Triumph lanceert nieuwe TF 450-RC met Ricky Carmichael
Vorige week kondigde Triumph al de komst van z’n nieuwe TF 450-RC aan, tijdens de finale van het wereldkampioenschap Supermotocross in Las Vegas. Vandaag werd het doek van de nieuwe crossmotor gelift door Ricky Carmichael. Wij vertellen je er alles over!
RC
Dat de TF 450-RC samen met Ricky Carmichael is ontwikkeld, dat zullen we geweten hebben. Op de livrei, in Triumph Performance Yellow met zwarte en witte accenten, spotten we namelijk RC’s startnummer 4, een GOAT-logo en de nodige sponsorstickers, die een persoonlijke touch toevoegen die de geest van deze motorcrosstopper weerspiegelt.
Nieuwe 450
De 450cc ééncilinder met SOHC van de TF 450-RC is gebouwd voor de racerij, met onder meer een quickshifter, een Konig-gesmede aluminium zuiger, titanium kleppen, een 3-assig gefreesde verbrandingskamer en met DLC gecoate tuimelaars. Het inlaatsysteem is gekoppeld aan een luchtfilter van TwinAir, en is zonder gereedschap toegankelijk. Het blok wordt gevoed door een Dellorto gasklephuis en gestuurd door een Athena-motormanagementsysteem. Daarmee kan je parameters als tractiecontrole en launchcontrole finetunen via de MX Tune Pro smartphone app. De TF 450-RC heeft diverse mappings, waaronder eentje van de hand van Ricky Carmichael. Het blok huist in magnesium carters, en is voorzien van een hoogwaardige koppeling met Brembo master- en slavecilinders.
Geboren winnaar?
Precisie, controle en degelijkheid staan voorop in het ontwerp van de TF 450-RC. Van het stuur uit 2014-T6 legering, over oversized stuurklemmen tot half-wafel ODI lock-on handvatten. Het XTrig Holeshot Device helpt rijders daarenboven de perfecte start te maken door de voorvering voor te belasten, het zwaartepunt te verlagen en de lift van het voorwiel tegen te gaan voor een snellere acceleratie. De motorfiets is ook standaard uitgerust met een Triumph Racing Hinson-koppelingsdeksel, een remschijfbescherming vooraan om brokstukken en inslagen af te weren, en een Gripper-zadelhoes om wegglijden te verminderen en de controle te verbeteren.
Uitlaat
De standaard uitlaat van de TF 450-RC is voorzien van een lichtgewicht roestvrijstalen uitlaat met een geïntegreerde resonator om de afvoer van uit de cilinder te verbeteren, en hydrogevormde onderdelen voor een optimale flow van de uitlaatgassen. Optioneel is een alternatief van Akrapovic verkrijgbaar.
Rijwielgedeelte
Het lichte en wendbare aluminium chassis van de TF 450-RC zorgt ervoor dat het vermogen optimaal wordt overgebracht. Nieuwe aluminium kroonplaten en speciale top-end mounts zijn ontworpen om het toegenomen vermogen en de zwaardere belasting aan te kunnen. Maar ze huisvesten ook de nieuwe KYB AOS-schroefvering. Met een Air-Oil Separation (AOS) systeem zorgt deze vering voor een soepelere, consistentere demping door oliebeluchting te voorkomen. Dat resulteert in nauwkeurigere controle en stabiliteit op verschillende terreinen. Daaraan gekoppeld is er de 3-wegs piggyback schokdemper, waarvan de instellingen voor in- en uitgaande demping en voorspanning tot in de kleinste details kunnen worden afgesteld.
Remmen en wielen
Brembo-remklauwen en -hendels zorgen voor uiterst nauwkeurig en responsief remmen. Galfer-schijven zorgen op hun beurt voor duurzaamheid en excellente warmteafvoer. De TF 450-RC rolt van de productielijn op D.I.DirtStar-velgen, in combinatie met Dunlop Geomax MX34-banden. Dankzij de Progressive Cornering Block Technology (PCBT) en geavanceerde modderafvoer moeten deze banden ook onder moeilijke omstandigheden consistente prestaties leveren.
Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe TF 450-RC staat vanaf februari 2025 bij de gespecialiseerde Triumph Motocross & Enduro-dealers, voor een voorlopig onbekende prijs. Ga dat zien!
SPECIFICATIES – TF 450-RC
MOTOR EN VERSNELLINGSBAK | |
Type | 4-Takt ééncilinder SOHC |
Motorinhoud | 449.5 cc |
Boring | 95 mm |
Slag | 63.4 mm |
Compressie | 13.1:1 |
Brandstoftoevoer | Dellorto-gasklephuis, Athena EMS |
Uitlaat | Enkele demper |
Eindoverbrenging | Ketting, 13/48 |
Koppeling | Stalen natte multiplaat met Belleville-veren, Hydraulische bediening |
Versnellingsbak | 5-bak |
CHASSIS | |
Frame | Aluminium ruggengraat |
Swingarm | Aluminium |
Voorwiel | 21″ x 1.6″ |
Achterwiel | 19″ x 2.15″ |
Voorband | 80/100 – 21 |
Achterband | 110/90 – 19 |
Voorvering | KYB 48mm Coil Spring-vork, in- en uitgaande demping instelbaar, 310mm veerweg |
Achtervering | KYB Coil, Ingaande demping (H en L) en uitgaande demping instelbaar, 305mm veerweg |
Voorrem | Dubbele Brembo 24mm-zuigers, 260mm remschijf |
Achterrem | Enkele Brembo 26mm-zuiger, 220mm remschijf |
Dashboard | Urenteller, Multifunction-knoppen |
AFMETINGEN & GEWICHT | |
Breedte (Stuur) | 836 mm |
Hoogte | 1.270 mm |
Zadelhoogte | 960 mm |
Wielbasis | 1.492 mm |
Balhoofdhoek | 27.4 º |
Naloop | 116 mm |
Rijklaargewicht | 108,6 kg |
Tankinhoud | 7 liter |