Valt in 2040 het doek voor motoren met verbrandingsmotor?
Als het van het Verenigd Koninkrijk afhangt wel. Volgens verschillende Britse kranten werkt het ministerie van Transport aan een voorstel rond het verbieden van scooters en motoren met verbrandingsmotor. En dat zou al in 2030 in voege treden voor scooters – motoren zouden in 2040 volgen. Kijkt Europa mee over het Kanaal?
Die kans is niet gering. Want Europa heeft dan wel aangekonigd dat de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotor (synthetische brandstoffen even buiten beschouwing gelaten) vanaf 2035 beëindigd wordt, over de motoren werd voorlopig met geen woord gerept. De eilandbewoners beslissen evenwel zelf over het lot van hun motoren en scooters, en zij lijken niet te wachten tot het vasteland knopen doorhakt. Het Verenigd Koninkrijk wil zich aan zijn belofte houden om tegen 2050 netto nulemissie te bereiken.
2030 en 2040
Volgens verschillende media is een akkoord nakende dat de verkoop van motoren en scooters gefaseerd aan banden wil leggen. De Britse scooters zijn volgens onze bronnen eerst aan de beurt: al in 2030 zou een verbod ingevoerd worden, voor 125cc en meer zou het bijltje exact tien jaar later vallen, in 2040. De voorwaardelijke wijs verraadt het al: er is nog niks in een definitieve plooi gelegd, maar het ministerie van Transport wel in volle onderhandeling met de verschillende Britse fabrikanten.
2 procent
Net zoals op het Europese vasteland verloopt de verkoop van elektrische motoren niet van een leien dakje: slechts 2 procent van de totale verkoop viel vorig jaar op het conto van elektrische alternatieven te schrijven. Een transitie die nog behoorlijk wat voeten in de aarde zal hebben…