Inschrijvingen 2022: bestsellers (elektrisch)
De registraties van nieuwe motorfietsen, driewielers en vierwielers zijn vorig jaar licht gedaald. Van 24.695 stuks in 2021 naar 23.991, een daling van 3%. Na de merken Aprilia tot en met Kawasaki (deel 1), KTM tot en met Yamaha (deel 2) en de scooters (deel 3), nemen we nu een kijkje in de markt van de elektrische tweewielers. We beginnen met slecht nieuws, want volgens de cijfers van Febiac heeft de verkoop van elektrische motoren en scooters nog meer geleden dan die van machines met verbrandingsmotor.
Van auto’s…
In de automobielsector lijkt de elektrische transitie eindelijk op gang te komen. In 2022 werd een nieuw record gevestigd voor de inschrijvingen van geëlektrificeerde wagens: 124.372 eenheden, waaronder 37.619 EV’s (100% elektrisch), 59.281 PHEV’s (plug-in hybrides) en 27.242 HEV’s (hybrides). Van bijna een op de vier nieuwe auto’s in 2021 zijn geëlektrificeerde auto’s nu goed voor meer dan een op de drie nieuwe auto’s in 2022. Dat is nauwelijks verrassend gezien de recente beslissende impuls van het Europees Parlement en de 27 EU-lidstaten. Het is echter belangrijk op te merken dat deze markt steeds meer gesegmenteerd is tussen verschillende soorten eigenaars. Zo werd 87,1% van de in 2022 geregistreerde EV-auto’s geregistreerd door bedrijven of zelfstandigen. Particulieren vertegenwoordigen 12,9 % van de nieuwe elektrische autobezitters.
… naar motoren
De Belgische motorfietsmarkt is heel anders. Enerzijds zijn er geen hybride modellen en veel minder professionele inschrijvingen. Anderzijds is het aanbod van elektrische modellen ook veel kleiner. En laten we de terughoudendheid in verband met de prijs en de actieradius van elektrische motoren en scooters, die veel belangrijker zijn, niet vergeten. Bijgevolg is de markt bijna onbestaande en lijkt hij zich niet snel te ontwikkelen. Terwijl elektrische auto’s tegen 2022 een marktaandeel van 10,3% van de inschrijvingen van nieuwe voertuigen zullen hebben, zullen elektrische twee- en driewielers amper 2% van het totale volume vertegenwoordigen (10 keer kleiner dan de verkoop van auto’s). En dat is inclusief scooters. Daarzonder halen motoren niet eens 1%…
Zero aan de leiding
Geen verrassing, het merk dat in 2022 in België de meeste elektrische motorfietsen verkocht is de Californische fabrikant Zero Motorcycles, de Tesla van de motorfietsen. Dat zijn 76 machines, 20 meer dan in 2021. De twee populairste modellen zijn de S en de SR, elk met 17 verkochte exemplaren. Vergeleken met de concurrentie zijn 76 in België geregistreerde elektrische motoren een prestatie. Na Zero moet je afdalen naar 8 eenheden (7 Eva en 1 Ego) van Energica, de Italiaanse fabrikant met een gamma dat uitsluitend uit elektrische modellen bestaat. En wat met de anderen? Harley-Davidson verkocht… 1 Livewire. Hetzelfde resultaat voor KTM: 1 Freeride. Het Zweedse RGNT? Ook dat verkocht 1 Classic. Vergeleken met de cijfers voor elektrische auto’s lijken de cijfers voor elektrische motorfietsen ridicuul.
Scooters als redding
Enkele – vooral Chinese – fabrikanten van elektrische scooters helpen echter het evenwicht te herstellen. Erider registreerde 72 eenheden in 2022, Niu verkocht er 53 en Silence 43. Deze drie spelers zeggen je waarschijnlijk niets. De volgende keer dat je een deelscooter of een bezorger voorbij ziet komen, kijk dan eens goed. Ook Vespa heeft zich op de elektromobiliteitsmarkt begeven. Van de Elettrica, die helemaal niet goedkoop is, zijn verrassend genoeg 15 exemplaren verkocht. Onder de bestverkochte merken vinden we Super Soco (87 stuks) met haar kleine scooters en stadsmotoren. Tot slot, en dit is een echte verrassing, registreerde BMW niet minder dan 121 CE 04’s. Dat is veruit de beste score in de elektrische categorie.