Zonsen ZS 150 Cube: yay of nay?

Kopiëren, dat kunnen de Chinezen als de besten. Maar de Volksrepubliek kan ook best origineel uit de hoek komen. Of wat dacht u van de Zonsen ZS 150 Cube? Een volledig Chinese kruising tussen een motorfiets en een scooter, met een – op z’n zachtst gezegd – ongebruikelijke styling…

Zonsen… Die naam doet vermoedelijk een belletje rinkelen bij de meesten onder jullie – en dat kan kloppen, zij het licht gewijzigd. Tot voor kort stond het merk immers gekend als Zongshen, een grote motor- en scooterfabrikant uit China, die sinds jaar en dag samenwerkt met Piaggio. Doorgaans bouwen de Chinezen vrij standaard ogende machines, maar de ZS 150 Cube kunnen we bezwaarlijk onder die noemer onderbrengen…

Lak aan conventies

Het bouwsel houdt immers het midden tussen een scooter en een motor, is gericht op een jong publiek en heeft overduidelijk lak aan conventies. Het frame is vol in het zicht geplaatst en steunt op een telescoopvork vooraan en stereovering achteraan, die op hun beurt 12″-wielen (110/80 en 120/70) in het gareel houden. Zowel voor- als achteraan zorgen schijfremmen voor de nodige vertraging, mét ABS. Als dat uw aandacht nog niet had getrokken, dan misschien de kleuren wel. Niet zozeer de lak, maar misschien wel het opvallend geel gekleurde windscherm en ditto zijkapjes. Waar doorgaans de benzinetank steekt, is een handschoenenkastje voorzien. Dat de ZS 150 Cube vooral op stadsgebruik is toegesneden, valt te merken aan z’n afmetingen. Een rijklaargewicht van amper 120 kg, een zadelhoogte van 720mm en een wielbasis van 1.220mm zorgen voor een licht en wendbaar geheel.

 

15,5 pk en 14,5 Nm

Het mysterieuze mini-motortje heeft een viertakt ééncilinder met een automatische transmissie aan boord, net zoals op een scooter, dus. Zonsen maakt zich sterk dat je daaruit 15,5 pk en 14,5 Nm kan puren bij respectievelijk 8.500 en 6.500 tpm. Goed voor een top van 99 km/u en een verbruik van amper 2,5 liter ten honderd – met 7,5 liter peut in de tank zou je dus in principe 300 km ver moeten geraken.

Quod, Europa?

In China gaat de ZS 150 Cube sinds enkele dagen over de toonbank voor iets meer dan 11.500 Yuan – omgerekend ruwweg 1.500 euro. Of hij naar Europa komt, weten we momenteel niet. Of de prijs in dat geval identiek blijft is een nog groter raadsel – al vermoeden we van niet.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.