Vier minuten vragenvuur na de test van de Kawasaki Ninja 1100SX SE
Jammer zeg, die steeds strenger wordende uitstootnormen. Maar is dat ook écht jammer? Ja, vele modellen verdwijnen van de markt, maar andere motoren worden slim geüpdatet en aangepakt om toch maar conform te zijn. Dan krijg je dus zoiets als de nieuwe Kawasaki Ninja 1100SX.
Motornieuws: Verklaar je nader. Wat heeft Kawasaki gedaan om de Ninja 1100SX uitstoot-reglementair te krijgen?
Gijs Gilis: “Het zit hem vrijwel allemaal in de afstelling. De ‘oude’ 1.043cc vier-in-lijn is vergroot naar 1.099cc en is getuned om meer koppel bij lage toeren te maken. In hoge toeren is hij wat afgevlakt, waardoor de viercilinder nu 6 pk minder en 2 Nm meer levert dan zijn voorganger. In cijfers: 136 pk bij 9.000 tpm en 113 Nm bij 7.600 tpm. Inderdaad, dat is voor een vier-in-lijn laagtoerig. De rode zone komt dan ook al in bij 10.500 tpm.”
Motornieuws: Voel je daar iets van?
Gilis: “Als je de oude en nieuwe versie na elkaar kunt rijden, misschien wel iets, maar het verschil is miniem. Wel pikt de viercilinder soepeler op en rolt die makkelijker op en van het gas. De gearing van de vijfde en zesde versnelling is langer, waardoor hij in die versnellingen minder toeren maakt. Vooral handig voor snelweggebruik. De quickshifter werkt nu vanaf 1.500 tpm, wat in de praktijk vrijwel altijd is. Niemand rijdt minder dan 1.500 tpm. Jammer is dat de quickshifter niet terugschakelt als het gas open is, wat handig kan zijn bij het inhalen van trager verkeer. Voor de rest werkt die pico bello.”
Motornieuws: Aan het uiterlijk zijn er geen wijzigingen te zien ten opzichte van het vorige model. Heeft Kawasaki verder nog iets veranderd?
Gilis: “Jazeker, wat kleine dingetjes. De achterste remschijf is wat groter geworden, een ridicuul overbemeten usb-C aansluiting is standaard en er is nu smartphone connectiviteit met voice command, waardoor je via de Rideology app en een bluetooth headset kunt vragen: “Waar is de dichtstbijzijnde paella-tent?” Daarop krijg je automatisch een gps-route zodat je honger gestild kan worden. Daarover gesproken… “
Motornieuws: We zijn nog niet klaar, Gilis! Wat kun je ons meer vertellen over de SE-versie.
Gilis: “Ik dacht dat je het nooit zou vragen. De SE krijgt een Öhlins-monoshock, Brembo-remklauwen vooraan en standaard handvatverwarming. Hij heeft ook andere kleurtjes en stickers om het onderscheid met de normale SX duidelijk te maken. Wij reden vandaag alleen maar met de SE-versie. En ja, die Brembo-rem bijt zeer hard en met een fijn gevoel. En ja, die Öhlins doet wat verwacht wordt, maar we kunnen het moeilijk vergelijken met de standaard SX. En driemaal ja, die handvatverwarming werkt goed… bij 2 graden ’s ochtends… in de dichte mist… op natte Catalaanse bergwegen.”
Motornieuws: Het is al goed. Je hebt weer afgezien zo te horen.
Gilis: “Nee hoor, maar het was ’s ochtends wel opletten geblazen. Namiddag kwam de zon door en hebben we – alweer – fantastisch kunnen rijden. De Ninja 1100SX (SE) is een sport toerer zoals die oorspronkelijk bedoeld is: een dikke, soepele viercilinder in een motor met de looks van een supersport, maar met voldoende comfort om er na een dag bochten pikken niet geradbraakt vanaf te vallen. Meer tijd heb ik niet, we gaan zo samen de MotoGP-finale uitgesteld kijken.”
Motornieuws: Oh, weet je nog niet dat de nieuwe wereldkampioen…
*KLIK*