Yamaha R1 in de (emissie-)problemen: einde van een icoon?
De toekomst van de straatlegale versies van de Yamaha R1 en R1M ziet er bijzonder somber uit. Verschillende bronnen melden dat de Japanse motorbouwer geen intenties heeft om het tweetal te updaten met het oog op de Euro5+-emissienormen. Vorig jaar werd de 25ste verjaardag van Yamaha’s iconische superbike nog feestelijk gevierd op Mugello, vandaag lijkt de zwanenzang ingezet…
Bevestigd
Hoewel we hadden gehoopt dat het om een gerucht gaat, is er meer aan de hand. Bij de collega’s van Visordown liep immers volgende bericht binnen – officiële communicatie van Yamaha UK: “Yamaha Motor Group, heeft de beslissing genomen om geen EU5+ versie van de R1 of R1M te ontwikkelen en zich in plaats daarvan te richten op andere bedrijfs- en productstrategieën voor de middellange termijn die mogelijkheden bieden voor de toekomst.”
Geen verrassing
Die strategie hoeft geen verrassing te heten – ook andere motorbouwers maken gelijkaardige afwegingen. Eerder kondigde Suzuki bijvoorbeeld al aan met z’n GSX-R1000R te stoppen en Yamaha haalde zelf z’n R1 al van de markt in India. Daarenboven werd ook de R6 enkele jaren geleden al omwille van emissiesores veroordeeld tot louter circuitgebruik. Misschien is die piste een mogelijkheid om in de toekomst te blijven genieten van de R1: voor circuitgebruik gelden immers (voorlopig) geen emissiebeperkingen. Anderzijds is de komst van de R9 intussen door Yamaha bevestigd, dus wordt het gapende gat in de bijna-literklasse binnenkort (minstens gedeeltelijk) opgevuld. Het zal voor de R1-afficionado’s vermoedelijk een magere troost wezen.
Wanneer valt de bijl?
Niet meteen, maar toch binnenkort. De Euro5+-norm is immers al sinds begin dit jaar in voege voor nieuw gehomologeerde modellen, maar wordt pas vanaf 2025 de norm voor modellen die reeds op de markt waren. Dus wil je nog een R1 of R1M nieuw aankopen en inschrijven, dan heb je nog minstens een tiental maanden de tijd…