Winters doorrijden met de QJMotor 550 SRK
Met de SRK 550 Naked – een middenklasse naked bike – richt QJMotor zich vol gas op de Europese markt. Wij namen de proef op de som en onderwierpen deze nieuwkomer aan een ijskoude reality check. Sneeuw, regen, ijs en het gevreesde strooizout: niets bleef deze kleine Chinees gedurende de twee donkerste maanden bespaard. Is die SRK 550 een blijvertje of wordt het een koude douche? Lees hier de bevindingen van Onze Man.
Tekst: Jules Hermie
Foto’s: Manu De Soomer, motorsportspics.com
Grote jongens
Zet je vooroordelen even aan de kant, QJMotor bestaat immers al sinds 1985. De afgelopen jaren produceerde het merk meer dan een miljoen (!) motorfietsen en scooters per jaar. De Chinese motorfabrikant bezit onder andere Benelli en heeft bovendien al ervaring in de schijnwerpers als voormalig hoofdsponsor van het Gresini Racing-team in Moto2.
Ultieme test
Bij deze fijne website, draait het niet alleen om zonovergoten testdagen of perfect asfalt op een circuit. Nee, de echte lakmoesproef voor een motorfiets is onze wintertest. Want laten we eerlijk zijn, een motorfiets die dit doorstaat, kan tegen een stootje.
Met de SRK 550 reden we in januari en februari zo’n 3000 kilometer onder barre omstandigheden. Van woon-werkverkeer tot plezierritten op de schaarse droge dagen, van snelwegen tot bochtige secundaire wegen…we hebben het kleine Chinese werkpaard overal doorheen gesleurd.
Bij vorst kregen vooral het elektrische systeem, de accu en het TFT-scherm het zwaar te verduren. Regen en strooizout legden de bouwkwaliteit genadeloos bloot: hoe roestbestendig is het staal? Hoe voorspelbaar blijft de wegligging op natte en gladde wegen? De SRK 550 mocht zich bewijzen in een winterse hel waar zelfs de stoerste motorrijder koude voeten van krijgt. Heeft de QJ het volgehouden, of waren de vrieskou en het strooizout een brug te ver?

Krachtig
De SRK 550 levert een motorblok dat meer dan zijn mannetje staat. Met 61,2 pk bij 8500 tpm (voor de 45 kW versie), en 47,6 pk bij 6500 tpm (voor de A2-rijders met 35 kW versie), biedt deze motor indrukwekkend vermogen, terwijl het koppel van 55 Nm in beide versies niet te onderschatten is voor een motorfiets die slechts 176 kg rijklaar weegt. Van dat koppel konden we gretig gebruiken op de zeldzame zonnige dagen. Deze prestaties maken van de SRK 550 de krachtigste motor in zijn klasse. Dit resulteert telkens in een opwindende rijervaring. De motor voelt vederlicht en energiek aan en heeft duidelijk een speels karakter. Het geluid van de paralleltwin met 270° ontsteking is een bekende succesformule, het biedt een bijzonder smaakvolle uitlaatnoot die de rijervaring nog extra versterkt.

Meer dan je verwacht
Qua technologie is de SRK 550 uitstekend uitgerust, rijhulpen zoals uitschakelbare tractiecontrole en twee verschillende rijmodi – Normal en Sport – maken hem bruikbaar in verschillende omstandigheden. Het was vaak handig om in regenachtige omstandigheden de tractiecontrole aan te zetten en de ‘normale’ modus te kiezen, terwijl op de mooie dagen de Sport-modus zonder tractiecontrole onze innerlijke hooligan liet ontwaken. De rijmodi of tractiecontrole kunnen niet gewijzigd worden tijdens het rijden. De motorfiets moet volledig stilstaan.
Daarnaast is het TFT-scherm duidelijk en zeer gebruiksvriendelijk. Het ingebouwde navigatiesysteem maakt het makkelijk om apps te projecteren op het scherm, wat bijna een must zou moeten zijn voor elke motorbouwer. Zo is het mogelijk om al je favoriete navigatie apps te gebruiken zoals Waze, Osmand of Calimoto. Er is ook de mogelijkheid om de eigen navigatie app van de producent te gebruiken, genaamd CarbitRide. Helaas betekent dat een bijkomende kost. Met deze navigator hebben we geen ervaring dus meer info kunnen we er ook niet over geven.
Connecteren lukte steeds maar het kostte soms wat tijd en vooral veel geduld. Het gehele menu is eenvoudig te bedienen met 2 knoppen aan de linker stuurhelft. De knoppenwinkel ziet er minimalistisch uit en de bediening gebeurt intuïtief.

Sportieve set-up
De SRK 550 heeft een sportieve houding, maar weet toch verrassend comfortabel te blijven, zelfs bij langere ritten. Al is het natuurlijk geen toermotor. Bij het scherpere bochtenwerk en tijdens harde acceleratie, bood het zadel voldoende steun, wat stabiliteit en vertrouwen biedt. Het is meteen duidelijk dat QJMotor met deze motorfiets de nadruk legt op wendbaarheid en sportieve prestaties. Voor grotere rijders, zoals ikzelf (1m80), lukt het nog net. Voor wie vaak passagiers meeneemt of veel groter is, kan een andere (QJ) motor wellicht soelaas bieden.
Brembo en Marzocchi
De instelbare rem- en koppelingshendel zorgen voor een persoonlijke afstemming van de bedieningsorganen, terwijl het Brembo remsysteem met ABS goed aangrijpt. De voorvork van Marzocchi is instelbaar en doet zeker z’n werk, maar de demping lijkt niet helemaal optimaal. Dit kan wat beter. Achteraan is de afstelling van de schokdemper wat soepeler, ideaal voor dagelijks gebruik, voor sportieve ritten mag het wat strakker zijn.
Alles kan beter
De injectie werkt over het algemeen goed, maar kan nog net wat vloeiender onderaan in het toerenbereik. Bij lagere snelheden in stadsverkeer kan de gasrespons soms wat onregelmatig aanvoelen, maar zodra je het gas opendraait is de 550 in z’n element. Het schakelen gaat soepel en zonder haperingen. De koppeling grijpt vrij direct aan, wat enige gewenning vereist; maar voor sportief gebruik is de directe koppeling zelfs een voordeel. Verder kregen we driemaal een oplichtend controlelampje, wat na een tijdje vanzelf weer verdween.
Wat betreft de banden: de CST’s warmen trager op dan banden met een hoger rubbergehalte. Eens op temperatuur – en dat is best een klus op koude dagen – doen ze het prima voor dagelijks gebruik, zelfs in deze extreme omstandigheden.
Veel motor voor weinig geld
Met een prijs van €6.199 in België en €6.999 in Nederland biedt de SRK 550 veel motor voor relatief weinig geld. Voor deze prijs krijg je een solide motor met een krachtig motorblok, moderne technologieën zoals een TFT-scherm en uitschakelbare tractiecontrole, en een betrouwbaar Brembo remsysteem. De bouwkwaliteit is robuust, zonder technische mankementen of roestvorming na blootstelling aan barre omstandigheden. Natuurlijk is enige invloed van het strooizout zichtbaar, maar daar zou een andere motor die een veelvoud van de prijs kost, minstens evenveel nadelen van ondervinden. Bovendien is dat een euvel dat grotendeels verholpen kon worden met een vleugje polijstmagie. Drie jaar garantie maken de QJMotor SRK 550 een aantrekkelijke keuze voor wie op zoek is naar een sportieve motor zonder de meerprijs van de meeste concurrenten.
