Inschrijvingen 2022: de grootste verrassingen
De registraties van nieuwe motorfietsen, driewielers en vierwielers zijn vorig jaar licht gedaald. Van 24.695 stuks in 2021 naar 23.991, een daling van 3%. Na de merken Aprilia tot en met Kawasaki (deel 1), KTM tot en met Yamaha (deel 2), scooters (deel 3) en elektrische tweewielers (deel 4), behandelen we in dit laatste deel enkele ‘exotische’ modellen. Leidt innovatie noodzakelijkerwijs tot commercieel succes? Vallen Belgen nog op uitzonderlijke motoren? We zochten het uit.
Technologische innovatie
Laten we eens kijken naar tweewielers die opvallen door hun technologie. Zoals de gekende NIKEN. Hoewel de driewielige Yamaha vrij succesvol was toen hij uitkwam, lijkt dit succes af te nemen, want vorig jaar werden slechts 4 NIKENS geregistreerd, tegenover 11 in 2021. Wat driewielers betreft, verkocht Kymco 67 CV3‘s, een goede start voor de eerste machine in zijn soort in het Taiwanese gamma. Harley-Davidson verkocht 13 Trikes, een machine die niettemin tegen een exorbitante prijs wordt aangeboden. Voor Quadro en zijn merkwaardige meerwielers, waaronder de beroemde vierwieler, zijn de resultaten gemengd: van 20 registraties in 2021 is het aantal gedaald tot 10, waaronder 9 Quadro 4’s.
Zijspannen
Het afgelopen jaar lijken zijspannen verrassend succesvol te zijn geweest. Deze driewielige machines, die gewoonlijk door een specifiek publiek worden gekocht en zelden op onze wegen te zien zijn, registreerden de commerciële vooruitgang van het merk Changjiang met 11 ingeschreven Dynasty’s (6 in 2021). Ural, gewoonlijk de marktleider, is ingehaald met zijn 7 in België verkochte Tourists (hetzelfde resultaat in 2021). De derde in de span, Mash, houdt stand met 4 Side Forces (2 in 2021).
Exclusieve modellen
In de garage, of woonkamer, van onze rijkere medemensen hebben sommige schoonheden een plekje gevonden. Zo is Ducati erin geslaagd om drie exemplaren te registreren van de Superleggera. Een zeer speciale versie van de Panigale met een prijs van 100.000 euro. Van de iets bescheidenere MV Agusta Rush werden 6 exemplaren verkocht, aan ‘slechts’ 38.500 euro. Voor Arc, Bimota, Damon, Horex, Midual, Sarolea, Vanderheide of Vyrus was 2022 minder succesvol in België. Modellen van deze merken komen soms nauwelijks verder dan het prototypestadium. Resultaat: geen enkele motor verkocht. Niets, nada. Hetzelfde geldt voor Brough Superior, een merk dat synoniem staat voor absolute exclusiviteit. In 2021 verkocht het merk tenminste nog 1 Pendine en 1 SS100. Twee motoren die meer dan 65.000 euro kosten. Er zijn dus grenzen aan alles.
Speciaaltjes
Veel merken hebben een paar modellen in hun gamma die opvallen. Herinner je je bijvoorbeeld de Vultus van enkele jaren geleden, de buitenaardse machine van Honda. Hier een paar huidige voorbeelden, met tussen haakjes hun registraties voor 2021 en 2022. AJP PR7 (2/3), Benelli Imperiale (26/29), BMW R 18 (67/78), Honda Monkey (68/216), Indian FTR (29/12), Kawasaki Vulcan (163/86), Royal Enfield Himalayan (190/88), Triumph Rocket (75/37).