Op de koffie bij Trevor Motorcycles in Antwerpen
De Gijzelaarsstraat, pal in het hartje van het levendige Antwerpen-Zuid, is sinds kort een fraaie voorgevel rijker. De allereerste Belgische fabrikant van (gehomologeerde) elektrische motoren, Trevor Motorcycles, opende er einde maart namelijk hun eerste Trevor-hub. Een hoofdkwartier zeg maar, van waaruit ze de volgende stappen bekokstoven in hun missie om de wereld te veroveren met hypermoderne, hyperhippe en bovenal hyperbelgische elektrische motorfietsen. Dat vraagt om een bezoekje!
DTRe Stella
Even subtiel als hun geruisloze motoren, merken we pas dat we aan het nieuwe hoofdkwartier van Trevor Motorcycles zijn wanneer we twee hagelwitte Stella’s zien blinken achter de grote ramen van de Gijzelaarsstraat 10. Om enige verwarring met een bekend Leuvens brouwsel te vermijden: Stella – voluit DTRe Stella – is de naam van het allereerste straatlegale model van Trevor. Het model haalt de inspiratie bij Amerikaanse Flattrackers, en heeft een DNA waarin techniek en design de belangrijkste elementen zijn. De SL-versie is een straatlegale uitvoering die volledig EU-conform is wat betreft richtingaanwijzers, verlichting en nummerplaathouder. De DTO-uitvoering is Dirt Track Only en puur gericht op dirttrack-racing. In beide gevallen beschik je over een 2,7 kWh-batterij en een elektromotor met een vermogen van 11 kW, waardoor de Stella al gereden kan worden met het A1/B-rijbewijs.
België Boven
“Voornamelijk de SL-uitvoering van onze Stella profileert zich als toegankelijk, gebruiksvriendelijk en stedelijk. Dankzij zijn rijgemak prima voor nieuwelingen op twee wielen en dankzij meer dan 300 Nm koppel nog steeds goed voor een flinke portie rijplezier voor ervaren rijders.”, legt Jeroen-Vincent Nagels ons uit, nu we intussen met een koffietje in de hand neerhurken naast de Stella. Jeroen-Vincent is de Product Director van Trevor Motorcycles met meer dan 20 jaar ervaring in de automotive sector. Samen met Creative Director Philippe Stella richtte hij het bedrijf op in een ambitie om duurzame motorfietsen te creëren, ontworpen in Californië en met de hand opgebouwd in België. Dat laatste is niet te minimaliseren: de productie gebeurt in Oudenaarde in samenwerking met het team van Sarolea Performance, met OEM (Original Equipment Manufacturer) onderdelen. De carrosserie komt uit Kortrijk, de ketting en tandwielen zijn van de AFAM Group in Nazareth en de batterij en batterijtechnologie komt voort uit een samenwerking met C-energy, onderdeel van de Cordeel Group uit Temse.
Van schets naar eindresultaat
Behalve een vervoersmiddel is de DTRe Stella ook toonbeeld van minimalistisch design. Het initiële ontwerp is van de hand van John McInnis, die van Philippe en Jeroen-Vincent de vraag kreeg een schets te maken die de Amerikaanse flattrack-feel combineert met Classic European Dirtbike à la Montessa en BSA. Dat beide partijen duidelijk meteen op dezelfde golflengte zate, daar liegen de overeenkomsten tussen de allereerste schets en het geproduceerde eindresultaat niet om. Ontdaan van alles wat niet essentieel is lijkt het witte koetswerk wel te zweven boven het zwarte swingarm en frame, met de 2,7 kWh-accu er aan de voorzijde op gemonteerd. Voetpedalen zijn er niet te zien, want schakelen is uiteraard overbodig en zowel de voor- als achterrem worden via de remhendels aan het stuur bediend. Door zijn klassering als A1-motorfiets in de categorie ‘E’ (van Enduro), is Trevor dan ook niet verplicht om CBS of ABS te voorzien op de Stella. Dat biedt bovendien een extra troef voor onervaren motorrijders, die zich geen zorgen moeten maken over voetenwerk tijdens het rijden.
Zeg niet zomaar showroom
Design is key. Dat vertelt ook Marketing Director Ties Bemelmans ons. De DTRe Stella richt zich op klanten die van customisation houden. Het koetswerk is uiterst eenvoudig af te nemen en te vervangen met iets nieuws zodra je toe bent aan wat verandering. Getuige ook het stapeltje kleurrijke koetswerken dat op decoratieve wijze de showroom siert. Al is Ties geen fan van dat laatste woord. “We beschouwen dit niet als een showroom. Het is ons hoofdkwartier van waaruit we onze dagelijkse activiteiten runnen. Uiteraard zijn potentiële klanten hier meer dan welkom om de modellen en de opties te bekijken en bespreken. Bovendien zullen hier ook steevast enkele demo-modellen paraat staan waarmee geïnteresseerde klanten hier in de buurt een testrit kunnen ondernemen.
De sky is the limit
De twee geëtaleerde Trevor DTRe Stella’s die de niet-showroom opfleuren, dienen niet enkel ter decoratie. Beide motoren, respectievelijk met serienummers 5 en 8, zijn namelijk al verkocht. Op deze moment staan er nog slechts een handvol Stella’s voor 2023 beschikbaar voor verkoop. Het gaat dan ook hard voor Trevor. Nog geen twee jaar geleden verscheen het eerste nieuws over een bepaald nieuw Belgisch elektrisch motormerk. In augustus van 2021 werden de ambities nog concreter gemaakt dankzij een investeringsronde die meer dan 1 miljoen euro opleverde. En in september van vorig jaar mochten we al meedelen dat de eerste DTRe Stella’s klaar waren voor oplevering. De sky is de limit, zo lijkt het.