Weg met winglets: BMW vist 'Gurney Flap' op in nieuwe patentaanvraag
Wie tegenwoordig een super- of hypersport in huis wil halen ontsnapt er niet meer aan: nagenoeg elk merk heeft z’n gekuipte atleten volgestouwd met zogenaamde ‘winglets’. Vaak relatief kleine, aerodynamische vleugels die voor meer neerwaartse druk op het voorwiel zorgen en meer controle garanderen bij acceleratie naar en remmen vanaf topsnelheden. De realiteit is echter dat 95% van de kopers nooit de snelheden haalt waarbij de winglets een wezenlijk verschil maken. En mooier wordt je motor er ook niet door. Enter BMW, dat recent een patentaanvraag heeft ingediend voor een ‘Wingless Aerodynamic Kit’. Daarvoor diept het F1-technologie uit de jaren ’70 van de vorige eeuw op…
Gurney Flap
Beginnen bij het begin. De Amerikaan Dan Gurney was niet enkel een begenadigd F1-racer, maar ook de trendsetter die als eerste met champagne spoot na een overwinning. En de man die verantwoordelijk is voor de vreemde bult op het dak van de originele Ford GT40 – hij was zo groot dat hij met z’n helm aan niet in de racewagen kon rijden, dus ging het dak plaatselijk enkele centimeters omhoog… Maar belangrijker in dit verhaal: hij leende zijn naam in 1971 ook aan de Gurney Flap. Een erg kleine, opstaande rand aan het eind van een (achter)vleugel die haaks op de richting van de luchtstroom staat en zo de neerwaartse druk vergroot – met de in de inleiding omschreven voordelen.
Effect benaderd
Nu duikt in BMW’s patentaanvragen exact zo’n Gurney Flap op, die ingenieus zit ingewerkt zit in het kuipwerk. In plaats van de luchtstroom vóór het kuipwerk aan te wenden voor de neerwaartse druk, lijkt BMW’s plan de lucht binnen te loodsen via de luchtinlaat op de snuit. Vervolgens wordt die door kanalen in het kuipwerk gestuwd en vrijgelaten via een smalle opening net voor de kroonplaat het stuur vrij te laten. Die luchtstromen zullen onder een hoek van nagenoeg 90 graden naar buiten geperst worden, wat het effect van een Gurney Flap benadert. Zij het zonder enige zichtbare externe structuur, zoals de winglets. Dit ontwerp combineert een verlaagde luchtweerstand en een geoptimaliseerde downforce op het voorwiel – maar zou bovenal een perfect huwelijk tussen aerodynamica en design kunnen betekenen.