Winters doorrijden met de QJMotor 550 SRK

Met de SRK 550 Naked – een middenklasse naked bike – richt QJMotor zich vol gas op de Europese markt. Wij namen de proef op de som en onderwierpen deze nieuwkomer aan een ijskoude reality check. Sneeuw, regen, ijs en het gevreesde strooizout: niets bleef deze kleine Chinees gedurende de twee donkerste maanden bespaard. Is die SRK 550 een blijvertje of wordt het een koude douche? Lees hier de bevindingen van Onze Man.

Tekst: Jules Hermie

Foto’s: Manu De Soomer, motorsportspics.com

De QJMotor SRK 550 mocht zich bewijzen in de twee donkerste en koudste maanden van het jaar.

Grote jongens

Zet je vooroordelen even aan de kant, QJMotor bestaat immers al sinds 1985. De afgelopen jaren produceerde het merk meer dan een miljoen (!) motorfietsen en scooters per jaar. De Chinese motorfabrikant bezit onder andere Benelli en heeft bovendien al ervaring in de schijnwerpers als voormalig hoofdsponsor van het Gresini Racing-team in Moto2.

Het insturen verloopt vlot en de QJ blijft zelfs aan hogere snelheden stabiel.

Ultieme test

Bij deze fijne website, draait het niet alleen om zonovergoten testdagen of perfect asfalt op een circuit. Nee, de echte lakmoesproef voor een motorfiets is onze wintertest. Want laten we eerlijk zijn, een motorfiets die dit doorstaat, kan tegen een stootje.
Met de SRK 550 reden we in januari en februari zo’n 3000 kilometer onder barre omstandigheden. Van woon-werkverkeer tot plezierritten op de schaarse droge dagen, van snelwegen tot bochtige secundaire wegen…we hebben het kleine Chinese werkpaard overal doorheen gesleurd.
Bij vorst kregen vooral het elektrische systeem, de accu en het TFT-scherm het zwaar te verduren. Regen en strooizout legden de bouwkwaliteit genadeloos bloot: hoe roestbestendig is het staal? Hoe voorspelbaar blijft de wegligging op natte en gladde wegen? De SRK 550 mocht zich bewijzen in een winterse hel waar zelfs de stoerste motorrijder koude voeten van krijgt. Heeft de QJ het volgehouden, of waren de vrieskou en het strooizout een brug te ver?

Banden opwarmen duurt in dit weer altijd wel even. Even geduld oefenen voor je grote hellingshoeken gaat opzoeken is de boodschap.

Krachtig

De SRK 550 levert een motorblok dat meer dan zijn mannetje staat. Met 61,2 pk bij 8500 tpm (voor de 45 kW versie), en 47,6 pk bij 6500 tpm (voor de A2-rijders met 35 kW versie), biedt deze motor indrukwekkend vermogen, terwijl het koppel van 55 Nm in beide versies niet te onderschatten is voor een motorfiets die slechts 176 kg rijklaar weegt. Van dat koppel konden we gretig gebruiken op de zeldzame zonnige dagen. Deze prestaties maken van de SRK 550 de krachtigste motor in zijn klasse. Dit resulteert telkens in een opwindende rijervaring. De motor voelt vederlicht en energiek aan en heeft duidelijk een speels karakter. Het geluid van de paralleltwin met 270° ontsteking is een bekende succesformule, het biedt een bijzonder smaakvolle uitlaatnoot die de rijervaring nog extra versterkt.

55 Nm en 176 rijklare kilo's, dan krijg je al snel dit soort ongein - zelfs in koude omstandigheden.

Meer dan je verwacht

Qua technologie is de SRK 550 uitstekend uitgerust, rijhulpen zoals uitschakelbare tractiecontrole en twee verschillende rijmodi – Normal en Sport – maken hem bruikbaar in verschillende omstandigheden. Het was vaak handig om in regenachtige omstandigheden de tractiecontrole aan te zetten en de ‘normale’ modus te kiezen, terwijl op de mooie dagen de Sport-modus zonder tractiecontrole onze innerlijke hooligan liet ontwaken. De rijmodi of tractiecontrole kunnen niet gewijzigd worden tijdens het rijden. De motorfiets moet volledig stilstaan.

