemmingen en variërende weersomstandigheden. De voor- en achterband van deze slijtagetest, stonden op display tijdens de persconferentie en de gebruikte T33’s zager er nog goed genoeg uit om nog een paar duizend kilometer te rijden. Die toename in levensduur is dus real. We hadden tijdens de test in Kroatië niet de mogelijkheid om zelf 10.000 km op onze testbanden te zetten, maar de prestaties konden we wél controleren.

“10.000 km en (…)de gebruikte T33’s zager er nog goed genoeg uit om nog een paar duizend kilometer te rijden.”

Vleugje techniek

Vooraleer we aan onze bevindingen op dat vlak toekomen, misschien nog een woordje technische uitleg. De doorontwikkeling van de T32, bestond o.a. uit een nieuw karkas voor de voor- en achterband. Achteraan is dat een 0-graden gordel, vooraan een cross-belt. Dat betekent, lagen die schuin over elkaar liggen. 0-graden gordels – eigenlijk spiraalwindingen – op voorbanden zijn altijd een heikele onderneming. Omdat een voorband niet alleen kantelt om de lengte as, maar ook draait rond de hoogte-as. Dat geeft een torsie op die moeilijk door een 0-graden gordel kan gedragen worden. Het kan, maar hoe dan ook is een voorband niet altijd gebaat bij een dergelijk karkas. Dat is wel zo achteraan, waar de windingen van de 0-graden gordels de centrifugale krachten beter opvangen en het wiel, letterlijk en figuurlijk, rond één as draait.

De langere levensduur komt er echter niet (alleen) door het nieuwe karkas – dat trouwens wel heel erg lijkt op dat van de vorige T32 GT-uitvoering. De toegenomen kilometers komen er vooral door een nieuw ontwikkeld polymeer, dat helpt de breuken in polymeerkettingen voorkomen. Waardoor er gewoon véél minder slijtage is. Met verdere aanpassingen aan de groeven, komt Bridgestone tot een band die (iets) beter presteert dan de T32 en véél langer mee gaat.

Commerciële zelfmoord?

Terug naar die samenzweringstheorieën en de bijhorende vraag of Bridgestone zichzelf niet in de voet schiet door een zoveel langere levensduur aan zijn Sport/Tour band te geven. De meeste banden zullen immers veel later – of helemaal niet – vervangen worden. Dat kan in theorie leiden tot een dalende verkoop. Echter, de (wellicht terechte) hoop is dat er in de eerste plaats méér van deze banden zullen gekocht worden, gezien de lange levensduur en de goede prestaties. Wat Bridgestone minder verkoopt door de lange levensduur, moet gecompenseerd worden door klanten die kiezen voor het merk. Berekende gok, lijkt ons… Binnenkort weten we meer; de Bridgestone Battlax T33 is immers nu al beschikbaar in de meest courante maten en ligt bij de betere bandenboer en motordealer. Vanaf 2026 komen er nog meer maten bij voor motoren met minder courante bandafmetingen.

“Wat Bridgestone minder verkoopt door de lange levensduur, moet gecompenseerd worden door klanten die kiezen voor het merk.”

Voorbeeldig

En die prestaties dan? Wel, je kunt je moeilijk een beter testgebied voorstellen dan de zone tussen Split en Zadar. Beide Kroatische steden worden gescheiden door een net aan ronduit schitterende wegen. Het eiland Pag – dat net voor de kust ligt – is zelfs de plek waar heel wat auto- en motor-commercials geschoten worden. Met dank aan de unieke kale omgeving en de schitterende wegen. Nu, die kale omgeving is Onze Man niet vreemd, de wegen waar nauwelijks verkeer is en het asfalt de vergelijking met die van een circuit kan doorstaan, waren wél onbekend.

Al varieert de ondergrond wel eens. Zoals zowat overal op de openbare weg is er ook nu en dan stof of zand te vinden. Het belette de voorrijder en ons, arme volgelingen, niet om soms onfatsoenlijk hard te rijden. De hellingshoekmeter op onze motor toonde 50° aan en dat is best ok op een route waar je voor het eerst rijdt.

Upgrade voor je motor

De T33 mag dan wel als grote troef zijn levensduur hebben, wij stellen hem net zo goed op prijs voor zijn grip en stuurkwaliteiten. Wat ons betreft, was de T32 al één van de best sturende voorbanden op de markt. Met uitstekende grip, maar vooral een fantastische feedback naar de rijder toe en een zeer progressief instuurgedrag – ook remmend. Het is een band die in geen tijd je vertrouwen een boost geeft. En vertrouwen, dat resulteert dan weer in rijplezier.

De T33 brengt dat allemaal ook, maar nog een beetje méér. In combinatie met de stijve achterband die naar Sport/Tour normen verrassend veel grip biedt, betekent dit niet alleen dat je geen enkele zorg hebt over je banden. Het wil ook zeggen dat het als het ware een upgrade geeft aan je motorfiets. En dat zorgt er dan weer voor dat je zin krijgt om meer te rijden en dat ook vaker gaat doen. Wij reden drie opeenvolgende dagen en testten de band op een stuk of 10 verschillende motoren. In wisselende omstandigheden, maar onophoudelijk met héél veel plezier.

“Het is een band die in geen tijd je vertrouwen een boost geeft. En vertrouwen, dat resulteert dan weer in rijplezier.”

Essentie

En zo kom je uiteindelijk bij de essentie van dit verhaal. Bridgestone had ons net zo goed een halve dag op een circuit kunnen sturen om de grip te testen. Of zelfs een paar uur laten proeven van een deel van de routes die we nu reden. Of gewoon een band opsturen en vragen om hem zelf te monteren en te testen op een motor naar keuze. Maar dat deden ze niet. Ze lieten ons op drie dagen zo lang en zo veel mogelijk rijden. Op routes die we zelf nooit ontdekt zouden hebben. Met informatie over het land, de lokale cultuur en de omgeving die we nooit eerder hoorden. Met stops waar we graag ooit nog eens opnieuw naartoe gaan rijden en restaurants waar we heen willen met iemand die ons na aan het hart ligt. Het moet geleden zijn van toen ik 19 was en Wulpse Wendy achterop op de motor sprong, dat er zoveel motorplezier in één dag sloop. En we zaten maar liefst drie dagen in het zadel van één van de twintig verschillende testmotoren.

Inspirerend

Bridgestone deed hier dus meer dan banden laten testen of ze via reviews beter laten verkopen. Ze lieten ons voelen en zien wat je ermee kunt doen. Dus kregen we naast twee ronde zwarte dingen om te testen ook nog ideeën over wat je er mee kunt aanvangen en zin om te gaan rijden. ‘Beleving’ is een woord dat vaak ijdel in de mond genomen wordt. Niet hier. Dergelijke dagen, willen we maar wat graag nog eens opnieuw beleven. Tussen Zadar en Split, maar net zo goed tussen gelijk welke twee plekken. Het voorgaande kan dus ook een inspiratie zijn voor lezers om zelf de regio tussen Split en Zadar eens te gaan verkennen. We hebben er trouwens een reisverhaal over gemaakt dat je hier binnenkort te lezen krijgt. En waarom de trip niet doen met een set T33’s? De nieuwe Bridgestones lijken voor dit soort werk geboren en kunnen nu moeiteloos de afstand van en naar Kroatië aan. Wellicht zelfs twee keer.

‘Beleving’ is een woord dat vaak ijdel in de mond genomen wordt. Niet hier. Dergelijke dagen, willen we maar wat graag nog eens opnieuw beleven.”

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.