Testrijden op het Belgian Bike Weekend: Benelli
Over enkele weken is het zover: op 22 en 23 april 2023 trappen we de eerste editie van ons Belgian Bike Weekend af in de Oktoberhallen. Een absolute totaalbeleving voor motorrijders, waar iedereen de kans krijgt om testritten te maken met de nieuwste modellen van de grootste merken. We overlopen in deze reeks graag even de motoren die merken zullen meebrengen naar Wieze, en waar jij – ja, jij daar! – dus mee aan de rol kan op en naast het asfalt. Vandaag op het menu: Benelli!
Classic
Van de uitlaat, over de ronde koplamp, tot de afwerking met chroom en de retro tank: ben je op zoek naar onversneden vintage, dan zit je gebakken met de Imperiale 400. Deze machine is een moderne reïnterpretatie van de modellen geproduceerd in de jaren 50. Het mooie weer wordt gemaakt door z’n luchtgekoelde 400cc monocilinder, die er 20,4pk (bij 5.500 tpm) en 29Nm (bij 4.500 tpm) uit weet te persen. Het levende bewijs dat retro geen arm en been hoeft te kosten om goed te zijn.
![](https://motornieuws.huskii.dev/wp-content/uploads/2023/09/Imperiale400_Red_M1_Ben-1024x710.jpeg)
Scrambler
Ook scramblen kan Benelli als de beste: vorig jaar mochten we nog aan de rol met de grote broers van de Leoncino 500. Meervoud, inderdaad, want het merk uit Pesaro lanceerde meteen een tweeling: de Leoncino 800 én Leoncino 800 Trail. Waar de halveliterversie het met een 47,6 pk/46 Nm sterke, staande twin doet, pakken de twee grootste Leeuwen uit met een 754cc paralleltwin met dik 76 pk. Knap gestileerde, heerlijk te rijden machines die onder impuls van QJ Motor een flinke stap voorwaarts hebben gemaakt. Onze favoriet? De Leoncino 800 Trail. Die van jou? Dat weet je na drie testritten op het BBW!
![](https://motornieuws.huskii.dev/wp-content/uploads/2023/09/Ben_Leoncino_500_F2_M1_Rprof-scaled.jpeg)
![](https://motornieuws.huskii.dev/wp-content/uploads/2023/09/Ben_Leoncino_800_M2_JX_Rprof_2560px-1024x683.jpeg)
![](https://motornieuws.huskii.dev/wp-content/uploads/2023/09/Leoncino800_Trail_UD_M2_Ben-1024x710.jpeg)
Naked
Van ver zou een leek misschien vermoeden dat er een Ducati Diavel voor z’n neus staat te blinken, maar maar het is die andere (half-)Italiaan. De naam geeft al iets weg: de Benelli 502 C is niet enkel een streling voor het oog, de kleine cruiser presteert ook allerminst verkeerd. Met een 48 pk sterke tweecilinder in het vooronder, komt deze knaap niks tekort. Voor wie het nog nét iets meer mag zijn, heeft Benelli ook nog de 752 S in de rangen: een rauwe streetfighter met een resem kwaliteitscomponenten, een krachtig blok én een fenomenale soundtrack aan boord. Een leuk alternatief voor de ‘usual suspects’.
![](https://motornieuws.huskii.dev/wp-content/uploads/2023/09/502C_MatBlack_M1_Ben-1024x710.jpeg)
![](https://motornieuws.huskii.dev/wp-content/uploads/2023/09/Ben_752S_M2_MattGrey_Rprof_2560px1-2-1024x682.jpeg)
Touring
Een voorliefde voor onverhard en lange stelten? Boek dan zeker even een rit op de TRK 502 X. Het addendum ‘X’ geeft daarbij weg dat je een ‘X’-traatje krijgt ten opzichte van de standaardversie: standaard krijgt deze alleskunner een middenbok, wave-schijven en zwevende remklauwen vooraan, andere graphics, spaakwielen, een 19”-voorwiel, een hogere uitlaat, een zadelhoogte van 850mm en extra carterbescherming. A2-avontuur begint hier. En op het Belgian Bike Weekend, uiteraard…
![](https://motornieuws.huskii.dev/wp-content/uploads/2023/09/Ben_TRK_502_X_Yellow_M1-1024x710.jpeg)
Testrijden: jazeker!
Benelli brengt bovenstaande machines alvast mee naar het BBW, waar jij ze gedurende 15-20 minuten kan testrijden over door ons uitgestippelde routes. Een tête-à-tête regelen kan bij Benelli vooraf via deze link! Tot dan?