Top 5: elektrische A1-motoren 2024
Anno 2024 zijn er ook voor A1-rijders opties bij de vleet om met motorrijden te beginnen. Van nakeds, over sportieve machines tot heuse allroads toe. Maar daarbij valt de jonge generatie ook wel te verleiden met een elektrisch alternatief, dat bij steeds meer merken opduikt en ook beter betaalbaar wordt. Wij grasduinden even in de catalogi, en kwamen met deze elektrische Top 5 op de proppen!
BMW CE 02
Met z’n CE 02 mikt BMW heel duidelijk op een doelgroep die het tot nu toe niet helemaal scherp in het vizier had: jonge opstappers en urban trendsetters. De nieuwkomer lijkt wat genen te delen met de eerder gelanceerde CE 04, maar lijkt eigenlijk nog het meest op een soort elektrische Dax: kleine wieltjes, ballonbandjes hoog stuur en een lang vlak zadel. Maar laat je niet misleiden door z’n afmetingen, want de elektromotor van de CE 02 ontwikkelt een maximumvermogen van 11 kW (15 pk) en heeft 55 Nm aan koppel veil. Daarenboven zit hij nokvol handige rijhulpsystemen: van verschillende rijmodi, over ABS, Automatic Stability Control en Recuperative Stability Control, tot een achteruitversnelling, keyless starten, ledverlichting en een 3,5 inch TFT-scherm. Een geweldig pakket in een minimalistische verpakking.
Technische gegevens
Vermogen: max. 11 kW / 15 pk (nominaal 6 kW / 8 pk)
Koppel: 55 Nm
Zadelhoogte: 750 mm
Bereik: 90 km
Maximale snelheid: 95 km/u
Prijs: 8.590 euro
Kawasaki Z e-1
Kawasaki verraste eind vorig jaar vriend en vijand door als eerste Japanse merk een elektrische motor in de markt te zetten: de Z e-1. Die pakt uit met de herkenbare, strakke Sugomi-lijnen van zijn Z-broertjes met verbrandingsmotor, een beproefd rijwielgedeelte, een Walk-mode, een achteruitversnelling, en een rijklaargewicht van amper 135 kg. Die kilo’s worden voortgestuwd door een 5 kW/40,5 Nm sterke elektromotor. Dat lijkt misschien een tikkeltje weinig ten opzichte van de 11 kW die een A1-motor maximaal mag presteren, maar de Z e-1 heeft een flinke troef achter de hand: een heuse e-Boost. Middels een por op die knop, krijg je gedurende 15 seconden een boost tot 9 kW. Handig voor elk inhaalmanoeuvre, het oversteken van een drukke weg, of gewoon om geheid als eerste weg te zijn bij groen licht. Opladen kan zowel door een stekker in de motor te pluggen in je garage, of door de twee batterijen (11 kg per stuk, makkelijk te dragen) vanonder het tankdeksel te halen en ze in je woonkamer op te laden. Zo!
Technische gegevens
Vermogen: max. 9 kW / 12 pk (nominaal 5 kW / 6,8 pk)
Koppel: 40,5 Nm
Zadelhoogte: 785 mm
Bereik: 72 km
Maximale snelheid: 99 km/u
Prijs: 8.439 euro
Maeving RM1
Het Britse Maeving mikt met zijn RM1 op motorrijders met een voorkeur voor retrolooks en een agenda die vooral korte afstanden, woon-werkverkeer, of een rit in en rond de stad vereist. De RM1 weegt amper 110 kg, heeft een behapbare zadelhoogte en remmen verloopt – zoals op een fiets – via een remhendel op zowel de linker- als de rechterhelft van het stuur. Er steekt een accu waar je normaal het motorblok zou verwachten, en een (optionele) tweede past in de ’tank’. Gebruik je die optie niet, dan beschik je daar over een grote opbergruimte met een USB-C-aansluiting voor je mobieltje. Om je RM1 op te laden, kan je de batterij(en) uit de motor halen ze aan het stopcontact in je garage of je living volladen – handig voor wie geen garage heeft, in een rijhuis woont of elke dag naar z’n kantoor moet. Al even doordacht: de Bosch-motor die in de naaf van het achterwiel verwerkt is. Geen ketting en zelfs geen riem, gewoon directe aandrijving. Dat betekent dat je ook de grootste bron van geluid – de wrijving van de ketting – wegneemt en ook nog eens veel wrijvingsverlies vermijdt.
Technische gegevens
Vermogen: 4,4 kW / 6 pk
Koppel: 160 Nm
Zadelhoogte: 785mm
Bereik: 130 km (met 2 batterijen)
Maximale snelheid: 70 km/u
Prijs: 5.895 euro (lanceringsprijs)
Trevor DTRe Stella
Fan van de flattrack-look, maar minder van het bijbehorend gedonder? Dan heeft het Belgische Trevor Motorcycles een leuk alternatief veil: de DTRe Stella is de eerste straatlegale worp van de Antwerpse motorbouwer. Die pakt uit met een minimalistisch design, een krachtige elektromotor die door het al even Belgische Saroléa werd ontwikkeld, én een rits premiumonderdelen. Van een Öhlins-voorvork, over Haan-spaakwielen, tot Beringer-remmen: dit is het motorische neusje van de zalm. Al staat daar wel een vrij fors prijskaartje tegenover… Wie het met een tikkeltje minder kan doen en geduld heeft, loont het de moeite om even te wachten tot eind 2024. Dan wil Trevor immers zijn DTRe Vince lanceren, die het met iets minder exclusieve componenten doet, en dik een derde minder moet kosten.
Technische gegevens
Vermogen: 11 kW / 15 pk
Koppel: 260 Nm
Zadelhoogte: 910 mm
Bereik: 87 km
Maximale snelheid: 90 km/u
Prijs: 14.495 euro
Zero FXE
Technische gegevens
Vermogen: 10,6 kW / 14 pk nominaal (max. 33 kW / 44 pk)
Koppel: 106 Nm
Zadelhoogte: 836 mm
Bereik: 169 km
Maximale snelheid: 137 km/u
Prijs: 14.235 euro