Top 5: tweecilinder circuitplezier onder 500cc

Wij zijn er al lang van overtuigd: het meeste rijplezier zit voor de doorsnee sterveling niet in 200 pk sterke motorblokken verstopt. Veel uitdagender wordt het om een lichte machine tot z’n limieten te pushen, de grenzen van banden en ophanging op te zoeken en het krachthonk te laten krijsen dat ‘t een lieve lust is. In dat opzicht zou 2024 wel eens een geweldig jaar kunnen worden: we spotten op de jaarlijkse motorbeurzen immers bijzonder veel moois voor wie onze gedachtegang deelt. De criteria: circuitplezier, onder de 500cc, met een tweecilinder in het vooronder. Dit zijn onze favorieten.

Aprilia RS 457

Binnenkomen doen we met een klapper. Aprilia lanceert na z’n flink gesmaakte RS660 immers een lichtere variant, die net zoals z’n broers flirt met bloedmooie RSV4-lijnen, en het mooie weer wil maken met een vloeistofgekoelde 270°-paralleltwin in het vooronder. Die pronkt met 457cc, twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en een maximaal vermogen van 47 pk – ideaal voor A2-rijders, dus.

Het pakket wordt afgekruid met een rijklaargewicht (met volle tank) van 175 kg, ride-by-wire, sportief rubber, een radiaal gemonteerde remklauw vooraan, drie rijmodi, instelbare (en uitschakelbare) tractiecontrole, en een qua veervoorspanning instelbare ophanging. Optioneel is een quickshifter verkrijgbaar, naar de prijs hebben we voorlopig het raden.

Kawasaki Ninja 500 SE

De opvolger van de Ninja 400 heeft behalve z’n strakke Ninja-lijnenspel weinig uitstaans met circuitwapen ZX-4RR, maar de nieuwkomer kan wel rekenen op een nagelnieuwe, vloeistofgekoelde 451cc paralleltwin. Die presteert 45,4 pk bij 9.000 tpm, puurt er 42,6 Nm uit, en is standaard voorzien van een zesbak met  slipperassistkoppeling. Het nieuwe blokje is ondergebracht in een lichtgewicht stalen trellisframe dat steunt op een conventionele voorvork en monoshock, terwijl de rijder op het TFT-kleurenscherm (met connectiviteit via de Rideology App) te rade kan voor info allerhande.

Voor onze markt komt Kawasaki met een SE – kort voor Special Edition – met een unieke kleurstelling, standaard KIPASS sleutelloze bediening, en een standaard USB-C oplaadpoort. Rijklaar weegt de Ninja 500 amper 172 kg, en inclusief 4 jaar garantie en Kawasaki Road Assistance moet deze knaap 7.499 euro kosten.

Benelli Tornado 400

De nieuwste uitdager in het veld was één van drie gekuipte Tornado-modellen die Benelli op EICMA liet zien. De Tornado 400 is met z’n 399 cc qua motorinhoud misschien de lichtste uit het gezelschap, maar moet met 47,6 pk geen spat onderdoen voor de concurrentie. De vloeistofgekoelde paralleltwin kan rekenen op DOHC en duwt z’n pony’s via een zesbak en kettingoverbrenging tegen het asfalt. Het blokje huist in een stalen buizenframe, waarbij de enkelzijdige swingarm en het gedeeltelijk opgeschuurde achterwiel in het oog springen.

Achteraan steunt het geheel op een monoshock met link, onder de neus steekt een 37mm UPSD-vork, en rijklaar weegt de Tornado 400 ongeveer 172 kg. Het knappe kuipwerk wordt opgeluisterd met volledige ledverlichting, een TFT-scherm met connectiviteit, een USB-laadpunt én een heus bandenspanningsmonitoringsysteem. Voor de remmerij rekent Benelli op axiaal gemonteerde Nissins. Op de prijs moeten we nog even wachten – al vermoeden we dat die – naar goede Benelli-gewoonte – flink onder die van de concurrentie zal duiken.

Honda CBR500R

Honda stuurt een volledig opgefriste uitdager de wei op. De voor 2024 volledig vernieuwde CBR500R doet het met kuipwerk dat naar het evenbeeld van de nieuwe Fireblade werd geboetseerd en het blok dat ook in onderdak vindt in de nieuwe CB500 Hornet. Die A2-geschikte, vloeistofgekoelde 471cc paralleltwin met slipperassistkoppeling presteert exact 47 pk (8.600 tpm) en 43 Nm (6.500 tpm), heeft uitschakelbare HSTC-tractiecontrole aan boord en krijgt ten opzichte van z’n naakte broertje aangepaste ECU en injectie voor een kwiekere acceleratie.

Honda probeert aspirant-racers te verleiden met winglets, ledverlichting rondom, een 5” TFT-scherm met connectiviteit én bovenal een 41mm Showa SFF-BP UPSD-vork en de Showa monoshock (veervoorspanning 5-voudig instelbaar), terwijl radiaal gemonteerde vierzuigers van Nissin in de dubbele 296mm remschijven vooraan bijten. Die dubbele set-up is overigens een unicum in dit lijstje. Rijklaar weegt de CBR500R – een in dit gezelschap best potige – 191 kg, de vanafprijs bedraagt 7.749 euro.

CFMoto 450SR S

Neen, helemaal nieuw is de CFMoto 450SR niet – vorig jaar mocht onze chef er al mee aan de rol op het F1-circuit Istanbul Park – maar de S-versie is dat wel. Dit sportieve broertje van de 450SR komt pas deze maand op de markt, met een pak aanpassingen. Net zoals de meeste concurrenten uit dit lijstje kiezen de Chinezen voor een vloeistofgekoelde paralleltwin, die 449cc meet en 47 pk (bij 9.500 tpm) en 39 Nm (bij 7.600 tpm) presteert.

Maar de sportievere S krijgt standaard een enkelzijdige swingarm aangemeten, een lage en kleinere uitlaatdemper, aangepaste aerodynamica (winglets en opengewerkt kuipwerk), een verbeterde achterrem (240mm met tweezuiger ipv. 220 mm met enkelzuiger), een TFT-scherm, tractiecontrole én een slipperkoppeling. Het erg knappe, Europees aandoende lijnenspel komt licht aangepast van de tekentafels bij KISKA gerold, het leeggewicht bedraagt 168 kg en voor de remmerij werd bij Brembo geshopt. Voor amper 6.999 euro (500 euro meer dan de SR) haal je deze telg in huis, inclusief vijf jaar garantie.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.