Daarnaast is het TFT-scherm duidelijk en zeer gebruiksvriendelijk. Het ingebouwde navigatiesysteem maakt het makkelijk om apps te projecteren op het scherm, wat bijna een must zou moeten zijn voor elke motorbouwer. Zo is het mogelijk om al je favoriete navigatie apps te gebruiken zoals Waze, Osmand of Calimoto. Er is ook de mogelijkheid om de eigen navigatie app van de producent te gebruiken, genaamd CarbitRide. Helaas betekent dat een bijkomende kost. Met deze navigator hebben we geen ervaring dus meer info kunnen we er ook niet over geven.
Connecteren lukte steeds maar het kostte soms wat tijd en vooral veel geduld. Het gehele menu is eenvoudig te bedienen met 2 knoppen aan de linker stuurhelft. De knoppenwinkel ziet er minimalistisch uit en de bediening gebeurt intuïtief.

Draadloos connecteren met het TFT scherm en je navigatie app op je scherm projecteren. Mooi op een motor in deze prijsklasse.

Sportieve set-up

De SRK 550 heeft een sportieve houding, maar weet toch verrassend comfortabel te blijven, zelfs bij langere ritten. Al is het natuurlijk geen toermotor. Bij het scherpere bochtenwerk en tijdens harde acceleratie, bood het zadel voldoende steun, wat stabiliteit en vertrouwen biedt. Het is meteen duidelijk dat QJMotor met deze motorfiets de nadruk legt op wendbaarheid en sportieve prestaties. Voor grotere rijders, zoals ikzelf (1m80), lukt het nog net. Voor wie vaak passagiers meeneemt of veel groter is, kan een andere (QJ) motor wellicht soelaas bieden.

Dit is geen reus, maar met de 1m80 van Onze Man lukte het nog vlot.

Brembo en Marzocchi

De instelbare rem- en koppelingshendel zorgen voor een persoonlijke afstemming van de bedieningsorganen, terwijl het Brembo remsysteem met ABS goed aangrijpt. De voorvork van Marzocchi is instelbaar en doet zeker z’n werk, maar de demping lijkt niet helemaal optimaal. Dit kan wat beter. Achteraan is de afstelling van de schokdemper wat soepeler, ideaal voor dagelijks gebruik, voor sportieve ritten mag het wat strakker zijn.

Speels ding en dat noopt ook in de wintermaanden tot sportief rijden.

Alles kan beter

De injectie werkt over het algemeen goed, maar kan nog net wat vloeiender onderaan in het toerenbereik. Bij lagere snelheden in stadsverkeer kan de gasrespons soms wat onregelmatig aanvoelen, maar zodra je het gas opendraait is de 550 in z’n element. Het schakelen gaat soepel en zonder haperingen. De koppeling grijpt vrij direct aan, wat enige gewenning vereist; maar voor sportief gebruik is de directe koppeling zelfs een voordeel. Verder kregen we driemaal een oplichtend controlelampje, wat na een tijdje vanzelf weer verdween.
Wat betreft de banden: de CST’s warmen trager op dan banden met een hoger rubbergehalte. Eens op temperatuur – en dat is best een klus op koude dagen – doen ze het prima voor dagelijks gebruik, zelfs in deze extreme omstandigheden.

Alhoewel de SRK speels is en een ondeugend kantje heeft, kent hij ook zijn zedige momenten...

Veel motor voor weinig geld

Met een prijs van €6.199 in België en €6.999 in Nederland biedt de SRK 550 veel motor voor relatief weinig geld. Voor deze prijs krijg je een solide motor met een krachtig motorblok, moderne technologieën zoals een TFT-scherm en uitschakelbare tractiecontrole, en een betrouwbaar Brembo remsysteem. De bouwkwaliteit is robuust, zonder technische mankementen of roestvorming na blootstelling aan barre omstandigheden. Natuurlijk is enige invloed van het strooizout zichtbaar, maar daar zou een andere motor die een veelvoud van de prijs kost, minstens evenveel nadelen van ondervinden. Bovendien is dat een euvel dat grotendeels verholpen kon worden met een vleugje polijstmagie. Drie jaar garantie maken de QJMotor SRK 550 een aantrekkelijke keuze voor wie op zoek is naar een sportieve motor zonder de meerprijs van de meeste concurrenten.

Met een directe gasrespons en een kort aangrijpende koppeling, voelt de SRK 550 zich beter bij een sportieve input dan in stadsverkeer.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.