BMW gaat niet meer naar grote motorshows als EICMA en Intermot
BMW gaat niet meer naar grote motorbeurzen zoals EICMA en Intermot. Dat laat het Duitse merk weten, kort nadat de beurs in Milaan zijn nieuwe data bekend maakte. Kan dit een precedent vormen voor andere merken? En voor kleinere nationale beurzen?
Nieuwe live en digitale formats zullen in toenemende mate de traditionele aanwezigheid van BMW Motorrad op de grote motorsalons vervangen. Dit betekent alvast dat BMW in 2021 niet op de twee grote vakbeurzen EICMA in Milaan en Intermot in Keulen zal aanwezig zijn.
Alternatieven
BMW staat, onder andere, bekend om zijn indrukwekkende stands op grote motorbeurzen – ook in Brussel. In het najaar van 2021 gaan ze alvast niet meer naar de grote salons. Kort nadat de organisatoren van de EICMA de datum voor 2021 hadden bevestigd, annuleert BMW zijn deelname aan de belangrijkste beurzen. Zij willen de communicatiestrategie in de toekomst anders gaan voeren. De focus voor nieuwe producten en aanbiedingen van BMW Motorrad zal worden gelegd op externe communicatie, op BMW Motorrad’s eigen in-house formats en live-events zullen plaatsvinden zodra dat weer mogelijk is.
Waarom?
De Corona-pandemie heeft duidelijk gemaakt dat de motorverkoop ook zonder de grote beurzen in Milaan en Keulen kan. Ook in België wordt er met argusogen gekeken naar de motorverkoop in 2021, het eerste jaar zonder het Salon van Brussel. De motorfietsindustrie had in 2020 met veel onzekerheden te kampen, maar in België en in heel wat andere landen, steeg de verkoop, zo ook op de thuismarkten voor BMW, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarbij komen de hoge kosten die verbonden zijn aan een stand op een motorshow. BMW Belux trok dit jaar al aandacht met vroege en langdurige salon deals in België en een eigen Covid-veilige show in de het hoofdkwartier in Bornem.
Nieuwe strategie
Over de beslissing om niet naar de leidinggevende shows in Milaan en Keulen te gaan, laat Dr. Markus Schramm, hoofd van BMW Motorrad weten: “Onze strategische heroriëntatie van de communicatie in de vorm van een verhoogd gebruik van live en digitale formats zal ons in staat stellen om in de toekomst nog meer mensen over de hele wereld enthousiast te maken voor BMW motorfietsen. We willen hen op een optimale manier bereiken. BMW is daarom van mening dat het geld dat tot dusver in de grote handelsbeurzen is gestoken, beter op andere kanalen kan worden aangewend en aldus meer potentiële kopers kan bereiken.”
Eigen formats en digitale media
Het gebruik van eigen live communicatie en digitale media, maakt BMW – en andere merken onafhankelijk van beurzen. Het laat ook een flexibelere timing van wereldpremières en productpresentaties mogelijk. Het nieuws kan gespreid worden, lanceringen kunnen gebeuren op een eigen gekozen moment. Digitaal communiceren zorgt ook een intensievere interactie met alle doelgroepen en een groter bereik van de informatie.
Regionaal nog wel
BMW Motorrad benadrukt dat het zijn productgamma aan bezoekers wil blijven tonen op geselecteerde regionale motorshows en dat ze open staan voor nieuw te ontwikkelen formats. Lees: het is nog altijd mogelijk dat BMW op de Brussels Motorshow zal staan in 2022. Anderzijds schept dit wel een precedent en het valt af te wachten of ook andere toonaangevende merken een gelijkaardige strategie zullen volgen. De verkoop van motoren in 2021, zal alvast een indicatie geven of de ingeslagen weg verder gevolgd kan worden. Hoe dan ook lijkt het er op dat motorshows – zoals heel wat andere zaken – nooit meer zullen zijn zoals we ze altijd gekend hebben.
Gerelateerd: motorprijzen.be is je digitale motorshow
Stof tot nadenken
De reden daarvoor ligt voor de hand: omdat iedereen gedwongen werd om na te denken over hoe het nu moet zonder salon, zou het best kunnen dat die nieuwe ideeën ook leiden tot verrassende en goede resultaten. Er zijn digitale alternatieven, scherpe acties, flexibele openingsuren bij dealers en er wordt meer online gelezen dan ooit tevoren. Het is mogelijk dat de motormarkt het ook zonder het salon goed kan blijven doen. En dan rijst alvast de vraag of, net zoals BMW die zijn formats herbekijkt, ook de vormen waarop salons georganiseerd worden, niet eens onder de loupe moeten gelegd worden.
Lees ook: Wij keken rond in BMW’s eigen dreamcar&bike showroom
Gerelateerd: Dealers blijven open in januari-weekends voor Pop Up Motorshow