Vers van de pers: Ducati presenteert 2025 Multistrada V4, V4 S én Pikes Peak!

Een drieklapper van formaat uit Borgo Panigale: in z’n nieuwe aflevering van de Ducati World Première 2025, presenteren de Italianen drie nagelnieuwe versies van hun grootste Multistrada: de 2025 Multistrada V4 en V4 S, én een telg met extra race-DNA in de leidingen – dan hebben we ’t uiteraard over de 2025 Multistrada V4 Pikes Peak. Wij zetten de nieuwigheden even op een rijtje.

Overzicht

Met de nieuwe Multistrada V4 tilt Ducati de toerkwaliteiten van de Multistrada V4 naar een nog hoger niveau, dankzij verbeterd comfort voor de rijder en passagier, een grotere efficiëntie bij het rijden, zelfs als de motor volledig beladen is, en nieuwe elektronica die de motor veiliger maakt en beter laat presteren onder alle omstandigheden. Sportief  rijden is zowel zinderend als uiterst precies op de Multistrada V4, dankzij een geoptimaliseerd rijwielgedeelte, een verhoogd swingarmscharnier, een persoonlijker uitlaatgeluid en elektronische rijhulpjes die de vaardigheden van elke motorrijder verbeteren. En met de V4 Granturismo-motor in de Euro 5+-versie uitgerust met Extended Deactivation, zijn de prestaties (170 pk), betrouwbaarheid en gebruikskosten ronduit indrukwekkend. (onderhoudsintervallen elke 60.000 km, Oil Service elke 15.000 km/24 maanden, verbruik verlaagd met 6%)

Looks

De nieuwe Multistrada V4 oogt ook een stuk knapper. De voorzijde kreeg een make-over, met agressievere lijnen die duidelijk dynamiek en sportiviteit uitstralen, terwijl de rijder en passagier optimaal beschermd blijven. Vooral het vooraanzicht komt dichter in de buurt van de stijl van de nieuwe Panigale V4. De dubbele koplamp wordt beter in de verf gezet door de manier waarop het kuipwerk is gelakt, waardoor die opnieuw in het middelpunt van de belangstellings staat, zoals op de 916 en 1098. De nieuwe demper is scherper vormgegeven en brengt een nog persoonlijker geluid voort, wat helpt om het sportieve Ducati-DNA van de nieuwe Multistrada kracht bij te zetten.

Nieuw blok

De 1.158 cc V4 Granturismo-motor is nu Euro 5 + gehomologeerd, met behoud van zijn prestaties, en is nu uitgerust met onder meer een contraroterende krukas en een uitgebreide deactiveringsstrategie voor de twee achterste cilinders. In de versie die op de Multistrada V4 (S) en Pikes Peak is gemonteerd, levert het blok 170 pk (125 kW) bij 10.750 tpm en 123,8 Nm bij 9.000 tpm. Die waarden zijn afhankelijk van de gekozen rijmodus.

Uitgebreide deactivering

De Multistrada V4 is uitgerust met de uitgebreide deactiveringsstrategie voor de achterste cilinders. Naast het uitschakelen van de achterste cilinders bij stationair toerental wanneer de motorfiets stilstaat, zorgt de V4 Granturismo ervoor dat de achterste cilinder gedeactiveerd blijft onder andere omstandigheden, voor 6% minder brandstofverbruik en emissies ten opzichte van het vorige model. Met deze strategie worden de achterste cilinders ook gedeactiveerd wanneer de motor rijdt. Als de snelheid toeneemt of vanaf een bepaalde belasting van de gashendel, worden de achterste cilinders opnieuw geactiveerd, waardoor het karakter en de prestaties van de V4 Granturismo behouden blijven. Het systeem is actief in alle rijmodi.

 

 

Veiligheid en technologie

De Multistrada V4 S was de eerste motorfiets die was uitgerust met een radar voor- en achteraan ter ondersteuning van de Adaptive Cruise Control (ACC), die het rijden op lange snelwegtrajecten minder vermoeiend maakt, en de Blind Spot Detection (BSD) die de aanwezigheid van naderende voertuigen in de dode hoek van de spiegels signaleert. Aan deze systemen is op het 2025 model de Forward Collision Warning (FCW) toegevoegd, die de rijder waarschuwt voor mogelijke botsingen met een voorligger. De 2025 Multistrada V4 biedt de rijder ook beter zicht als hij ’s nachts rijdt, met Ducati Cornering Lights.

70 sensoren

Dankzij de nieuwe DVO-functie (Ducati Vehicle Observer) wordt de Multistrada V4 nog veiliger en efficiënter, dankzij een elektronische besturing die nauwkeuriger kan werken. Deze functie schat de positie van de motor in de ruimte en de totale massa nog nauwkeuriger in, waarbij de input van 70 sensoren wordt gesimuleerd en gecombineerd met de data van de IMU. De Ducati Vehicle Observer, ontwikkeld door Ducati Corse in de MotoGP, verfijnt de tussenkomsten van ABS Cornering, Ducati Wheelie Control (DWC) en Ducati Traction Control (DTC).

