Vier minuten vragenvuur na de test van de Kawasaki Ninja 1100SX SE

Jammer zeg, die steeds strenger wordende uitstootnormen. Maar is dat ook écht jammer? Ja, vele modellen verdwijnen van de markt, maar andere motoren worden slim geüpdatet en aangepakt om toch maar conform te zijn. Dan krijg je dus zoiets als de nieuwe Kawasaki Ninja 1100SX.

Motornieuws: Verklaar je nader. Wat heeft Kawasaki gedaan om de Ninja 1100SX uitstoot-reglementair te krijgen?

Gijs Gilis: “Het zit hem vrijwel allemaal in de afstelling. De ‘oude’ 1.043cc vier-in-lijn is vergroot naar 1.099cc en is getuned om meer koppel bij lage toeren te maken. In hoge toeren is hij wat afgevlakt, waardoor de viercilinder nu 6 pk minder en 2 Nm meer levert dan zijn voorganger. In cijfers: 136 pk bij 9.000 tpm en 113 Nm bij 7.600 tpm. Inderdaad, dat is voor een vier-in-lijn laagtoerig. De rode zone komt dan ook al in bij 10.500 tpm.”

Motornieuws: Voel je daar iets van?

Gilis: “Als je de oude en nieuwe versie na elkaar kunt rijden, misschien wel iets, maar het verschil is miniem. Wel pikt de viercilinder soepeler op en rolt die makkelijker op en van het gas. De gearing van de vijfde en zesde versnelling is langer, waardoor hij in die versnellingen minder toeren maakt. Vooral handig voor snelweggebruik. De quickshifter werkt nu vanaf 1.500 tpm, wat in de praktijk vrijwel altijd is. Niemand rijdt minder dan 1.500 tpm. Jammer is dat de quickshifter niet terugschakelt als het gas open is, wat handig kan zijn bij het inhalen van trager verkeer. Voor de rest werkt die pico bello.”

Motornieuws: Aan het uiterlijk zijn er geen wijzigingen te zien ten opzichte van het vorige model. Heeft Kawasaki verder nog iets veranderd?

Gilis: “Jazeker, wat kleine dingetjes. De achterste remschijf is wat groter geworden, een ridicuul overbemeten usb-C aansluiting is standaard en er is nu smartphone connectiviteit met voice command, waardoor je via de Rideology app en een bluetooth headset kunt vragen: “Waar is de dichtstbijzijnde paella-tent?” Daarop krijg je automatisch een gps-route zodat je honger gestild kan worden. Daarover gesproken… “

Motornieuws: We zijn nog niet klaar, Gilis! Wat kun je ons meer vertellen over de SE-versie.

Gilis: “Ik dacht dat je het nooit zou vragen. De SE krijgt een Öhlins-monoshock, Brembo-remklauwen vooraan en standaard handvatverwarming. Hij heeft ook andere kleurtjes en stickers om het onderscheid met de normale SX duidelijk te maken. Wij reden vandaag alleen maar met de SE-versie. En ja, die Brembo-rem bijt zeer hard en met een fijn gevoel. En ja, die Öhlins doet wat verwacht wordt, maar we kunnen het moeilijk vergelijken met de standaard SX. En driemaal ja, die handvatverwarming werkt goed… bij 2 graden ’s ochtends… in de dichte mist… op natte Catalaanse bergwegen.”

Motornieuws: Het is al goed. Je hebt weer afgezien zo te horen.

Gilis: “Nee hoor, maar het was ’s ochtends wel opletten geblazen. Namiddag kwam de zon door en hebben we – alweer – fantastisch kunnen rijden. De Ninja 1100SX (SE) is een sport toerer zoals die oorspronkelijk bedoeld is: een dikke, soepele viercilinder in een motor met de looks van een supersport, maar met voldoende comfort om er na een dag bochten pikken niet geradbraakt vanaf te vallen. Meer tijd heb ik niet, we gaan zo samen de MotoGP-finale uitgesteld kijken.”

Motornieuws: Oh, weet je nog niet dat de nieuwe wereldkampioen…

 

*KLIK*

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.