Zonsen ZS 150 Cube: yay of nay?
Kopiëren, dat kunnen de Chinezen als de besten. Maar de Volksrepubliek kan ook best origineel uit de hoek komen. Of wat dacht u van de Zonsen ZS 150 Cube? Een volledig Chinese kruising tussen een motorfiets en een scooter, met een – op z’n zachtst gezegd – ongebruikelijke styling…
Zonsen… Die naam doet vermoedelijk een belletje rinkelen bij de meesten onder jullie – en dat kan kloppen, zij het licht gewijzigd. Tot voor kort stond het merk immers gekend als Zongshen, een grote motor- en scooterfabrikant uit China, die sinds jaar en dag samenwerkt met Piaggio. Doorgaans bouwen de Chinezen vrij standaard ogende machines, maar de ZS 150 Cube kunnen we bezwaarlijk onder die noemer onderbrengen…
Lak aan conventies
Het bouwsel houdt immers het midden tussen een scooter en een motor, is gericht op een jong publiek en heeft overduidelijk lak aan conventies. Het frame is vol in het zicht geplaatst en steunt op een telescoopvork vooraan en stereovering achteraan, die op hun beurt 12″-wielen (110/80 en 120/70) in het gareel houden. Zowel voor- als achteraan zorgen schijfremmen voor de nodige vertraging, mét ABS. Als dat uw aandacht nog niet had getrokken, dan misschien de kleuren wel. Niet zozeer de lak, maar misschien wel het opvallend geel gekleurde windscherm en ditto zijkapjes. Waar doorgaans de benzinetank steekt, is een handschoenenkastje voorzien. Dat de ZS 150 Cube vooral op stadsgebruik is toegesneden, valt te merken aan z’n afmetingen. Een rijklaargewicht van amper 120 kg, een zadelhoogte van 720mm en een wielbasis van 1.220mm zorgen voor een licht en wendbaar geheel.
15,5 pk en 14,5 Nm
Het mysterieuze mini-motortje heeft een viertakt ééncilinder met een automatische transmissie aan boord, net zoals op een scooter, dus. Zonsen maakt zich sterk dat je daaruit 15,5 pk en 14,5 Nm kan puren bij respectievelijk 8.500 en 6.500 tpm. Goed voor een top van 99 km/u en een verbruik van amper 2,5 liter ten honderd – met 7,5 liter peut in de tank zou je dus in principe 300 km ver moeten geraken.
Quod, Europa?
In China gaat de ZS 150 Cube sinds enkele dagen over de toonbank voor iets meer dan 11.500 Yuan – omgerekend ruwweg 1.500 euro. Of hij naar Europa komt, weten we momenteel niet. Of de prijs in dat geval identiek blijft is een nog groter raadsel – al vermoeden we van niet.