Yamaha de (mild) hybride toer op met z'n FZ-S Hybrid!
Op de Indiase Bharat Mobility Expo 2025 presenteerde Yamaha onlangs z’n eerste hybride motor: de FZ-S Hybrid. Na Kawasaki’s Z7 Hybrid en Ninja 7 Hybrid, gaat nu dus een tweede Japans motormerk overstag voor hybride aandrijving. Al is voorlopig niet zeker of de nieuwkomer ook naar Europa komt.
Smart Motor Generator
Yamaha zet de techniek in op een lichte motor: de FZ-S Hybrid. Dit model is gebaseerd op een eenvoudige roadster van 149 cc met luchtkoeling, die ongeveer twaalf pk levert. Niks speciaals, tot je de nieuwe Smart Motor Generator spot. Dit kleinood laadt de accu op en werkt samen met de motor om een tijdelijke, stevige koppelboost te geven voor een snellere acceleratie. Ideaal voor een tussenspurtje of een dragrace bij de verkeerslichten. Om het verbruik verder te verbeteren, is de FZ-S ook voorzien van een start&stop-systeem.
Niet de eerste keer
Hoewel het systeem voor het eerst z’n opwachting maakt op een volwaardige motorfiets, is Yamaha niet aan z’n proefstuk toe. Eerder rustte het merk z’n (specifiek voor de Aziatische markt gebouwde) RayZR en Fascino – beiden scooters – al uit met de hybride technologie.
Specs
Naast de hybride technologie, kan de FZ-S Hybrid ook pronken met éénkanaals ABS, tractiecontrole een 13-litertank en een totaalgewicht van amper 136 kg. Dat gewicht wordt afgeveerd door een 41 mm telescoopvork en (qua veervoorspanning) instelbare monoshock achter. Schijfremmen voor- en achteraan (282mm / 220mm) zorgen voor de nodige stopkracht, terwijl een zadelhoogte van 790 mm ‘m voor de meeste rijders toegankelijk moet maken. De FZ-S Hybrid zal op de Indiase markt worden aangeboden voor ongeveer 1.500 dollar. Al blijft het afwachten of deze hybride ooit in Europa zal worden ingevoerd…