Triumph lanceert nieuwe TF 450-RC met Ricky Carmichael

Vorige week kondigde Triumph al de komst van z’n nieuwe TF 450-RC aan, tijdens de finale van het wereldkampioenschap Supermotocross in Las Vegas. Vandaag werd het doek van de nieuwe crossmotor gelift door Ricky Carmichael. Wij vertellen je er alles over!

RC

Dat de TF 450-RC samen met Ricky Carmichael is ontwikkeld, dat zullen we geweten hebben. Op de livrei, in Triumph Performance Yellow met zwarte en witte accenten, spotten we namelijk RC’s startnummer 4, een GOAT-logo en de nodige sponsorstickers, die een persoonlijke touch toevoegen die de geest van deze motorcrosstopper weerspiegelt.

Nieuwe 450

De 450cc ééncilinder met SOHC van de TF 450-RC is gebouwd voor de racerij, met onder meer een quickshifter, een Konig-gesmede aluminium zuiger, titanium kleppen, een 3-assig gefreesde verbrandingskamer en met DLC gecoate tuimelaars. Het inlaatsysteem is gekoppeld aan een luchtfilter van TwinAir, en is zonder gereedschap toegankelijk. Het blok wordt gevoed door een Dellorto gasklephuis en gestuurd door een Athena-motormanagementsysteem. Daarmee kan je parameters als tractiecontrole en launchcontrole finetunen via de MX Tune Pro smartphone app. De TF 450-RC heeft diverse mappings, waaronder eentje van de hand van Ricky Carmichael. Het blok huist in magnesium carters, en is voorzien van een hoogwaardige koppeling met Brembo master- en slavecilinders.

 

Geboren winnaar?

Precisie, controle en degelijkheid staan voorop in het ontwerp van de TF 450-RC. Van het stuur uit 2014-T6 legering, over oversized stuurklemmen tot half-wafel ODI lock-on handvatten. Het XTrig Holeshot Device helpt rijders daarenboven de perfecte start te maken door de voorvering voor te belasten, het zwaartepunt te verlagen en de lift van het voorwiel tegen te gaan voor een snellere acceleratie. De motorfiets is ook standaard uitgerust met een Triumph Racing Hinson-koppelingsdeksel, een remschijfbescherming vooraan om brokstukken en inslagen af te weren, en een Gripper-zadelhoes om wegglijden te verminderen en de controle te verbeteren.

Uitlaat

De standaard uitlaat van de TF 450-RC is voorzien van een lichtgewicht roestvrijstalen uitlaat met een geïntegreerde resonator om de afvoer van uit de cilinder te verbeteren, en hydrogevormde onderdelen voor een optimale flow van de uitlaatgassen. Optioneel is een alternatief van Akrapovic verkrijgbaar.

Rijwielgedeelte

Het lichte en wendbare aluminium chassis van de TF 450-RC zorgt ervoor dat het vermogen optimaal wordt overgebracht. Nieuwe aluminium kroonplaten en speciale top-end mounts zijn ontworpen om het toegenomen vermogen en de zwaardere belasting aan te kunnen. Maar ze huisvesten ook de nieuwe KYB AOS-schroefvering. Met een Air-Oil Separation (AOS) systeem zorgt deze vering voor een soepelere, consistentere demping door oliebeluchting te voorkomen. Dat resulteert in nauwkeurigere controle en stabiliteit op verschillende terreinen. Daaraan gekoppeld is er de 3-wegs piggyback schokdemper, waarvan de instellingen voor in- en uitgaande demping en voorspanning tot in de kleinste details kunnen worden afgesteld.

Remmen en wielen

Brembo-remklauwen en -hendels zorgen voor uiterst nauwkeurig en responsief remmen. Galfer-schijven zorgen op hun beurt voor duurzaamheid en excellente warmteafvoer. De TF 450-RC rolt van de productielijn op D.I.DirtStar-velgen, in combinatie met Dunlop Geomax MX34-banden. Dankzij de Progressive Cornering Block Technology (PCBT) en geavanceerde modderafvoer moeten deze banden ook onder moeilijke omstandigheden consistente prestaties leveren.

Prijs en beschikbaarheid

De nieuwe TF 450-RC staat vanaf februari 2025 bij de gespecialiseerde Triumph Motocross & Enduro-dealers, voor een voorlopig onbekende prijs. Ga dat zien!

SPECIFICATIES – TF 450-RC

MOTOR EN VERSNELLINGSBAK
Type 4-Takt ééncilinder SOHC
Motorinhoud 449.5 cc
Boring 95 mm
Slag 63.4 mm
Compressie 13.1:1
Brandstoftoevoer Dellorto-gasklephuis, Athena EMS
Uitlaat Enkele demper
Eindoverbrenging Ketting, 13/48
Koppeling Stalen natte multiplaat met Belleville-veren, Hydraulische bediening
Versnellingsbak 5-bak

 

CHASSIS
Frame Aluminium ruggengraat
Swingarm Aluminium
Voorwiel 21″ x 1.6″
Achterwiel 19″ x 2.15″
Voorband 80/100 – 21
Achterband 110/90 – 19
Voorvering KYB 48mm Coil Spring-vork, in- en uitgaande demping instelbaar, 310mm veerweg
Achtervering KYB Coil, Ingaande demping (H en L) en uitgaande demping instelbaar, 305mm veerweg
Voorrem Dubbele Brembo 24mm-zuigers, 260mm remschijf
Achterrem Enkele Brembo 26mm-zuiger, 220mm remschijf
Dashboard Urenteller, Multifunction-knoppen

 

AFMETINGEN & GEWICHT
Breedte (Stuur) 836 mm
Hoogte 1.270 mm
Zadelhoogte 960 mm
Wielbasis 1.492 mm
Balhoofdhoek 27.4 º
Naloop 116 mm
Rijklaargewicht 108,6 kg
Tankinhoud 7 liter

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.