Yamaha MT-09 Y-AMT wordt eerste met de nieuwe automatische versnellingsbak!
Het gerucht deed al even de ronde, en is nu officieel door de motorbouwer uit Ywata bevestigd. De allereerste Yamaha die met de automatische Y-AMT-versnellingsbak bij de dealer staat, is de MT-09 Y-AMT. Zo kan je vanaf nu kiezen om de bak volledig automatisch te laten schakelen, of om zelf – door middel van schakelknoppen aan de linker stuurhelft – te bepalen wanneer je een nieuwe versnelling kiest.
Basis ongewijzigd
Aan de technische basis van de motor wordt helemaal niet geraakt. De MT-09 Y-AMT puurt nog steeds 119 pk en 93 Nm uit z’n CP3-driecilinder. Dat blok huist in een identiek aluminium diamantframe en zowel het uiterlijk als het de overige functionaliteiten – inclusief het vernieuwde TFT-scherm en de bediening ervan – blijven overeind. Een nieuwigheid op de MT-09 Y-AMT is het sleutelloos starten, dat standaard is gemonteerd.
Schakelen met Y-AMT
Zowel de koppeling als de versnellingsbak zelf worden aangestuurd door een elektromotor, die zowel het koppelingshendel als het schakelpedaal naar de eeuwige jachtvelden verwijst. Voor wie het schakelen zelf niet volledig kan loslaten, heeft Yamaha schakelknoppen aan de linker stuurhelft voorzien, waarmee je met behulp van respectievelijk je wijsvinger (+) en duim (-) op elk moment op en af kan schakelen. Al kan ook dat eenvoudiger: je kan er ook voor kiezen om enkel je wijsvinger te gebruiken, en de +-knop ofwel omhoog te trekken (opschakelen) of naar beneden te duwen (afschakelen). Het merk maakt zich sterk dat de connectie tussen hersenen en handen sneller verloopt dan de symbiose tussen je grijze massa en je voeten – waardoor ook het schakelen sneller en vlotter verloopt.
D en D+
Binnen de automatische modus (AT) heeft Yamaha twee schakelmodi ontwikkeld: D en D+. De eerste modus is perfect toegesneden op soepel en rustig rijden – ideaal voor stadsgebruik of voor je ritje van en naar het werk. Ben je sportiever ingesteld, dan zal D+ vermoedelijk meer je ding zijn: deze schakelmodus laat hogere toerentallen toe voor de bak automatisch gaat schakelen, waardoor je het volle potentieel van de driepitter beter kan benutten. Of je kan gewoon zelf kiezen wanneer je schakelt, natuurlijk. Daarvoor trek je (ook al rijdend) met je wijsvinger aan de AT/MT-knop die op de rechter stuurhelft zit gemonteerd. Wil je het systeem alvast even in actie zien? Check dan zeker onderstaande video!