Zit de Royal Enfield Himalayan 650 eraan te komen?
Dat er een grote broer voor de Himalayan in de pijplijn zit, daarover bestaat al even geen twijfel meer. Jaren geleden al kondigde het merk tussen de regels door aan dat het aan twee offroadrijpe modellen nadacht op basis van z’n 650 twin. En die Himalayan 650 zou – aan de zopas opgedoken spypics te zien – wel eens heel dicht bij volle wasdom kunnen staan…
Het hoeft geen verrassing te heten dat Royal Enfield werkt aan een grote broer voor z’n Himalayan. De Him verkoopt als een tierelier, en de luchtgekoelde 650 twin ligt sinds jaar en dag in het rek bij de Indiase motorbouwer. De hoogpoter zou prima in het rijtje passen met de Interceptor, Continental GT, Meteor 650, Shotgun 650 en – sinds kort – Bear 650. Op de eerste spypics treffen we een allroad met volwaardig kuipwerk en verlichting, waarop achteraan een telemetrietoestel is bevestigd. Wat doet vermoeden dat RE in de finale fase van de ontwikkeling verkeert.
Opvallende looks
De looks springen meteen in het oog. Ze wijken behoorlijk af van de huidige Himalayan 450, maar vertonen sterke parallellen met de Husqvarna Norden 901. De ronde koplamp blijft immers op post, maar wordt geflankeerd door een halve, hoge kuip tot net boven de cilinderkop. Qua wielen lijkt Royal Enfield voor een 19/17-duimscombo te gaan – en niet voor een 21-inchwiel vooraan. Om de spaakwielen liggen straatgeoriënteerde banden. De ophanging lijkt op de beelden volledig instelbaar (voor- en achteraan), en zal vermoedelijk bij Showa geshopt worden. Het frame en de swingarm zijn volledig nieuw, en het dashboard lijkt te evolueren van een ronde naar een rechthoekige lay-out. Axiaal gemonteerde Bybre’s bijten in dubbele schijven vooraan, achteraan rekent het merk op een enkele setup. We spotten (oef!) ook instelbare hendels, een hoge uitlaat en een forse bashplate.
Motorisch
We hadden qua krachtbron al verwezen naar het beschikbare 650-blok. Maar misschien zit er – onder impuls van de Euronormen – wel wat meer in. Verschillende bronnen melden immers een sprong naar 750cc, en vermoedelijk ook enkele extra pk’s in het vooronder. Het huidige 650-gamma klokt af op maximaal 47pk, vermoedelijk klimt een eventuele 750-versie naar ruwweg 60 pk. Toegegeven, dat is momenteel giswerk, al zullen we niet lang moeten wachten op definitieve specs…
Voor de beelden in kwestie wijzen we u graag door naar ADV Pulse of Motorrad Online!