Gecombineerd (slim) remmen

De Multistrada V4 2025 is ook uitgerust met EBC (Engine Brake Control), dat op drie niveaus instelbaar is, waardoor de rijder de motorrem kan aanpassen aan zijn rijstijl en de omstandigheden. Tot slot regelt het Electronic Combined Braking System, dat verder is ontwikkeld qua werking en functies, de remkracht van de voor- en achterrem om altijd ideale prestaties te garanderen, maar nu ook in functie van de belading. Naast de voor-naar-achter-strategie, die de achterrem bijstuurt zelfs als je enkel de voorrem bedient, is de nieuwe Multistrada V4 my 2025 nu ook uitgerust met een achter-naar-voor-strategie die de remkracht optimaliseert als je enkel de achterrem gebruikt.

Pikes Peak

De Multistrada V4 Pikes Peak mag dan wel genen delen met de standaardversie, hij komt een pak atletischer voor de dag. Te beginnen met het 17” voorwiel en de enkelzijdige achterbrug. Het racekarakter wordt onderstreept door de nieuwe ‘Pikes Peak’-kleurstelling en graphics die op de racerij zijn geënt. Voorts is de Multistrada V4 Pikes Peak uitgerust met talloze koolstofvezel onderdelen en een gehomologeerde, titanium Akrapovič-demper. Andere opvallende esthetische elementen zijn het lage, donkere plexiglas kuipruitje, de onmiskenbare goudkleurige anodisatie van de Öhlins-voorvork, het zadel met het V4-logo en het Ducati Corse-schild op de snavel.

Rijwielgedeelte

Het chassis van de V4 Pikes Peak verschilt aanzienlijk van dat van de Multistrada V4 en is ontwikkeld rond het 17”-voorwiel om de rijder een grote precisie en sneller sturen te garanderen. De motorfiets is uitgerust met Pirelli Diablo Rosso IV wegbanden, in de maten 120/70 voor en 190/55-17 achter, die gemonteerd zitten op nieuwe vijfspaaks gesmede aluminium velgen. De Öhlins Smart EC 2.0-vering is geoptimaliseerd qua instellingen om meer comfort te bieden bij toerritten en tegelijkertijd meer ondersteuning bij sportief rijden. Het systeem werkt op basis van ‘event based’-logica, net als op de Panigale V4 S en Streetfighter V4 S, en regelt zichzelf op basis van de rijstijl van de rijder.

Het aluminium monocoque frame heeft een gewijzigde balhoofdhoek (25,75° ten opzichte van de 24,5° op de Multistrada V4) en de naloop en wielbasis zijn opnieuw gekalibreerd op basis van de verschillende soorten gebruik van de motorfiets. Net zoals op de standaardversie heeft de (in dit geval) enkelzijdige achterbrug een scharnierpunt dat 1 millimeter hoger is geplaatst dan voorheen, waardoor het anti-squateffect van de vering is vergroot om preciezer en effectiever te kunnen sturen.

Remmen

Het remsysteem bestaat uit de radiaal gemonteerde Brembo Stylema monobloc-remklauwen, aangestuurd door radiale pompen met verstelbare hendels en een dubbele 330 mm remschijf aan de voorzijde. Aan de achterzijde biedt het nieuwe systeem meer remkracht, met een enkele schijf met een diameter van 280 mm en een dikte van 6 mm waarop een zwevende remklauw werkt, eveneens van Brembo.

Ergonomie

De nieuwe Multistrada V4 Pikes Peak beschikt over een ergonomie die speciaal is ontworpen voor maximale controle en optimale hellingshoeken. De zitpositie verschilt van de Multistrada V4 met hogere en meer naar achteren geplaatste voetsteunen om de maximale hellingshoek te vergroten en verzitten te vergemakkelijken. Het stuur is lager, smaller en heeft een minder geaccentueerde kromming. Deze ergonomische combinatie vertaalt zich in een beter gevoel bij sportief rijden, met behoud van een goed comfortniveau.

Veiligheid en technologie

De Multistrada V4 Pikes Peak beschikt uiteraard over het geavanceerde en verfijnde elektronicapakket van de Multistrada V4 S, met onder andere standaard radartechnologie aan zowel de voor- als achterzijde waardoor Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) mogelijk wordt, net als de introductie van Forward Collision Warning.

Beschikbaarheid
Zowel de 2025 Multistrada V4, V4 S als Pikes Peak staan vanaf oktober 2024 bij de dealer, op de bijbehorende prijzen moeten we nog even wachten.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.